Vágólapra másolva!
Az idénynyitón a papírforma érvényesült, de a Mercedes fölénye korántsem volt annyira egyértelmű Melbourne-ben, mint ahogy az eredmények mutatják. A Ferrari a bahreini naplementében eltérő gumistratégiával próbálja felvenni a harcot a címvédővel, a sivatagi pálya ráadásul az autójuknak is fekszik. 
A Bahreini Nagydíjat naplementekor rendezik Forrás: NurPhoto/Ahmed AlFardan/NurPhoto/Ahmed Alfardan

Fejezetek a Bahreini Nagydíj történetéből

* A Forma-1 a 2000-es évek elején kezdett nyitni a Közel-Kelet felé, 2004-ben Bahreinben rendezték meg a térség első versenyét. Bernie Ecclestone számos jelentkező - például Egyiptom, Libanon és az Egyesült Arab Emírségek több tagállama - közül választotta ki a királyságot, és az első arab futam szervezői nem is vallottak szégyent: a 2004-es Bahreini Nagydíj megkapta a legjobban szervezett versenynek járó díjat a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).

* A versenyt hagyományosan a szezon elején, a bajnokság európai szakaszának kezdete előtt rendezik. Két alkalommal, 2006-ban és 2010-ben az idénynyitó szerepét töltötte be, és az idén is némileg korábban rendezik a szokásosnál a versenynaptár átrendezése miatt.

* A verseny szervezői 2010-ben eltértek a többi évben használt vonalvezetéstől, és kipróbáltak egy hosszabb, 6,2 km-es verziót. Az új pályarész azonban népszerűtlennek bizonyult, ezért 2012-re visszatértek a rövidebb változathoz. 2014-ben azzal tették érdekesebbé a nagydíjat, hogy a rajtot késő délutánra helyezték át, így a verseny világosban kezdődik, de

a leintésre már sötétedés után, kivilágított pályán kerül sor.

* A Bahreini Nagydíjat eddig Fernando Alonso nyerte meg a legtöbbször, 2005-ben, 2006-ban és 2010-ben állhatott a dobogó tetejére. A csapatok közül a Ferrari a legsikeresebb négy győzelemmel (2004, 2007, 2008, 2010).

Az előző öt nagydíj győztesei:

  • 2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
  • 2012 Sebastian Vettel (Red Bull)
  • 2010 Fernando Alonso (Ferrari)

Az előző öt nagydíj edzéselsői:

  • 2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
  • 2014 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2013 Nico Rosberg (Mercedes)
  • 2012 Sebastian Vettel (Red Bull)
  • 2010 Sebastian Vettel (Red Bull)

Emlékfoszlány

A 2004-es debütálás ellenére az idén még csak a 12. Bahreini Nagydíjat rendezik meg, a 2011-es futamot ugyanis törölni kellett. Az arab államokon végigsöprő tüntetéshullámból Bahrein sem maradt ki, és a kormányellenes zavargások ellehetetlenítették a nagydíj lebonyolítását. A 2012-es verseny idejére némileg lecsillapodtak az indulatok, de a tüntetések továbbra is zajlottak, és számos emberi jogi szervezet a nagydíj bojkottjára szólította fel az F1 mezőnyét. A heves tiltakozások ellenére a futamot mégis megrendezték, a sport vezérei pedig kemény bírálatokat kaptak, mivel az F1-es versenyre sokan a kormány fényűzésének egyik szimbólumaként tekintenek, miközben a népesség jelentős része él nehéz körülmények között.

A hétvége fő témái

Megismétli-e a villámrajtját a Ferrari?

A Mercedes kisajátította az első rajtsort Ausztráliában, de nem sokáig örülhettek: a két Ferrari sokkal jobban kapta el a rajtot, és - akárcsak a tavalyi Magyar Nagydíjon - Sebastian Vettel Kimi Räikkönennel együtt átugrotta Nico Rosberget és Lewis Hamiltont. Az egyik legelismertebb technikai szakíró, Giorgio Piola szerint a Ferrari részben a kormánykerék eltérő kialakításának köszönhette a remek rajtját, és ez a megoldás a jövőben is előnyhöz juttathatja őket.

