Társoldalunk:

A Ferrari költötte el a legtöbb motorfejlesztési zsetont

2016.03.17. 20:18

És ismét a Renault a legkevesebbet. A Mercedes megfontoltan gazdálkodott velük.

Bár a Renault februárban kiszivárogtatta, hogy hamarosan megszűnhet a zsetonrendszer az F1-ben, a 2016-os során még mindenképpen életben marad a korábban megszavazott, de azóta többször megváltoztatott szabály. Ennek lényege, hogy a költségek kordában tartása érdekében a gyártók az erőforrás különböző részegységeit úgynevezett zsetonok beváltásával fejleszthetik. A jelenlegi szabályozás értelmében minden gyártó 32-t használhat fel a naptári év során.

Ez lehetőséget biztosít számukra, hogy eltérő fejlesztési ütemtervet határozzanak meg, főleg tavaly óta, mivel a Ferrari kiskaput talált a szabályozásban, és elérték, hogy a szezon idejére is lehessen zsetonokat tartogatni. Ők erre úgy reagáltak, hogy egy jelentős fejlesztési lépcső után Barcelonában, Kanadában és Monzában használták el a többi zsetont, míg a Renault például a szezon végére, és egy nagyobb csomagra koncentrált.

Eddig az idén a Ferrari fejlesztett a legnagyobb lendülettelForrás: DPPI media/Vincent Curutchet

Az idén hasonló lehet a stratégia, mivel a hétvégén zajló Ausztrál Nagydíj előtt az FIA szerint eddig a Ferrari játszotta ki a legtöbb zsetont a rendelkezésre álló 32-ből: az olaszoknak már csak 9 maradt, a Hondának 14, a Mercedesnek 13, a Renault-nak pedig megint 25.

Ez arra enged következtetni, hogy a francia gyártó megint kivár, pedig már tavaly is érték kritikák, amiért túl sokáig tartogatta a zsetonjait – igaz, megbízhatósági és költségcsökkentési alapon, az FIA engedélyével azok nélkül is lehet változtatni a motoron. A Renault-nál azt állítják, így is nagyobbat léptek előre, mint a turbókorszakban eddig bármikor, és a Kanadai Nagydíjra egy újabb, 35 lóerőt hozó specifikációt ígérnek.

Eddig elhasznált / megmaradt zsetonok
Ferrari 23 / 9
Honda 18 / 14
Mercedes 19 / 13
Renault 7 / 25

A zsetonok felhasználása természetesen érinti az ügyfélcsapatokat is, kivéve a Toro Rossót, amely a 2015-ös Ferrari motort használja, és a szezon során nem kap majd fejlesztéseket hozzá. Elvben a Mercedes erőforrásokat használó Williams, Force India és Manor is több újításhoz juthat még az idén, mint a Ferrari-motoros Sauber és Haas.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!