Vágólapra másolva!
A kemény kigyorsításokkal és hosszú egyenesekkel tűzdelt pálya papíron minden szempontból a Mercedesnek, és különösen Hamiltonnak fekszik, de a pénteki szabadedzéseken a Ferrari is biztató tempót diktált. Úgy tűnik, a Red Bulltól itt nem kellene tartaniuk – csakhogy vasárnapra megint jön az eső…

Kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy a Circuit Gilles Villeneuve a Mercedes pályája lesz. Bár a lassú/közepes tempójú kanyarok még mindig inkább a Red Bull felségterületének számítanak, a hosszú egyenesek árnyalják a képet: nem célszerű nagy leszorítóerővel menni. A motorteljesítmény rengeteget számít, és mivel ezen a téren továbbra is a Mercedes az etalon, azonos végsebesség eléréséhez meredekebb szárnyakat használhatnak az ellenfeleiknél, ami aztán jól jön a stabilitáshoz a Montréalban szintén létfontosságú féktávokon.

A Red Bull végig azt hangoztatta, hogy – mivel Monacóban, ahol Daniel Ricciardónak sikerült megkaparintania a pole-t, kevésbé számítanak a lóerők – a Kanadai Nagydíjon fog igazán kiderülni, mennyit érnek a Renault új, az égéstérre vonatkozó fejlesztései. Hát, a pénteki edzésnap alapján úgy tűnik, még mindig jelentősen le vannak maradva a Mercedestől és a Ferraritól.

A Hondához hasonlóan a Ferrari sem véletlenül választotta Montréalt az új turbó bevetésének helyszínéül.

Mindkét gyártó elsősorban a versenytávon akar sokat nyerni az MGU-H-n keresztüli hatékonyabb energia-visszatáplálással, és úgy tűnik, az olaszok biztosan előreléptek. Péntek délután Sebastian Vettel 338,2 km/h-val a 2. volt a végsebességek szerinti listán (igaz, ez nem sokat jelent, ha meggondoljuk, hogy Danyiil Kvjat a tavalyi Ferrarival 338,1 km/h-s tempót ért el), és a Ferrari fejlesztése mellett még Lewis Hamilton sem ment el szó nélkül.

– jegyezte meg. „Új turbót kaptak, az egyenesben gyorsabbak is lettek. Feltételezem, hogy a tesztelés kedvéért feltekerték a motorjukat, de ez majd holnap úgyis kiderül."

Ha Kanadában meg akarja futtatni a Mercedest, a Ferrarinak először az időmérőn kell sikeresen vennie az akadályt. Az utóbbi két alkalommal, Barcelonában és Monacóban csalódás volt a teljesítményük, mert egyik alkalommal sem tudtak eleget javulni a Q3-ra. Ez még akkor is aggasztó minta, ha figyelembe vesszük, hogy Montréalban a statisztikák szerint kevésbé számít a rajtpozíció, és a csapat most egy új hátsó futóművel próbálta orvosolni a problémát, miután úgy értékelték, a régi oldalterhelés alatt nem biztosított elég tartást.

Vettel ígéretes tempót diktált a Ferrarival Forrás: AFP/2016 Getty Images/Charles Coates

A kezdeti jelek biztatóak voltak: habár a küszködő Kimi Räikkönen pénteken úgy érezte, „semmi értelmeset" nem tud kihozni az autójából, Sebastian Vettel, aki pedig korábban kedvezőtlenebb pályaviszonyok között tette meg a körét, mindössze 0,257 másodperccel maradt el Hamiltontól az időmérő-szimulációk során. Ez jól hangzik, de azért érdemes elolvasni az apró betűs részt.

Egyrészt Vettel csak 5 kört tett meg az ultralágy gumikon, míg Hamilton 7-et, másrészt már a tavalyi második edzésen is 3 tized volt a hátránya, a Ferrari az időmérőn mégsem tudott 6 tizednél közelebb férkőzni a gyorsabbik Mercedeshez. Ez egy ilyen rövid pályán tetemes különbség. Igaz, akkor Räikkönen jegyezte, mivel Vettelnek már a Q1-ben elromlott a motorja.