Egy ideig úgy tűnt, a Ferrari akár meg is nyerheti az Ausztrál Nagydíjat, de miután Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez balesete miatt félbeszakították a versenyt, rossz stratégiát választottak, ezzel kicsúszott a kezükből az irányítás. A Mercedes kettős győzelmet aratott, de a melbourne-i verseny eredményei gyakran csalókák, és valószínűleg ezúttal sem tükrözték a valós erőviszonyokat.

Szinte mindenki egyetért abban, hogy a Ferrari közelebb kerülhetett a Mercedeshez,

és az autójuknak elméletileg jobban fekvő bahreini pályán ezt be is bizonyíthatják.

Meddig marad a botrányos időmérő?

Az Ausztrál Nagydíj mélypontját az új rendszerű időmérő edzés jelentette, amely egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Miután a rendszerint izgalmas Q3 utolsó perceiben egyetlen autó sem tartózkodott a pályán, a csapatok vezetői egyöntetűen jelentették ki, hogy a korábban általuk megszavazott szabályokon sürgősen változtatni kell. Először úgy tűnt, már Bahreinben visszatér az elmúlt években megszokott lebonyolítási rendszer, de hosszas huzavona után végül

mégis a Melbourne-ben látott verzió marad érvényben.

Mint kiderült, az egyetlen alternatíva az lett volna, hogy csak a Q3-ban szüntetik meg a folyamatos kiesési rendszert, ezt azonban a McLaren és a Red Bull nem fogadta el, ezért Bahreinben sem várhatunk sokkal izgalmasabb kvalifikációt.

A verseny szürkületben rajtol, sötétségben ér véget Forrás: AFP/STF/Marwan Naamani

Rendszeres pontszerző lehet-e a Haas?

Romain Grosjean a szenzációs 6. helyet szerezte meg a vadonatúj Haas csapat színeiben az Ausztrál Nagydíjon, és az amerikai csapat ezzel máris

négyszer annyi pontot szerzett, mint a 2010-ben debütáló istállók - a Manor, a Caterham és a HRT - a fennállásuk során összesen.

Azzal persze ők is tisztában vannak, hogy az előkelő pozíciót a körülményeknek is köszönhették, ezért a jövőben nem is számítanak hasonlóan kiugró eredményekre, a pontszerzők közé viszont minél többször befurakodnának. Az biztos, hogy a NASCAR-ban sikeres csapatot felépítő Gene Haas felkészülten vágott neki az F1-es kalandnak, és a Ferrarival kötött technikai együttműködésből is sokat profitálnak.

Elmérgesedik-e a csapaton belüli párharc a Toro Rossónál?

Melbourne-ben Carlos Sainz a 9., Max Verstappen pedig a 10. helyen ért célba, amivel a sokat ígérő edzések után nem lehettek teljesen elégedettek. A 18 éves holland ráadásul rendkívül dühösen vette tudomásul, hogy az elrontott második bokszkiállása után visszaesett csapattársa mögé, akit szerinte igazságtalan módon elsőként hívtak ki kerékcserére. Sainzot később sem tudta megelőzni, ezért azt kérte az istállótól, engedjék a spanyol elé, de a Toro Rosso nem alkalmazott csapatutasítást. A láthatóan ideges Verstappen a futam végén több hibát is elkövetett, és a leintés után csalódottan nyilatkozott a Toro Rosso taktikájáról.

Hozzátette, végig gyorsabbnak érezte magát Sainznál,

ezért biztos benne, hogy a szezon hátralévő részében a csapattársa fölé tud nőni. Sainzot nem zavarta túlzottan a holland kifakadása, de ha a jövőben is sor kerül hasonló jelenetekre, egyre jobban nőhet a feszültség a két fiatal között.

A hétvége programja

2016. április 1., péntek

  • 13.00-14.30 1. szabadedzés
  • 17.00-18.30 2. szabadedzés

2016. április 2., szombat

  • 14.00-15.00 3. szabadedzés
  • 17.00-18.00 Időmérő

2016. április 3., vasárnap

  • 17.00- Bahreini Nagydíj

A Bahrain International Circuit

Szahír pályarajza Forrás: FIA

Hossz: 2012 óta újra az 5412 méter hosszú vonalvezetést használják, ez a 21 futamos versenynaptár 11. leghosszabb pályája.

