Társoldalunk:

Még visszatérhet a kiutált időmérő

2016.03.21. 17:18

A csapatfőnökök vasárnap a száműzésére szavaztak, de többen elismerik közülük, hogy voltak jó elemei. Alaposan átgondolják, hogy 2017-re érdemes-e módosított formában bevezetni.

Óriási bukásnak bizonyult a Forma-1 új időmérője, amely csak a hétvégi Ausztrál Nagydíj szombatján mutatkozott be, de a csapatfőnökök egy másnap reggel tartott válságértekezleten már egyhangúlag meg is szavazták, hogy megszabadulnak tőle. A legfőbb problémát abban látták, hogy

a Q3-ban percekkel a leintés előtt eldőlt a pole pozíció sorsa,

így hiányzott a szokásos drámai feszültség. Damon Hill szarkasztikusan megjegyezte, hogy Lewis Hamiltonnak még leintenie is lett volna ideje magát a kockás zászlóval.

„A szándék jó volt, de nem érte el a kívánt eredményt" – ismerte el a Red Bullt irányító Christian Horner. „Az a lényeg, hogy tanuljunk ebből. Minden módosítást nagyon alaposan át kell gondolni. Nem hiszem, hogy az új időmérő következményeit elég jól átláttuk volna."

Az időmérő eleje nagyon feszült voltForrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

A csapatfőnökök arról döntöttek, hogy a legközelebbi versenyen, a Bahreini Nagyíjon térjen vissza a tavalyig használt kvalifikációs szisztéma – ezt a döntést azonban még az F1 Commissionnak, majd a Motorsport Világtanácsnak is jóvá kell hagynia a következő másfél hétben. Ez nem feltétlenül csak formalitás, de a Mercedes istállójának igazgatója, Toto Wolff reméli, hogy a két testület figyelembe veszi a véleményüket.

Azt is elárulta ugyanakkor, hogy még

nem mondtak le teljesen a folyamatos kieséses rendszerről: jövőre visszatérhet, csak módosított formában  

„Több időt és energiát kell szentelni az elemzésének" – tette hozzá. A Q3-at ő is „vacaknak" tartotta, rámutatott viszont, hogy a Q1 és a Q2 néhány versenyző szerint az új formátummal izgalmasabb lett. Lewis Hamilton például kifejezetten méltányolta, hogy a Forma-1 újdonságokkal kísérletezik.

„Érdekes volt a véleménye, és hallottam egy másikat is. Max Verstappen azt mondta, az időmérő nagyobb kihívás lett, nőtt a teljesítménykényszer, egy pillanatra sem lehetett lazítani, mert végig fenyegetett a kiesés veszélye" – magyarázta Wolff. „Egyes versenyzőknek tetszett a kihívás. A folyamatos kiesés szerintem is nagyon izgalmas, de csak akkor, ha jól átjön a tévéből."

A gyenge információs rendszer miatt a Q1-ben és a Q2-ben különösen nehéz volt követni az eseményeket, ráadásul a rendszer újdonságából adódóan még nem áll rá az emberek szeme, hogy mire érdemes odafigyelniük. „Fontos, hogy a közönség értse, mi történik, márpedig mi úgy hallottuk, ez nehezen ment" – mondta Wolff. „Aki a visszaszámlálást figyelte, nem látta az autókat, aki pedig az autókat nézte, nem tudta követni, hogy ki esett ki."

Csak a vége volt rossz

Abban, hogy a Q3-ban nem működik ez a lebonyolítási rend, az összes csapat egyetértett. A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds ugyanakkor elárulta, hogy ők arra szavaztak: a Q1-ben és a Q2-ben tartsák meg a folyamatos kiesést, csak a Q3-ban térjenek vissza a régi formátumhoz. Szerintük nem volt jó ötlet elkapkodva dönteni a módosításról, és nyitottnak kell lenni a további változtatásra is.

Symonds úgy látja, az első két etapban jól működött a rendszer. „(Danyiil) Kvjat hibázott, és Valtteri (Bottas) sem az őt megillető rajthelyet szerezte meg, úgyhogy pont azt a hatást érte el, mint amit szántunk neki" – vélte.

Páran kiestek a normális pozíciójukból, ebben semmi rosszat nem látok."

Bottas egyébként azt mondta, a régi időmérőn is csak a 11. helyre került volna. „Versenyzőként nem éreztünk nagy változást. Kimentünk a pályára, és ugyanúgy a legjobbat próbáltuk nyújtani, mint eddig" – jelentette ki. Verstappen „intenzívnek" nevezte a Q1-et és a Q2-t, az újonc Jolyon Palmer különösen az előbbit élvezte.

„Még a pályát sem ismertem igazán, szárazon csak a harmadik szabadedzésen mentem rajta először, úgyhogy meg kellett találnom a helyemet. Folyamatosan igyekeztem javítani, hogy a felszínen maradjak" – mondta. „Ezért az utolsó körben különösen nagy volt rajtam a nyomás, próbáltam hozni az eredményt."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!