A német versenyző ezúttal „úgy-ahogy" elégedett volt az autójával, bár azt mondta, „elég ingerlékenyen viselkedett, ami ezen a pályán a kerékvetőkkel és a bukkanókkal teljesen normális."

Újabb sakkjátszma a gumikkal

Hat forduló után bátran kijelenthetjük, hogy az új gumiszabályok, amelyek szerint minden pályára három keveréket lehet választani, a gyakorlatban is beváltak, sokkal színesebbé tették a stratégiákat. A Pirelli Montréalba az eddig megszokott lágy és szuperlágy gumi mellé az idén elhozta az ultralágyat is, és a pénteki edzésnapon a csapatok megint nagyon változatosan sakkoztak velük. A Haas és a Renault érdekes módon egyáltalán nem rendelt a szuperlágyból, a többiek viszont mindhárom keveréket kipróbálták a nap folyamán.

A gumihasználat Montréalban több okból kritikus kérdés lesz.

Már a vonalvezetés miatt is: a hosszú egyenesekben az abroncsok hajlamosak visszahűlni, és nincsenek gyors kanyarok, ahol a terheléstől felmelegedhetnének. Ráadásul az aszfalt jó része régi (bár egyes helyeken, például az első kanyar előtt, új), tehát kevésbé érdes, ezért a súrlódás sem igazán segít üzemi hőfokon tartani őket. Minderre rátesz még egy lapáttal a hűvös idő is. Az edzéseken a versenyzők megpróbálhatják cikázással melegíteni a gumikat, de ez a lehetőség a futamon nyilván nem áll a rendelkezésükre.

„A gumikat már Monacóban is alig tudtuk bekapcsolni. Az itteni kör nagyon rövid, emiatt nem melegszenek, hanem inkább lehűlnek a hosszú egyenesekben" – mutatott rá Fernando Alonso. „Nehéz dolgunk lesz, bár mindannyian egy cipőben járunk. Az edzéseken remélhetőleg megtaláljuk a módját, hogy felkészítsük a gumikat az első gyors körre."

Hamilton mestere Montréalnak, nagyon magabiztos a féktávokon és a sikánok rázókövein Forrás: DPPI media/Frederic Le Floc H

Mindez nem túl jó ómen Nico Rosberg számára, aki (igaz, főleg az esőben) két héttel ezelőtt is a hideg fékekkel meg gumikkal küszködött, és pénteken elismerte, hogy ugyanezért veszíthetett sokat Hamiltonnal szemben a montréali pálya első szektorában. „Mindenekelőtt a körnek azon a részén kell dolgoznom, hogy az időmérőre javulni tudjak" – mondta.

A helyzetet bonyolítja, hogy a hétvége folyamán hol melegebb, hol hidegebb lesz: pénteken 18-20 fok volt, szombaton 16-17 lesz, vasárnapra pedig csupán 12-13 fokot jósolnak. És erősen a hőmérséklettől függ, hogy melyik keveréket célszerű használni; az ultralágy és a szuperlágy üzemi hőfoka (85-115°C) alacsonyabb a lágyénál (100-125°C), ezért hűvösebb időben elvileg az előbbi kettő működik jobban.

A Haas pont ezért kért tíz szettet a leglágyabból Montréalra, bár mint Romain Grosjean megállapította, az elmélet nem mindig igazolódik be. Az ultra- és szuperlágy gumiknak „papíron alacsonyabb az üzemi hőmérsékleti tartománya, és gyorsabban is melegszenek be, csakhogy Monacóban pont fordítva volt. Ez itt nem túl biztató számunkra."

A hűvös mindenesetre az egy kerékcsere felé tolhatja a stratégiákat.

Tavaly a gondokkal küzdő Ferrarikat leszámítva (Vettel hátulról indult, Räikkönen pedig megpördült a hajtűben, és hátraesett Valtteri Bottas mögé) szinte mindenki csak egyszer állt ki, két évvel ezelőtt viszont, amikor az aszfalt 50 fokos volt, a többség kétszer járt a bokszban. Azóta a gumik is sokat változtak, de az ultralágy keverék nem feltétlenül hoz több kerékcserét, mert egyelőre – akárcsak Monacóban – minden szempontból hasonlóan viselkedett a szuperlágyhoz. A Pirellinél azt állítják, egy mért körben kb. 6 tizeddel gyorsabb annál (ez a különbség csökkenhet a hétvége folyamán, ahogy több gumi kerül az aszfaltra), Daniel Ricciardo 11 körös etapjai a kétféle keveréken azonban szinte teljesen egyformán alakultak, ami a köridőket és a kopást illeti.