Pályacsúcs: 1:29.527, amelyet Mark Webber a 2005-ös Bahreini Nagydíj negyedik szabadedzésén futott. Tavaly Hamilton 1:32.571-es idővel szerezte meg a pole-t.

A leggyorsabb kanyar: Az elnyújtott, jobbos 12-es, ezt 260 km/ó-val veszik be a versenyzők.

A leglassabb kanyar: Az első, itt az autók sebessége alig haladja meg a 60 km/ó-t.

A legnehezebb kanyar: A 10-es kanyar nemcsak az egyik leglassabb, hanem a legnehezebb és az egyik legfontosabb is. A szűk, lejtős kanyarban gyakoriak az elfékezések, pedig az azt követő DRS-zóna miatt fontos a jó kigyorsítás.

Gyakoriak az elfékezések Forrás: AFP/Fayez Nureldine

A legdurvább féktáv: Az első kanyar előtt több mint 330 km/ó-ról kell 62 km/ó-ra lelassítani, itt 5,2 G-s erőhatás éri a pilótákat. A pályán egyébként nyolc féktáv van, és ezeknek a fele igencsak megterheli a fékeket.

A legjobb előzési pont: A bahreini pályán az átlagosnál könnyebb sikeres manővereket végrehajtani, kiemelkedően jó lehetőséget pedig az 1-es és a 4-es kanyar kínál. A két DRS-zónát az 1-es és a 11-es kanyarok előtt jelölték ki.

A féktávok az egyes kanyarok előtt Forrás: Brembo

Végsebesség: 335 km/ó, a célegyenesben.

Üzemanyag-fogyasztás: Körönként 1,8 kg, ez az egyik legmagasabb érték a bajnokság során, ezért takarékoskodni kell a benzinnel.

Stratégia, gumik

* Tavaly a versenyzők többsége, köztük a három dobogós helyezett is

két kiállással teljesítette a versenyt.

A győztes Hamilton a 15. és a 33. körben állt ki kerékcserére, az első két etapját a lágy, a harmadikat pedig közepes gumikon teljesítette. Az öt pilóta közül, akik háromszor jártak a bokszban a futam során, Vettel ért célba a legjobb helyen, de ő is csak 5. lett.

* A kudarcba fulladt melbourne-i időmérő edzést némileg kompenzálta, hogy az abroncsokra vonatkozó szabályváltozás jól sült el, a szabadabb gumiválasztás tényleg érdekesebbé tette a stratégiákat. Bahreinben talán még nagyobb taktikai csatára lehet számítani, mert

a Mercedes ezúttal másképp döntött, mint közvetlen üldözője, a Ferrari,

vagy a szintén dobogós helyezésekre áhítozó Williams és Red Bull.

* Az idénynyitóhoz hasonlóan Bahreinben is a közepes, a lágy és a szuperlágy keveréket lehet majd használni. A Mercedes két pilótája egy-egy szettet rendelt a legkeményebb gumiból, a két lágyabból pedig 6-6 szett áll a rendelkezésükre. A Ferrari ezzel szemben 3 garnitúra közepes gumit rendelt mindkét versenyzőjének, míg a lágyból 4, a szuperlágyból pedig 6 garnitúrát használhatnak.

A csapatok bahreini gumiválasztása (Medium = közepes, Soft = lágy, Supersoft = szuperlágy) Forrás: Pirelli

Ezt várják a főszereplők

Mercedes

  • 2015-ös edzéseredmény: Hamilton 1., Rosberg 3.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hamilton 1., Rosberg 3.

Lewis Hamilton: "Izgatottan várom a melbourne-ihez hasonló versenyeket. Lesznek olyan hétvégék, amikor majd másodpercekkel előzzük a Ferrarikat, máshol viszont kerék-kerék elleni csatákat vívhatunk velük, de

olyan versenyekre is sor kerülhet, ahol ők lesznek előrébb.

