Társoldalunk:
Hírlevél

A kis csapatokat mentette volna meg, de őket sem érdekelte az ügyfélmotor

2015.11.25. 11:42

A Sauber csapatfőnöke szerint még beszélni is felesleges volt az FIA tervéről, mert a Mercedeshez és a Lotushoz hasonlóan ők is kétlik, hogy a különböző erőforrások teljesítményét ki lehet egyenlíteni. 

Sorra jelentették be a független motorgyártók, hogy indulnának az FIA tenderén, és 2017-től egy, az aktuális erőforrásoktól eltérő, de hasonló teljesítményű motorral szolgálnának ki olyan csapatokat, amelyeket az autógyártók nem látnak el, vagy nem tudják megfizetni a csillagászati összegekbe kerülő hibrid erőforrásokat.

Az elképzelés a Stratégiai Munkacsoport és az F1 Commission keddi ülése után egyelőre lekerült a napirendről, de a Lotus és a Mercedes szerint eleve nem működött volna, és a Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn is szkeptikusan viszonyult hozzá.

„A logika nekem is azt diktálja, hogy olcsóbb motorokat szeretnék” – nyilatkozta az Autosportnak. „Nem érdemes egyeztetnünk a független motorokról, ha tudjuk, hogy végül úgysem valósulnak meg ebben a formában. Inkább átfogóbban kellene közelíteni a problémához. Nem világos, hogyan egyensúlyozzuk majd ki az eltérő motorok teljesítményét. Ha van olyan módja, amiről nem tudok, osszák meg velem!”

A Red Bullnak a Renault motor sem kell, elfogadnának vajon egy független beszállítót?Forrás: DPPI/Jean Michel Le Meur

A Sauber a Force India és a Manor mellett egyike annak a három, gyári támogatás nélküli csapatnak, amely előleget kért Bernie Ecclestone-tól a pénzdíjakból, és az F1-et is feljelentették az EU-nál, mert egyenlőtlennek tartják a bevételek elosztását a résztvevők között. Minden okuk meglenne arra, hogy azonnal támogatni kezdjék a független motorszállító mihamarabbi kiválasztását, de Kaltenborn nem lelkesedik az ötletért.

„Nem kellene kiforratlan ügyekről egyezkednünk. Csak az időnket vesztegetjük, mert nincs elég információnk arról, hogy az FIA miként kívánja megvalósítani ezt. Ha komolyan gondolják, szeretnék további részleteket látni, hogy jobban megérthessem. Ha nem, akkor jobb lenne leülni, és inkább a jelenlegi erőforrások áráról beszélni” – mondta a keddi döntés előtt. A Sauber a 2006-2009 közötti BMW-s korszakot kivéve 1997 óta a Ferrari motorjait használva áll rajthoz az F1-ben.

Kinek kellett volna az ügyfélmotor?

Az FIA közleménye szerint azért lett volna szükség az olcsó motorokat szállító független gyártóra, mert az 1,6-literes hibrid turbókat készítő autógyártók megfizethetetlen áron kínálják a termékeiket a privát csapatoknak. A Ferrari meg is vétózta az FIA javaslatát, hogy legyen felső határa a motorok árának, mert attól tartanak, hogy a nyomott árakkal a fejlesztési költségeiket nem tudják kitermelni.

Fontos mellékszálként megjelenik a Red Bull problémája: a két csapatot működtető cég hónapok óta képtelen motorszállítói megállapodást kötni, miután a Renault-val szerződést bontottak, a többiek viszont elutasították őket. Azt hitték, a Mercedesszel megállapodtak, ez azonban tévedésnek bizonyult a részükről, a Ferrari csak az idei erőforrást kínálta nekik, mert tartott tőlük, aztán már azt sem, a Honda előtt pedig a McLaren vágta el a feléjük vezető utat.

Utoljára 2006-ban szerepelt kétféle motor az F1-ben, a Toro Rossónak engedték, hogy lefojtott V10-es Cosworth motorokkal induljanak a V8-asok ellenForrás: AFP

A Cosworth szerint gyakorlatilag a Red Bull két csapata lehet vevő a független motorszállító ajánlatára, mert Kevin Kalkhoven szerint a többi istállónak hosszú távú szerződései vannak a jelenlegi partnereikkel, és Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója is utalt arra, hogy a stuttgartiak ügyfelei bárhogy is szavaznak, a szerződéseik szerint nem válthatják le a motorjaikat. A Mercedes 2014-ben 54 millió dollárt kaszált azon, hogy a McLaren idő előtt a Honda partnere lett.

A motorszállítói tenderen szintén elinduló Mecachrome Canada ügyvezetője viszont nem hiszi, hogy a Red Bull számára alternatívát tudnak nyújtani. Még akkor sem, ha ők is a csapat által használt Total kenőanyagokkal dolgoznak. „Lehetséges, de az más kérdés, hogy vajon a világbajnoki címért zajló küzdelemben a Red Bull elfogadna-e egy olyan motort, amely tervezési szempontból nem ugyanolyan alapokra épül, mint a többieké” – jegyezte meg Jean-Charles Raillat a Motorsport.com-nak.

Raillat elmondta, az FIA célja az ügyfélmotorokkal az lett volna, hogy "megvédje az anyagi gondokkal küszködő kis csapatokat. Talán a Red Bullt számára is vonzó lehetne egy ilyen projekt, bár ez engem meglepne” – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!