Társoldalunk:

Meglesz-e Michelisz harmadik hungaroringi győzelme? - WTCC előzetes

2016.04.20. 18:08

A túraautó-világbajnokság mezőnye a hétvégén már a hatodik alkalommal méri össze az erejét a Hungaroringen, de a nézők az idén számos újdonsággal találkozhatnak. A versenyhétvége programja megváltozott, Michelisz Norbert a gyári Honda színeiben bizonyíthat, és remélhetőleg az ismét fiatal magyarokat szerződtető Zengő csapatot is viszontláthatjuk.

A jelenlegi formájában 2005-ben útjára indított túraautó-világbajnokság (WTCC) egyik tavaszi állomása az idén is Mogyoród lesz, ahová zsinórban a hatodik évben látogat el a mezőny. A hungaroringi hétvége mára a bajnokság résztvevői közül is sokak kedvencévé vált, mert az elsősorban Michelisz Norbertet éltető hazai rajongók évről évre egyedülálló hangulatot varázsolnak a lelátókra.

A független indulók számára kiírt Yokohama-kupa tavalyi győztesének természetesen az idén is lehet szurkolni, de ezúttal ne a Zengő Motorsport megszokott színeiben keressék őt: Michelisz elmúlt években nyújtott teljesítménye annyira meggyőzte a Honda vezetőségét, hogy a 2016-os bajnokságot már a japánok gyári csapatában kezdhette meg a 2012-es világbajnok Rob Huff és a korábbi Forma-1-es versenyző Tiago Monteiro oldalán.

Továbbra is a mezőny tagja Zengő Zoltán csapata is, ők új, zöld-fekete-fehér színekkel és két fiatal magyar versenyzővel, Ficza Ferenccel és Nagy Dániellel neveztek a bajnokságba. A magyar csapat idénye azonban nehézségekkel indult: az első, Paul Ricard-i versenyeken megfelelő motor hiányában rajthoz sem tudtak állni, és a szlovákiai hétvégére is csak az egyik autójukat sikerült felkészíteniük.

Michelisz idén már a Honda gyári csapatában versenyezForrás: DPPI media/Vincent Curutchet

Megújult a bajnokság

A WTCC vezérei az idén

számos újítással próbálják érdekesebbé tenni a szériát

a szurkolók számára. A 12 futamos bajnokságban most is két versenyt rendeznek egy hétvégén, az idei évtől azonban "nyitófutamnak" és "főfutamnak" nevezik őket. A korábbi évekkel ellentétben az időmérő edzésen elért eredmények most a később rendezett főfutam indulási sorrendjét határozzák meg, a nyitófutamon pedig a Q2 első 10 helyezettje fordított sorrendben sorakozik fel a rajtrácsra. A két verseny között még annyi a különbség, hogy a főfutamon egy körrel többet kell teljesíteniük a versenyzőknek.

A versenyhétvége programjába egy korábban nem látott esemény is bekerült,

a "Manufacturers Against the Clock" (MAC3), azaz "gyártók az óra ellen" elnevezésű időfutam, amelyet szombaton, közvetlenül az időmérő után rendeznek meg minden versenyhétvégén. A MAC3-hoz hasonló koncepcióval eddig többnyire kerékpárversenyeken, például a Tour de France-on találkozhattunk.

A lényege, hogy a legnagyobb létszámmal jelen lévő három gyártó (a Citroën, a Honda és a Lada) három-három versenyzőt jelöl ki, akik egymás mellől indulva két kört tesznek meg a pályán. A pilótáknak egymást segítve kell autózniuk, mert a célvonalon harmadikként áthaladó autó időeredménye számít, ez alapján mérik össze az egyes gyártókat. Először a bajnokságban a 3. helyet elfoglaló gyártó autói teljesítik a két kört, az éllovas márka versenyzői pedig utolsóként hajtanak a pályára. Az újonnan bevezetett időfutam nemcsak a nézők szórakoztatására szolgál, hanem tétje is van: a leggyorsabb gyártót 10 világbajnoki ponttal jutalmazzák, a második 8, a harmadik pedig 6 pontot kap. A WTCC-be az idén visszatérő Volvo egyelőre nem vesz részt a MAC3 küzdelmeiben, mert még csak két autóval képviseltetik magukat a mezőnyben.

A három gyári Honda a MAC3 időfutam rajtja előttForrás: DPPI media/Alexandre Guillaumot

Az előző évekhez képest a súlybüntetések, vagyis a leggyorsabb autókat lelassítani szándékozó extra ballasztok mértéke is változik. A bajnoki címvédő Citroën autói az idén 60 kg helyett plusz 80 kg-os ballaszttal kezdték meg a bajnokságot, a súlyokat azonban az idény során rendszeresen újrakalkulálják majd, a Hungaroringen már a bajnokságot vezető Honda autói is nehezebbek lesznek 70, a Ladák pedig 50 kg-mal. Amint két gyártó autói között kevesebb, mint 1 tizedre csökken a különbség, 10 kg-mal csökkentik a ballaszt tömegét.

