Végre jön a szabad motorfejlesztés az F1-ben

Forma-1, Jerome Stoll, Cyril Abiteboul, Frederic Vasseur, Renault Sport Racing, Renault RS16
The Renault's RS16, the first F1 car of the French firm in six years, is pictured during its official presentation at Renault's technocentre in Guyancourt, near Paris on February 3, 2016. Renault held a press conference in the run-up to the Australian Grand Prix of the FIA Formula One World Championship (F1), which will take place on March 20. The French firm, champions in 2005 and 2006, have not raced as a constructor since 2010 when it sold the shares in its team to Genii Capital – which eventually rebranded it as Lotus - to focus on its role as an engine supplier. / AFP / FRANCK FIFE
Vágólapra másolva!
Jövőre megszabadulnak a sokat szidott zsetonrendszertől, alig lesznek korlátozások. Ez segítheti a Honda és a Renault felzárkózását.

Várhatóan a 2017-es szezontól eltűnik az F1-ből a közönség és a gyártók által is sokat kritizált zsetonrendszer, amely 2014 óta keskeny mederbe terelte a motorfejlesztés lehetőségeit. Az eredetileg az F1-ben szereplő autógyárak által javasolt, költségcsökkentést célzó intézkedés lényege az volt, hogy a hajtáslánc főbb egységeit csak meghatározott, évente csökkenő mértékben, „zsetonok” felhasználásával lehessen megváltoztatni. Minden gyártó 32 zsetonnal kezdte tavalyi évet, és a korábbi tervekkel ellentétben ennyi áll a rendelkezésükre az idén is.

– nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault Sport Racing ügyvezetője a francia cég új gyári csapatának bemutatóján, Guyancourt-ban. „A gyártók többek között azért értenek egyet ebben, mert mindannyiunknak hasonló teljesítményű erőforrásokra van szükségünk.”

A Renault Sport Racing teljes vezérkara megjelent a szerdai bemutatón, Cyril Abiteboul jobbról a második széken foglalt helyet Forrás: AFP/Franck Fife

„Senkinek sem tesz jót, ha az F1-es erőviszonyokat a motorok határozzák meg. Láthatják, hogy ez a Mercedes, a Renault és a Ferrari számára sem előnyös, mindenkinek érdekében áll a változás. Úgy döntöttünk, egyszerűen eltöröljük a rendszert, amely összezavarta a közönséget is.”

A zsetonokat eredetileg csak a holtszezonban lehetett használni, de a Ferrari 2014 telén kijárta, hogy átcsoportosíthatók legyenek az idény közbenre is. Ez lehetővé tette, hogy a Mercedes nyomába eredjenek, de utolérni még ők sem tudták az éllovast, a Renault és a tavaly érkező Honda pedig komoly lemaradásban van. A korábbi tervek szerint a motorok kiforrottabbá válásával csökkent volna a zsetonok száma 15-re 2019-ig.

Az is a felülírt tervek között szerepelt, hogy bizonyos alkatrészeket 2016-ban már egyáltalán nem lehetett volna módosítani az erőforrásokban. Ezt a korlátozást is feloldják, az viszont továbbra is érvényben marad, hogy

az új fejlesztéseket büntetlenül csak akkor lehet bevetni, amikor az adott pilóta egyébként is motort cserélne,

azaz átlagosan 5-6 futamot már teljesített egy változattal, hiszen évente továbbra is mindenki csak négy motort használhat el. A döntés egyelőre nem hivatalos.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!