Ricciardo 11 körös etapja a szuperlágy (piros) és az ultralágy (kék) gumikkal péntek délután (X: kör, Y: köridő, mp) Forrás: Farkas Péter - Origo

Nagyon valószínű, hogy a Kanadai Nagydíjon megint sokféle gumistratégiát láthatunk majd, ám akárcsak Monacóban, ismét mindent felülírhat az időjárás. Az előrejelzés jelenleg már szombatra is esőt jósol nagyjából a szabadedzés végétől kezdve, vasárnapra pedig jóformán egész nap, és amellett jelentős lehűlést, valamint kifejezetten erős szelet.

Ki gyors, ki nem?

A csapatok versenytempójáról szokás szerint a péntek délutáni hosszú etapok árulják el a legtöbbet, amelyek azt sugallják, a Ferrari közel van a Mercedeshez, és jóval gyorsabb a Red Bullnál. Ez egyébként nem meglepő, hiszen Barcelonában is így volt, ott inkább stratégiai vereséget szenvedtek, Monaco pedig rendhagyó pálya.

Az ultralágy gumikkal, mivel az élmezőny szinte biztosan azokkal fog rajtolni, majdnem mindenki teljesített hosszú etapot. Az eredmény tanulságos volt: az első 3 körben Hamilton volt a leggyorsabb, aztán viszont visszalassult Vettel és Rosberg mögé, jóllehet, onnantól kezdve kiegyensúlyozottabb köridőket ért el. Bár az első gumik szemcsésedésével a nyers aszfalton sokaknak meggyűlt a bajuk, a kopás nem tűnt vészesnek; Rosberg legjobb köre a 18-ból 1:17.896-os volt, és még a 15.-et is 1:19.071 alatt teljesítette.

Néhány versenyző hosszú etapja a szuperlágyakon. Hamilton, Rosberg és Vettel nem volt messze egymástól (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter - Origo

Az átlagok a kiugróan rossz köröket kihagyva így néztek ki, zárójelben az etap hosszával/a figyelembe vett körök számával:

1. Hamilton 1:18.538 (12/9 kör)
2. Räikkönen 1:18.641 (6/6 kör)
3. Vettel 1:18.696 (15/11 kör)
4. Rosberg 1:18.916 (18/14 kör)
5. Massa 1:19.348 (8/8 kör)
6. Bottas 1:19.394 (12/9 kör)
7. Ricciardo 1:19.982 (11/9 kör)
8. Sainz 1:20.048 (13/12 kör)
9. Hülkenberg 1:20.178 (14/13 kör)
10. Pérez 1:20.199 (15/13 kör)
11. Alonso 1:20.414 (12/10 kör)

Ez biztató a Ferrari, és nem túl ígéretes a Red Bull szempontjából. Noha Rosberg megjegyezte, hogy szerinte az RBR letekerve üzemeltette a motorját, és tény, hogy mostanában mind ők, mind a Mercedes többet szokott gyorsulni szombatra a Ferrarinál, Ricciardo pénteken csak Carlos Sainzéhoz hasonló tempót hozott. Az ausztrál ennek ellenére reméli, hogy az időmérőn fél másodpercre megközelíthetik a Mercedest, a Ferrarit pedig megszorongathatják.

„Minden téren fejlődhetünk egy kicsit. Ma valószínűleg nem raktam össze tökéletes kört, és szerintem még a beállításokból is többet hozhatunk ki" – mondta.

Hogy mennyivel, azt nem tudom, de a mai különbséget jelentősen lefaraghatjuk."

A Ferrari ezzel szemben erősnek tűnt, az első 5 „jó" kör alapján Vettel, Rosberg és Hamilton átlaga tizedre azonos, 1:18.3 volt. Sok fog múlni azon, hogy mennyire gyorsan tudják majd bemelegíteni a gumikat.