Ezt egyelőre nem tudhatjuk, ami izgalmas helyzetet eredményez. Bízom a tempómban - az előző nagydíjon a rajtig nálam volt az előny, ezért magabiztosan utazom Bahreinbe."

Toto Wolff csapatfőnök: „Magabiztos előnnyel kezdtük a szezont, de a verseny elég szoros volt ahhoz, hogy egy rossz rajttal akár a győzelmet is elveszítsük. A bahreini pálya ráadásul a Ferrarinak kedvezhet, ezért arra számítunk, hogy ezen a hétvégén még kisebb lesz köztünk a különbség. Az új gumiszabályok sikeres bevezetése után a stratégiai küzdelem is izgalmasabbá teheti a versenyt.”

Ferrari

  • 2015-ös edzéseredmény: Vettel 2., Räikkönen 4.
  • 2015-ös versenyeredmény: Vettel 5., Räikkönen 2.

Sebastian Vettel: "Tavaly jól szerepeltünk ezen a pályán. Az előző szezonban Melbourne-ben a szokásosnál gyengébben teljesítettünk, de az idén meglepően jól mentünk - ez azt jelenti, hogy erősebb lett az autónk, és nagyobb lehetőségek rejlenek benne. Remélhetőleg ennek Bahreinben is lesz látható eredménye.

A Ferrari megint megnehezítené a Mercedes dolgát Forrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

Williams

  • 2015-ös edzéseredmény: Bottas 5., Massa 6.
  • 2015-ös versenyeredmény: Bottas 4., Massa 10.

Valtteri Bottas: "A pálya teljesen más, mint a melbourne-i, ezért érdekes lesz látni, itt hogyan állunk a többiekhez képest. A melbourne-i egy utcai pálya, ez pedig inkább a hagyományos, épített helyszínek közé tartozik. Még csak a második verseny lesz az idényben, ezért kíváncsian várom. Tavaly egész jól szerepeltünk, szerintem most is képesek leszünk hasonló eredményt elérni."

Red Bull

  • 2015-ös edzéseredmény: Ricciardo 7., Kvjat 17.
  • 2015-ös versenyeredmény: Ricciardo 6., Kvjat 9.

Danyiil Kvjat: „A hosszú egyenes tavaly hátráltatott minket, de az idén javulásra számítunk ezen a téren, ezért a pálya kifejezetten kedvezhet az autónknak. Nagyszerű lenne, ha mindkét autónk erős pontszerző helyen érne célba.”

Daniel Ricciardo: „Ez a pálya fekszik nekünk, az elmúlt néhány évben remek eredményeket értünk el itt. Remélhetőleg most is folytatni tudjuk ezt a sorozatot.”

Force India

  • 2015-ös edzéseredmény: Hülkenberg 8., Pérez 11.
  • 2015-ös versenyeredmény: Hülkenberg 13., Pérez 8.

Sergio Pérez: „Nagyon jó emlékeim vannak a Bahreini Nagydíjról – a 2014-es verseny egyszerűen fantasztikus volt, akkor állhattam először dobogóra a csapat színeiben. Biztos vagyok benne, hogy az idén is erősek lehetünk itt, és visszaszerezhetem az Ausztráliában elveszített pontjaimat. Melbourne-ben is számos pozitívumot tapasztaltunk –

A csapat keményen dolgozik a gyárban, ezért valószínűleg bevethetünk néhány újítást a hétvégén.”

Renault

  • 2015-ös edzéseredmény (Lotus néven): Grosjean 10., Maldonado 16.
  • 2015-ös versenyeredmény (Lotus néven): Grosjean 7., Maldonado 15.

Bob Bell, technikai vezető: "Eddig sem Barcelonában, sem Melbourne-ben nem tapasztaltunk semmi aggasztót. Barcelonában viszonylag pontos képet kaphattunk az autónk aerodinamikai tulajdonságairól és a mechanikai tapadásról, és semmi olyat nem láttunk, ami miatt félnünk kellene a hagyományosabb pályáktól. Természetesen szeretnénk megtartani az Ausztráliában mutatott formánkat, és talán az utolsó pontszerző helyek valamelyikét is elcsíphetjük. Melbourne-ben egy új első szárny prototípusát is kipróbáltuk Kevin (Magnussen) autóján, és beváltotta a hozzá fűzött reményeinket, ezért Bahreinben mindkét autónkra felszereljük."

