Társoldalunk:

Kisebb a Ferrari hatalma, mint hittük?

2015.12.18. 14:16

Egy 2009-es FIA-állásfoglalás szerint valójában csak nagyon korlátozott körülmények között élhetnek a vétójogukkal.

Felkorbácsolta az indulatokat, hogy két hónappal ezelőtt a Ferrari élt a Forma-1 keretszerződésében meghatározott vétójogával, és megakadályozta, hogy az FIA maximalizálja az ügyfélcsapatoknak szállítható motorok árát. A döntést Maurizio Arrivabene illetve Sergio Marchionne gazdasági érdekekkel magyarázta, és egyelőre az FIA is beletörődött, bár a közleményükben rámutattak, hogy jogi úton lenne lehetőségük a Ferrari lépésének megtámadására.

Ez kelthette fel a Pitpass.com érdeklődését, amely előásott pár részletet a vétó feltételeivel kapcsolatban. Kiderítették, hogy először 2012-ben irányult rá a figyelem, amikor a Ferrari a szingapúri értéktőzsdére készült. Ekkor napvilágot látott, hogy a jogosultság hivatalosan 2005-től hatályos, amikor még az FIA jelenlegi elnöke, Jean Todt vezette a Scuderiát, és Max Mosley volt az FIA elnöke. Todt szerint a vétó alapját képező megállapodást eredetileg az alapító, Enzo Ferrari harcolta ki magának.

Nem vétózhatnak meg akármit?Forrás: AFP/Mark Thompson

Az első dokumentált alkalom, amikor a Scuderia élt a vétóval, az Autoweek című lap szerint 2009-ben jött el, már Stefano Domenicali vezetése alatt. Az FIA ekkor szeretett volna felső határt szabni az F1-es csapatok feneketlen költségvetésének, a Ferrari azonban ellenezte ezt. Ügyvédjük Henry Peter levélben értesítette az FIA sportért felelős főtitkárát, hogy élnek a vétó lehetőségével. Pierre de Conick erre úgy reagált, hogy a Ferrari csak akkor élhet a jogával, ha

a Technikai vagy Sportszabályzat változásai miatt módosítania kell az autóján.”

Az FIA végül akkor (is) meghátrált a Ferrari ellenállása láttán, de ettől függetlenül úgy tarthatták, hogy az olaszoknak valódi jogi alapjuk nincs az akaratuk érvényesítésére. A motorok árával kapcsolatos nézeteltérés kapcsán kiadott közlemény is arról árulkodik, hogy az FIA bíróságra mehetett volna a Ferrari vétója miatt - hiszen a vételár maximalizálása nem érinti a szabályzatok szövegét -, végül azonban eltekintett ettől.

Legalábbis egyelőre. Értesülések szerint ők voltak az egyetlen csapat, amely ellenezte, hogy Ecclestone és Todt teljhatalmat kapjon az F1 létét fenyegető problémák megoldásához. A következő csörtére januárban kerülhet sor - ha ugyanis az autógyártók a hónap közepéig nem állnak elő valamilyen épkézláb javaslattal a hibrid hajtásláncok árának csökkentésére, a sport vezetői mégiscsak zöld jelzést adhatnak a csapatok által leszavazott olcsó ügyfélmotorok bevezetésének.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!