Például azt sem lehet majd megbeszélni a versenyzőkkel, hogy a következő kerékcserénél milyen gumikat tegyenek fel az autójukra. Button szerint a tilalmat lehetetlen lesz betartatni.
Azt eddig is tudni lehetett, hogy 2016-tól erősen korlátozni fogják a csapatrádió forgalmát, behatárolva a versenyzőknek adható utasítások körét, de az FIA az Ausztrál Nagydíj előtt egy levélben újabb direktívát küldött az istállóknak, amely még az engedélyezett üzenetek korábban ismert listáját is tovább szűkíti.

Nem lehet majd menet közben megbeszélni a pilótákkal például, hogy a legközelebbi bokszkiállásnál milyen keverékű gumikat tegyenek fel az autójukra, és állítsanak-e az első vezetőszárny szögén. Nem szabad elárulni nekik azt sem, hogy az ellenfeleik milyen gumikat használnak, és tilos emlékeztetni őket arra is, hogy a „Safety Car-ablakba" értek, azaz ha beküldik a pályára a biztonsági autót, automatikusan ki kell állniuk kereket cserélni.
Eddig engedélyezett, de most betiltott üzenetek
- Gumiválasztás a következő kerékcsere során
- Körök száma, amit egy ellenfél addig megtett egy adott gumiszettel
- Az ellenfelek aktuális gumiválasztása
- Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban
- Safety Car-ablak
- Az első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt
- Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt
Az FIA egyértelművé tette azt is, hogy a feketelistán szereplő üzeneteket nemcsak a rádión, hanem a bokszutcából a versenyzők elé kilógatott táblán, a pitboardon, és minden más módon tilos kiadni – tehát trükkös módszerekkel, például szöveges üzenetekkel sem lehet. A versenyigazgató a „kódoltnak tűnő" kommunikáció miatt is fel fogja jelenteni a sportfelügyelőknél az érintett csapatot.
Lehetetlen betartatni?
A rádiótilalom vegyes fogadtatásban részesült a versenyzők részéről. Habár a többségük úgy vélte, a bokszból kapott részletes segítség nélkül tényleg önállóbban kell majd boldogulniuk a pályán, elhangzott pár ellenvélemény is.
Fernando Alonso „furcsának" találta, hogy
egy olyan korszakban próbálják korlátozni a kommunikációt, amely jórészt éppen a kommunikációról szól,
míg Kevin Magnussen szerint a tilalom pont a várttal ellenkező hatást fogja elérni. „Úgy tudom, a célja az lenne, hogy többet foglalkozzunk magával a versenyzéssel, de valójában kevésbé tudunk majd koncentrálni rá, mert minden apróságot fejben kell tartanunk" – mondta. „Nekem jobban tetszene, ha arra összpontosíthatnánk, hogy minél gyorsabban menjünk. Nem vagyok biztos benne, hogy a módosítások elősegítik ezt."

Carlos Sainz ellenben kijelentette, hogy két héten át olyan lelkesen igyekezett memorizálni a beállításokat, „mint egy egyetemista", és örülni fog neki, ha a bokszból érkező mérnöki segítség nélkül érdekesebbé válnak a futamok. Nico Rosberg arra számít, hogy a rádiócsendnek érzékelhető hatása lesz a versenyzésre.
Nagyszerű, mert többé nem leszünk bábok"
– jelentette ki. „Rajtunk fog múlni, hogy önállóan végezzük el a munkát."
„Már azt sem közölhetik majd velünk, hogy megváltozott a stratégiánk, tehát hiába állítanak át háromról két kerékcserére, padlóig fogjuk nyomni a gázt abban a hiszemben, hogy két kör múlva ki kell állnunk a bokszba" – tette hozzá. „Aztán mégsem, és a gumijainknak annyi lesz."