Toro Rosso

  • 2015-ös edzéseredmény: Sainz 9., Verstappen 15.
  • 2015-ös versenyeredmény: Sainz -, Verstappen -

Carlos Sainz: "Több van az autónkban, mint amit Ausztráliában ki tudtunk hozni belőle - remélem, ezt Bahreinben végre mindenki látni fogja. Tavaly küszködtünk az autónk végsebessége miatt ezen a pályán, túl hosszú volt a célegyenes. Ez most már remélhetőleg nem okoz problémát, ezért bizakodva várom a versenyt."

Max Verstappen: "Remélem, az idén sikerül néhány pontot szereznünk, mert

Ez lesz a célkitűzésünk az idei versenyre."

Sauber

  • 2015-ös edzéseredmény: Nasr 12., Ericsson 13.
  • 2015-ös versenyeredmény: Nasr 12., Ericsson 14.

Marcus Ericsson: "Tavaly jól szerepeltem itt, erős versenyem volt. A pontszerzésért hajtottam, bár ez bizonyos körülmények miatt végül nem sikerült. Mégis pozitív emlékeim vannak a versenyről, ebből próbálok erőt meríteni az idei versenyhétvégére. Tudjuk, hogy nehéz lesz, de idén is a pontszerzés reményében vágunk neki a versenynek."

McLaren

  • 2015-ös edzéseredmény: Alonso 14., Button 20.
  • 2015-ös versenyeredmény: Alonso 11., Button -

Fernando Alonso: "Az ausztráliai balesetem után egy ideig pihentem, de most már alig várom, hogy visszaüljek az autómba. Bár a melbourne-i verseny papíron rosszul alakult számunkra, a baleset előtt jókat csatáztam, és az autónk teljesítménye bizakodásra adott okot. Remélem, Bahreinben is hasonló lesz a helyzet. Az a célunk, hogy minden versenyen vessünk be újításokat, ezért Bahreinben is arra fogunk törekedni, hogy a szabadedzések kezdetétől minél több időt töltsünk a pályán."

Jenson Button: "Az eredményeinken nem látszott, de

A stratégia terén követtünk el hibákat, ez is csak a tanulási folyamat része - a gumikeverékekre vonatkozó új szabályok megtréfáltak minket."

A kivilágított bahreini pálya impozáns látványt nyújt Forrás: AFP/Mohammed Al-Shaikh

Manor

  • 2015-ös edzéseredmény: Stevens 18., Merhi 19.
  • 2015-ös versenyeredmény: Stevens 16., Merhi 17.

Dave Ryan versenyigazgató: "Tudtuk, hogy Ausztráliában a mezőny végén leszünk, de szeretném azt gondolni, hogy képesek vagyunk a 14-16. helyek elérésére is. Az mindenképpen biztató, hogy szorosan követjük a mezőnyt, nem szakadtunk le túlságosan."

Haas

Romain Grosjean: "Még rengeteg pályán töltött időre van szükségünk, hogy jobban megértsük az autónk viselkedését. Egy hosszú listánk van arról, mit szeretnénk még kipróbálni, és miben kell javulnunk. Bár sok munka vár ránk, ez azt is jelenti, hogy nagy lépésekben fejlődhetünk. Ha Bahreinben is sikerül elvégezni a feladatunkat, akkor még jobb lesz az autónk, és bízhatunk a jó eredményben."

Günther Steiner csapatfőnök: "Szerintem működik a tervünk, de

Óvakodnunk kell attól, hogy túlzott elvárásaink legyenek, noha megmutattuk, hogy egy új csapat is képes rögtön a középmezőnyben kikötni. Ausztráliában az volt az egyik célunk, hogy ne az utolsó helyen érjünk célba, és ez sikerült is - szerintem az idény végén sem mi fogjuk zárni a tabellát. Máris messzire jutottunk, ami azt mutatja, hogy az eddigi terveink beváltak."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!