Alonso 305-tel ütközött, másfelet fordult Melbourne-ben

Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Ausztrál Nagydíj, Forma-1 baleset
In this photo taken on March 20, 2016, McLaren Honda's Spanish driver Fernando Alonso crashes into the wall after colliding with Haas F1 Team's Brazilian driver Esteban Gutierrez during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne. / AFP / Newspix / Alex Coppel / - Australia OUT / IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE == NO ARCHIVE
Vágólapra másolva!
Az FIA minden korábbinál részletesebb elemzést végzett Fernando Alonso melbourne-i balesete után. Ehhez új eszközöket is bevetettek, és nemsokára további fejlesztéseket kezdenek használni.

Hajmeresztő balesettel kezdődött az idei F1-es szezon márciusban, amikor Fernando Alonso már az Ausztrál Nagydíj kezdetén megtorpedózta Esteban Gutiérrez autóját. A McLaren nagy sebességgel a kavicságyba csúszott, megpördült a tengelye körül, majd fejjel lefelé a gumifal előtt állt meg, de Alonso és Gutiérrez is önállóan kiszállt a roncsokból, bár a spanyol pilóta légmellet kapott, és bordarepedést is szenvedett.

Az FIA több új eszköz, köztük az idén bevezetett nagysebességű kamera, a fülhallgatóban elhelyezett apró gyorsulásmérő, valamint az adatrögzítő „fekete doboz” segítségével végezte el a baleset körülményeinek kivizsgálását. Megállapították, hogy Alonso 313 km/óra sebességgel haladt a baleset előtt, és a becsapódás pillanatára is csak 305 km/óra tempóra lassult le.

Óriási baleset volt Forrás: AFP/Max Blyton

Alonso fejénél 45 g-s maximális pillanatnyi lassulást mért a szenzor, amikor a McLaren a bal oldalával nekiütközött a falnak, és a fejkamera azt is rögzítette, ahogy a spanyol pilóta sisakja kétszer nekicsapódik a fülke belső oldalának. Mivel ekkor már leszakadt a két első felfüggesztés, valamint a jobb hátsó is, az autó alig lassulva csúszott a kavicságyba, ahol elakadt, és újabb 46 g-s lassulással a levegőbe repült.

A McLaren másfélszer pördült meg a tengelye körül, összesen 540 fokot fordult 0,9 másodperc alatt.

Bár kívülről talán többnek lehetett érezni, „mindössze” ennyit repült az autó, majd újabb, ezúttal hosszirányú terhelés érte 20 G-s értékkel, mielőtt nem sokkal a gumifal előtt végül megállt, a motortakaró elemre támaszkodva.

Fel is borult Forrás: AFP/© News Ltd/Alex Coppel

„Az első, 305 km/órás becsapódás után Alonso autója három, jelentős lassulást és egy repülő fázist vészelt át anélkül, hogy a versenyző jelentős sérüléseket szenvedjen. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az autón kialakított különböző biztonsági rendszerek ellátták a feladatukat” – áll a jelentésben.

Az új rendszereknek köszönhetően az FIA szakemberei már a baleset pillanatában adatokhoz jutnak,

így gyorsan képet kaphatnak a történtekről, nyilatkozta Laurent Mekies, a balesetkutató intézet általános menedzsere. A nagysebességű kamera képét viszont nem látják élőben, mert óriási adatmennyiség jön létre azáltal, hogy másodpercenként 400 képkockát rögzítenek a kormány mögött elhelyezett eszközzel. Az adatvesztés elkerülése érdekében két ponton is mentés készül az autóban.

Bár Mekies – aki egyébként Baumgartner Zsolt mérnöke volt a Minardinál – bizonyos újításokat már most is felbecsülhetetlen értékűnek nevezett, a fejlesztések nem állnak le, és hamarosan már nem csak a baleset körülményeit, hanem közvetlenül a versenyző élettani paramétereit is mérni fogják.

„Remélem, hogy még a szezon vége előtt felszerelhetünk egy versenyzőt biometrikai szenzorokkal, legalább egy teszt kedvéért” – mondta Mekies. „A biometrikus adatok lehetővé teszik számunkra, hogy felmérjük az illető állapotát a baleset előtt, az ütközés pillanatában, és az után is, a mentési folyamathoz igazodva.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!