Alonso nem akart elhamarkodottan nyilatkozni az új szabályról, de úgy véli, a rádiózási szigorítás beszűkíti a csapatok stratégiai mozgásterét, mert menet közben nem beszélhetik meg a versenyzőikkel, ha valamin változtatni szeretnének. „Vagyis mindenképpen tartani fogjuk magunkat a rajt előtt két órával kidolgozott stratégiához" – jósolta, megjegyezve, hogy emiatt
a pilóták úgy fogják követni az előre megírt programot, akár a „robotok."
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting viszont nem tart ettől, mert az adott körben a csapattól szólhatnak a pilótájuknak, hogy álljon a be a bokszba, és továbbra is eldönthetik, milyen gumikat tegyenek az autójára. „Az elmúlt években a mérnökök rengeteg információt adtak a versenyzőknek az autó összes részegységének menedzseléséről. Tényleg úgy éreztük, hogy ez már elfogadhatatlan mértéket öltött" – jegyezte meg Whiting.
Valtteri Bottas szerint az időmérőn a pilótáknak a gokartos tapasztalataikat kell majd felidézniük, amikor önállóan próbálnak jól helyezkedni a forgalomban, nehogy feltartsák őket, néhány hétvége alatt azonban fel fogják venni a ritmust. Lewis Hamilton elismerte, hogy a tilalmat „egyesek ügyesebben kezelik majd, mint mások", de hozzátette, hogy az esélyek egyenlőek lesznek.
Jenson Button ugyanakkor amiatt aggódik, hogy
az új szabályokat a gyakorlatban lehetetlen lesz betartatni.
A versenyirányításban „nem hallgathatnak meg minden egyes üzenetet" – vélte.
Az engedélyezett üzenetek listája
Minden olyan esetre vonatkozik, amikor az autó kint van a pályán, kivéve a verseny előtti ellenőrző köröknek a bokszutcában töltött szakaszát.
- Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése
- Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, kizárólag akkor, ha egy alkatrész vagy rendszer hamarosan felmondja a szolgálatot, és ez potenciálisan végzetes
- Az autó sérülésére vonatkozó információ
- Alapbeállításokra vonatkozó utasítás, kizárólag egy olyan szenzor, aktuátor vagy vezérlő meghibásodásakor, amelynek az elvesztését a fedélzeti szoftver nem ismerte fel. Az új beállítások nem javíthatják az autó teljesítményét a funkció elvesztése előttihez képest
- Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében
- Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése
- Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól)
- A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása (kivéve a felvezető kör startjáig tartó visszaszámlálást és a tájékoztatást arról, hogy az utolsó autó is elfoglalta a helyét a rajtrácson)
- Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban
- Időjárási információk
- Tájékoztatás a versenyző saját kör- és a részidejeivel kapcsolatban
- Részletek az ellenfelek köridejéről
- Segítség a forgalomban való helyezkedésben az ellenfelekhez képesti távolság megadásával a szabadedzéseken és a versenyen
- Utasítás helycserére más versenyzőkkel
- Hátralévő körök száma vagy idő
- A pilóta helyezése a szabadedzéseken és a versenyen
- „Nyomd neki", „most nyomd neki", „XY-nal vagy versenyben", „lazíts" és hasonlók (a kódolt üzenetek gyanújának felmerülése esetén figyelmeztetés jár)
- Mikor kell beállni a bokszba (vagy felállni a rajtrácsra a verseny előtti ellenőrző körök után). Ez kizárólag akkor közölhető, ha a versenyző az adott kör végén bemegy a bokszba
- Emlékeztető a fordulatszám-határoló, az autón lévő gumik típusát jelző kapcsoló használatára, illetve a fehér vonalak, a bóják elkerülésére, valamint a mérlegelésre behívó jelzőlámpára a bokszba való be- illetve kihajtáskor
- Információ a csapat versenyzőjének vagy ellenfeleinek szabálysértéséről, például sikán levágásáról, pályaelhagyásról, időbüntetésről stb.
- A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ
- A DRS meghibásodásának kezelése
- Olajnyomás
- Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!