Vágólapra másolva!
Monzában bejelentették, hogy a szezon végén, pont 250 nagydíjjal a háta mögött szögre akasztja a sisakját. A pályafutása 2002-ben indult, 11 futamot nyert meg. 2008-ban kis híján világbajnok lett.

Mi is ott voltunk Monzában, amikor Felipe Massa a csapata főnökével, Claire Williamsszel közösen csütörtök délután bejelentette, hogy az év végén befejezi Forma-1-es pályafutását.

A 35 éves brazil versenyző még 2002-ben, a Saubernél mutatkozott be, pont egy évvel az után, hogy a svájci istálló felfedezte későbbi csapattársát, Kimi Räikkönent.

Peter Sauberre az önbizalma a pilótafülkében még Räikkönenénél is mélyebb benyomást tett,

de első szezonjában Massa csiszolatlan gyémántnak bizonyult. Öt versenyről esett ki ütközés vagy kicsúszás miatt, és úgy ítélték, hogy túl vadul vezet, ezért a következő évre elküldték tesztpilótának a Ferrarihoz, ahol Michael Schumachertől tanulhatott. Jó kapcsolatuk végig megmaradt: amikor Schumacher 2006-ban részint pont azzal indokolta a visszavonulását, hogy át kell adnia a helyét a fiataloknak, főleg rá gondolt.

Massa a 2008-as Brazil Nagydíjon, ahol az utolsó pillanatban csúszott ki a kezéből a vb-cím Forrás: AFP/Vanderlei Almeida

Massa 2004-ben visszatért a Sauberhez, és ott töltötte a következő két évet – közben a legjobb eredménye egy spái 4. helyezés volt –, majd átigazolt a Ferrarihoz, Törökországban megszerezve első pole pozícióját és győzelmét. Eddig összesen 16-szor rajtolhatott az élről, és 11 versenyt nyert meg, a dobogóra pedig 41 alkalommal állt fel. A legjobb éve 2008 volt: akkor csapattársát, a címvédő Räikkönent legyűrve az utolsó pillanatig harcban áll a vb-címért, amelyet végül drámai körülmények között, egyetlen ponttal bukott el a McLaren-es Lewis Hamiltonnal szemben.

A brazíliai idényzárón, hazai közönsége előtt pár másodpercig még világbajnoknak is érezhette magát,

mert ő szelte át elsőként a célvonalat, de Hamilton az utolsó kanyarban megelőzte Timo Glockot, és az így megszerzett 5. helyével bebiztosította magának a címet.

A következő szezonban, az aerodinamikai szabálymódosítások után a Ferrari már visszaesett a Brawn GP és a Red Bull Racing mögé, így Massa többé nem tudott a győzelmekért harcolni.

A Magyar Nagydíj időmérőjén pedig életveszélyes koponyasérülést szenvedett,

amikor fejen találta a honfitársa, Rubens Barrichello autójából kiszakadó rugó, s bár a magyar orvosok megmentették az életét – egyébként később is tartotta velük a kapcsolatot –, sokáig nem sikerült hoznia a korábbi formáját. Új csapattársa, Fernando Alonso mellett így végképp nem tudott labdába rúgni: egy évvel a balesete után ugyan megnyerhette volna a Német Nagydíjat, de a Ferrari megkérte, hogy álljon félre a vb-címért harcoló spanyol versenyző elől.

Massát sokan tipikus másodhegedűsnek könyvelték el Schumacher, majd Alonso mellett. 2013-ig még a Ferrarinál maradhatott, de aztán (ironikus módon pont a visszatérő Räikkönen kedvéért) menesztették. Az utóbbi három évet a Williamsnél töltötte, ahol másodvirágzását élte, az egyik legtehetségesebb fiatalnak tartott Valtteri Bottas nem tudott meggyőző fölényre szert tenni vele szemben. Massa az egyetlen, Ferrarin kívüli pole-ját éppen a Williamsszel szerezte meg a tavalyelőtti Osztrák Nagydíj hétvégéjén, győzelmet azonban csak a maranellói istálló színeiben sikerült aratnia. A csapatnál többször méltatták a teljesítményét, a veterán technikai igazgató, Pat Symonds elismerte, hogy gyorsabb, mint amilyennek korábban hitte.

Massa jelenleg az összetett 10. helyén áll. A szezon végén pont 250 rajttal a háta mögött vonulhat vissza, a Forma-1 történetének hetedik legrutinosabb versenyzőjeként.

Schumacher előtt tiszteleg

„Az elmúlt hónapok során nagyon sokat gondolkodtam a jövőmön, és úgy döntöttem, hogy a szezon végén elhagyom a Forma-1-et” – írta Massa a Motorsport.com-on vezetett rovatában. „Az élet rengeteg lehetőséget felkínál nekünk, és számomra szerintem eljött az ideje annak, hogy valami mással foglalkozzak. Talán ismét látnak majd egy versenyautó volánja mögött, de egyelőre csak az biztos, hogy sok időm van dönteni a jövőmről.”

Massa elárulta, azért választotta Monzát bejelentése helyszínéül, mert 10 évvel ezelőtt, 2006-ban Michael Schumacher is itt jelentette be, hogy (először) visszavonul. Kijelentette, Schumacher mindenkinél nagyobb hatással volt a pályafutására.

„A (2006-os) szezon elején léptettek elő a Ferrarihoz, és már korábban megmondták nekem, hogy 2007-ben Kimi Räikkönen meg fog érkezni, és benne volt a pakliban, hogy a vörösöknél csak egy árva szezont tölthetek el. Michael később úgy döntött, hogy kiszáll, és biztos voltam abban, hogy folytathatom a Ferrarinál. Tíz évvel ezután, ugyanabban a paddockban én is bejelentem a döntésemet.”

A brazil pilóta kitért pályafutása legszörnyűbb pillanatára is, ami szerinte nem a 2009-es hungaroringi balesete volt, hanem az, hogy a 2008-as szingapúri ütközésbotrány miatt rajta kívül álló okokból pontokat veszített, és Lewis Hamilton ellen lemaradt a világbajnoki címről.

„Ha nincs az az incidens, gyaníthatóan megnyerem a világbajnokságot. Tudom, hogy nem vezetői hiba vagy a csapat problémája vezetett ehhez, ezért még nehezebb elfogadni.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!