Räikkönen, Kvjat és Massa hosszú etapja a lágy gumikon. A Ferrari pilótája az edzés elején teljesítette a sajátját Forrás: Farkas Péter - Origo

A Mercedes és a Ferrari még a lágyakon tett meg hosszú etapokat, ám ezekből már nehezebb következtetéseket levonni, mert Rosberg és Hamilton csupán 7 mért körig maradt kinn a pályán, és 3 abból is lassú volt, míg Räikkönen 22 kört húzott le egyvégtében. Ráadásul a Ferrari utóbbi időben kialakított programja szerint a délutáni edzés elején, amikor még rosszabbak voltak a pályaviszonyok – az átlaga, amelyet mindenekelőtt Danyiil Kvjatéhoz és Felipe Massáéhoz érdemes hasonlítani, így jobb, mint amilyennek elsőre tűnik.

Az átlagok a lágy gumikon:

1. Rosberg 1:18.022 (7/4 kör)
2. Hamilton 1:18.052 (7/4 kör)
3. Sainz 1:18.621 (9/8 kör)
4. Kvjat 1:18.870 (21/16 kör)
5. Räikkönen 1:18.913 (22/19 kör)
6. Alonso 1:18.967 (7/6 kör)
7. Vettel 1:19.103 (4/4 kör)
8. Massa 1:19.112 (20/16 kör)

A Red Bull délután a lágy helyett a szuperlágy keveréken készült a versenyre, és bár Ricciardo és Max Verstappen egymáshoz hasonló tempót ment, Nico Hülkenberggel és Valtteri Bottasszal nem tudták tartani a lépést. Egyelőre úgy tűnik, ha szombatra nem kapják össze magukat, a Ferrari helyett a Williams lesz a fő ellenfelük. Montréalhoz a hosszú egyenesekkel egyébként is passzol a grove-i istálló erős, kis légellenállású autója. „Szerintem összességében elégedettek lehetünk, mert itt a rövid és a hosszú etapok alatt is sokkal ütőképesebbek vagyunk, mint az előző két helyszínen" – mondta a Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley.

Az átlagok a szuperlágy gumikon:

1. Pérez 1:18.992 (7/6 kör)
2. Bottas 1:19.467 (14/11 kör)
3. Hülkenberg 1:19.579 (18/15 kör)
4. Verstappen 1:19.723 (9/7 kör)
5. Ricciardo 1:19.824 (11/10 kör)
6. Button 1:19.911 (9/7 kör)

Míg a Mercedes és a Ferrari jelentősen meglógott a többiektől, ezen a rövid pályán a középmezőny még a szokásosnál is sűrűbb, úgyhogy egyetlen apró hiba több pozíciót jelenthet a rajtrácson.

A Williams, a Red Bull, a Force India és a Toro Rosso között már az időmérőn is ádáz küzdelem bontakozhat ki,

a McLarenről viszont úgy tűnik, egyelőre az új turbóval sem képesek egészen beszállni a buliba. Persze nem tudjuk, mennyire használták feltekerve a motort, de a hosszú etapokon egyik típusú gumival sem volt meggyőző a tempójuk, Jenson Button hiába bizakodott.

Szóval igen, a Ferrari tűrhetően közel van a Mercedeshez, ám a Kanadai Nagydíj favoritja még így is egyértelműen Hamilton. Négyszer nyert, valamint négyszer szerezte meg a pole-t Montréalban, és ő maga sem tagadta, hogy ezen a pályán minden természetesen történik számára.

– ecsetelte. „Komoly kihívás, nincsenek nagy bukóterek. Kicsit olyan, mint egy gokartpálya: minden a késői fékezésről szól, úgy kell beállítani az autót, hogy meg lehessen támaszkodni a fékeken, aztán az első csúcspont érintése után magabiztosan át lehessen ugratni a másodikra, bízva benne, hogy nem a falban landolunk."

Ez az a magabiztosság, ami Rosbergből pénteken hiányzott. Fel kell kötnie a gatyáját, ha szembe akar szállni Hamiltonnal.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!