Társoldalunk:
Hírlevél

Rekordot dönthet az F1-es előzések száma az idén

2016.07.27. 09:59

A Magyar Nagydíj sokat rontott az átlagon, de a szezon felénél így sem lehet panasz a versenyeken történő előzésekre. A száraz futamokon több volt, mint 1981 óta bármikor.

A thrillerbe illő izgalmakat hozó Kínai Nagydíj után időlegesen korábban nem látott szintre emelkedett az F1-es futamokon történő előzések átlagos száma, és bár azóta akadtak unalmasabb versenyek is, még mindig kiemelkedően sok a sikeres helycsere a futamokon. Az előzések számát a Clip the Apex tartja nyilván, és kimutatták, hogy a száraz futamokon egyelőre átlagosan kétszer annyi helycsere történik, mint tavaly.

A mélypont alighanem pont a múlt hétvégén, a Hungaroringen jött el, mivel csak 11 előzés történt, míg Sanghajban 161 volt. A szezon első 11 futama alatt 577 helycserét jegyeztek fel (száraz pályán 551-et), tavaly az egész szezon alatt volt 592 (szárazon 513).

A száraz versenyeken átlagosan 61,22 előzés történik idén - ennél több még sohasem volt 1981 óta, amikortól a statisztikák rendelkezésre állnak.  

Az 1980-as években 1984 volt a csúcs, akkor átlagosan 43,2 előzés történt a száraz futamokon, míg az elmúlt 36 év mélypontjának 2005 számít mindössze 9,89-cel. Igaz, 1995 és 2009 között egyik szezonban sem láthattunk sok helycserét.

Vettel és Ricciardo küzd a Kanadai NagydíjonForrás: AFP/2016 Getty Images/Dan Istitene

Érdekesség, hogy ha így haladunk, megdőlhet a Forma-1 történetének abszolút előzésrekordja is, ami 2012-ben 1143 volt, ez futamonként 57,15-nek felel meg. Időarányosan ettől az idén elmaradunk, mert az esős silverstone-i futam – gyaníthatóan az elóvatoskodott Safety Car fázis miatt is – a vártnál kevésbé lett izgalmas, és csak 12 helycsere történt, így az összesített előzésátlag futamonként 52,45, ami 2012 után a legjobb.

Fontos megjegyezni, hogy a DRS-t 2011-ben vezették be az F1-ben, így az elmúlt évek adatait nem befolyásolja, hogy lehetett-e használni az állítható hátsó szárnyat vagy sem. Inkább az figyelhető meg, hogy 2012-höz hasonlóan az idén is kezdenek kiegyenlítődni az erőviszonyok az F1-ben, és a kibővített gumiválasztási lehetőségek is kedveznek az előzéseknek. A statisztika alapján viszont a jövő évi szabályváltozások – a szándékkal ellentétesen - visszaesést hozhatnak a helycserék terén.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!