F1-es rádiócsend: Mit szabad, mit nem?

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Barcelona teszt
Lewis Hamilton and Mercedes during the F1 tests in the Barcelona-Catalunya Circuit, on march 04, 2016. Photo: Joan Valls/Urbanandsport/Nuphoto -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Hamilton nem ért egyet azzal, hogy a versenyzők szinte már semmilyen segítséget nem kaphatnak rádióüzenetek formájában, de abban biztos, hogy a tilalom kavarodást fog okozni. Íme, a teljes lista.

Az idei szezontól tovább szűkítik a versenyzőknek rádión menet közben átadható üzenetek körét. A 2014-ben megkezdett folyamat célja, hogy a pilótáknak a korábbiaknál önállóbban kelljen vezetniük az autókat, ne tűnjön úgy, mintha a bokszból távirányítanák őket. Ezért mostantól nem hagyatkozhatnak olyan információkra, amelyek bármilyen szempontból megkönnyíthetik a dolgukat, vagy befolyásolhatják a döntéseiket.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke káoszra számít, és Lewis Hamilton is egyetért vele.

„Ez nagy változás, mindenképpen úgy gondolom, hogy sokkal nehezebbé teszi a versenyzést, függetlenül attól, hogy egyetértek-e vele, vagy sem” – jelentette ki a bajnoki címvédő. „Sokkal több részletet kell előre megjegyeznünk, rengeteg folyamatot és eseménysort kell önállóan kezelnünk az autóban. Ki kell találnunk, hogyan tudjuk ezeket észben tartani.”

Nem mindegy, hogy mit és mikor mondanának a versenyzők(nek) Forrás: NurPhoto/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

Hamilton elárulta, hogy a pilótafülkékbe emlékeztetőül valószínűleg különféle matricákat fognak ragasztgatni, mert maguktól nem tudnák megjegyezni az összes apró részletet. A betiltott információk egy része szerinte „a tempónk szempontjából nem jelent előnyt, csak ahhoz kell, hogy az autó egyáltalán működjön, mert már ez is nagyon bonyolult” – magyarázta.

„Ezért részben nem értek egyet a korlátozással, mert

Maga az ötlet jó lehet, ezt majd meglátjuk a versenyeken. Bizonyos értelemben eleinte valószínűleg mindannyian küszködni fogunk, de próbálunk a lehető legjobban felkészülni erre.

A pilótának kell döntenie, hogy mennyi üzemanyagot szán támadásra vagy védekezésre Forrás: DPPI media/Florent Gooden

A tilalom legkényesebb része, hogy

nem szabad utasítást adni az aktuálisan használandó motorprogramról sem,

amely nemcsak a teljesítményt, hanem a fogyasztást is befolyásolja. A versenyzőknek így önállóan kell beosztania az üzemanyagot, körültekintően szabályozva, hogy mikor tekeri feljebb, és mikor veszi lejjebb a teljesítményt.

A 2016-ban menet közben engedélyezett rádióüzenetek listája:

  1. Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, például defekt vagy sérülés *
  2. Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése *
  3. Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében *
  4. Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) *
  5. Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban *
  6. Utasítás helycserére más versenyzőkkel *
  7. Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése
  8. Részletek a kör- és a részidőkkel kapcsolatban
  9. Az ellenfelek körideje
  10. Távolság egy adott ellenfélhez képest a szabadedzéseken és a versenyen
  11. „Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben” és hasonlók
  12. Segítségnyújtás a forgalommal kapcsolatban a szabadedzéseken és a versenyen
  13. Távolságok megadása az autók között az időmérőn, hogy a versenyző jobban helyezkedhessen egy tiszta kör érdekében
  14. Gumiválasztás a következő kerékcsere során
  15. Körök száma, amit egy ellenfél megtett egy adott gumiszettel a verseny során
  16. Az ellenfelek aktuális gumiválasztása
  17. Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban
  18. Safety Car-ablak
  19. A csapat versenyzőjének vagy ellenfelének szabálysértése, például sikán levágása, pályaelhagyás, időbüntetés, stb.
  20. A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ
  21. A DRS meghibásodásának kezelése
  22. Első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt
  23. Olajnyomás
  24. Mikor kell kiállni a bokszba
  25. Emlékeztető, hogy a versenyző figyelje a fehér vonalakat, a terelőbójákat, mérlegelésre behívó jelzőlámpákat a bokszba való be- és kihajtásnál
  26. Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt
  27. A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása
  28. Műszaki hibával kapcsolatos információk
  29. Hátralévő körök száma
  30. Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping
  31. Időjáráselőrejelzés

* Miután a bokszkijárat verseny előtti megnyitását követően először elhagyta a garázst, a rajtig kizárólag ezeket az üzeneteket lehet átadni a pályán tartózkodó versenyzőnek

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!