Megint összejöhet a győzelem

Michelisz Norbert már kétszer is tudott nyerni hazai pályán, először 2012-ben, majd 2015-ben, mindkétszer a fordított rajtrácsos második futamon.

Hasonló sikerre akár az idén is lehet esélye,

hiszen a Honda méltó ellenfele volt az elmúlt éveket uraló Citroënnek az első két versenyhétvégén - igaz, ő maga úgy kalkulál, hogy a plusz 70 kg miatt a Honda a Hungaroringen akár 1,2-1,4 másodperccel is lassabb lehet. Franciaországban Michelisz márkatársa, Huff nyerte az első futamot, a magyar pilóta pedig mindkét alkalommal a harmadik helyen végzett - legutóbb 2012-ben fordult elő, hogy egy hétvégén kétszer is felállhatott a pódiumra.

INTERJÚ

A múlt hétvégi, szlovákiai forduló ennyire nem volt sikeres Michelisz szemszögéből, de ismét fontos pontokat szerzett: az időmérőn ő volt a leggyorsabb hondás, majd az első futamon hatodikként ért célba, a másodikon pedig (Thed Björk kizárása után) 4. lett. A Honda-siker ezúttal sem maradt el, Monteirót elsőként intették le a nyitófutamon.

A kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően két hétvége után

Michelisz a bajnoki tabella 3. helyét foglalja el

Monteiro és a címvédő José María López mögött. A portugál eddig 77 pontot gyűjtött, a két főfutamon diadalmaskodó López pedig csak eggyel kevesebbet. Michelisz 52 ponttal áll a 3. helyen, 3 ponttal megelőzve Huffot. A magyar versenyző elmondta, kicsit csalódott a szlovákiai eredmények miatt, hiszen a Honda tempója alapján előrébb is végezhetett volna.

A Zengő idénye komoly nehézségekkel indultForrás: DPPI media/Vincent Curutchet

A motorhiánnyal küzdő Zengő Motorsport Franciaországban csak a szombati edzéseken indult el egy autóval, Szlovákiában viszont már versenyen is bemutatkozhatott a 19 éves Ficza Ferenc. A magyar tehetség - aki tavaly ETCC-futamot nyert a Hungaroringen - bemutatkozása nem volt zökkenőmentes: az utolsó helyre kvalifikálta magát, majd a 10. körben kiesett, miután kigyulladt alatta a Honda, és  a második futamon el sem indulhatott. A nehéz kezdetek után a Hungaroringen javítanának, de azt egyelőre nem lehet tudni, hogy ezúttal a mindössze 17 éves Nagy Dániel is rajthoz állhat-e a Zengő másik autójával.

A nagy öregek is itt lesznek

A magyarokon kívül

számos jól ismert versenyzővel lehet majd találkozni a Hungaroringen.

A Citroëntől ugyan két év után távozott a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb, de továbbra is őket erősíti az előző két év győztese, José María López és a négyszeres bajnok Yvan Muller is. Loeb csapattulajdonosként három autóval van jelen a WTCC-ben, a Citroën C-Elysée-ket Mehdi Bennani, Tom Chilton és Grégoire Demoustier vezeti.

A címvédő José María López idén már két futamot nyert a CitroënnelForrás: DPPI media/Vincent Curutchet

Zengőékkel együtt a Honda öt Civicet nevezett a bajnokságba, a gyáriak Michelisz-Monteiro-Huff hármasából bárkinek lehet esélye a győzelemre. Az élcsapatok dolgát a Lada próbálja nehezíti, a dobogóhoz akár az ő tempójuk is elég lehet. Az oroszok megszerezték a Hondától távozó veteránt, Gabriele Tarquinit, aki Hugo Valente és Nicky Catsburg csapattársa lett. A visszatérő Volvo két svéd versenyzővel áll rajthoz Fredrik Ekblom és Thed Björk személyében, a Chevrolet pedig négy TC1-es Cruze-t bocsájtott Tom Coronel, James Thompson, John Filippi és René Münnich rendelkezésére.

Színes program

A hétvége során természetesen

nem csak a WTCC mezőnye mérkőzik meg a Hungaroringen.

Az FIA Forma-3-as Európa-bajnokságának a második fordulóját rendezik meg a hétvégén, és a WSR utódja, a Formula V8 3.5-ös bajnokság is most látogat el Magyarországra. Az idén a lengyel Kia Lotos Race versenyeit is láthatja a magyar közönség.

Akárcsak az elmúlt években,

vasárnap ingyenes buszjáratok indulnak a Hungaroringre,

ezekre Budapesten az Árpád hídnál lehet felszállni, és a pálya közvetlen közelében lévő MOL kútnál teszik le a rajongókat. Mogyoród felé az első járat reggel 8 órakor, az utolsó délután 1-kor indul. Visszafelé 14 órától egészen 20 óráig lehet felszállni a buszokra, amelyek a nap folyamán 10-30 percenként közlekednek, a menetidő pedig körülbelül 25 perc.

A hétvége programja

A hungaroringi hétvége részletes programjaForrás: Hungaroring.hu

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!