Vágólapra másolva!
Azon a napon, amelyen az adósságokkal küszködő enstone-i csapat bíróság elé áll a tartozásai miatt, elismerték, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá a felvásárlásáról.

Hónapok óta találgatnak róla, hogy mi lesz a Renault Forma-1-es programjával: habár az tűnt a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy megszakítják a motorszállítói együttműködésüket a Red Bull-lal, és a Lotust felvásárolva újra gyári csapatot indítanak, nem zárták ki azt sem, hogy kiszállnak a sportból. Egy másik feltételezés szerint tárgyaltak a Force Indiával is, ezt azonban a legtöbben csak az alkupozíciójukat erősítendő indított elterelő hadműveletnek tartották, és igazuk volt: a Renault hétfőn végre megerősítette, hogy

szándéknyilatkozatot írt alá a Lotus többségi tulajdonrészének megvételéről.

„E szándéknyilatkozat aláírása az első lépést jelzi a felé, hogy 2016-tól elinduljon a Renault Forma-1-es csapatának projektje, folytatva a márka 38 évet felölelő részvételét a világ elsőszámú autósport bajnokságában" – írták egy közleményben. „A Renault csoport és a Gravity (a Lotus jelenlegi tulajdonosa) a következő hetekben együtt fog dolgozni azon, hogy ez a szándék egy konkrét adásvételben is testet öltsön, amennyiben közöttük, valamint a többi érdekelt fél között az összes elvárás és feltétel teljesül."

Egyre valószínűbb, hogy újra gyári csapata lesz a Renault-nak Forrás: AFP/Antonio Scorza

Az utolsó mondatnak azért van jelentősége, mert a Renault igyekszik kiharcolni Bernie Ecclestone-nál, hogy más, „történelminek" tekintett csapatokhoz – a Ferrarihoz, a McLarenhez, a Williamshez, a Mercedeshez és a Red Bullhoz – hasonlóan alanyi jogon kapjon egy szeletet a sport kereskedelmi bevételeinek tortájából. A Renault-nak 1977 és 1985, valamint 2002 és 2011 között volt saját alakulata az F1-ben, de motorszállítóként 1987/88-at és az 1998-tól 2000-ig tartó időszakot leszámítva végig hivatalosan jelen volt benne az elmúlt 39 év során.

A Ferrari az idén 97, a Williams 10 millió dolláros prémiumot kapott

a múltjának köszönhetően. Sajtóértesülések szerint Ecclestone kompromisszumos összeget ajánlott a Renault-nak: kisebbet, mint amekkorát ők szeretnének, de elég nagyot ahhoz, hogy biztosítani tudják a gyári csapat fenntartását.

A Lotus tele van tartozással

A szándéknyilatkozatról szóló bejelentés időzítése azért fontos, mert az adósságoktól terhelt Lotus képviselői a csapat adótartozásai miatt éppen hétfőn állnak egy londoni bíróság elé.

Egy kedvezőtlen ítélet esetén csődeljárás is indulhatna ellenük,

de a Japán Nagydíj hétvégéjén a Renault állítólag jelezte, hogy részben vagy egészben hajlandó kifizetni az istálló adósságait. Erre egyébként valószínűleg a jelenlegi tulajdonos, a Genii Capital illetve a Gravity Management is képes lenne, de a küszöbön álló tulajdonosváltás miatt nem akarták magukra vállalni a terhet.

Igaz, miután a múlt héten hosszabbítottak Pastor Maldonadóval, elhárult az akadály az elől, hogy a venezuelai versenyző szponzora, a PDVSA folyósítsa nekik a 2016-os szezonra vonatkozó támogatását, amely elvileg már korábban esedékessé vált. Többek között ennek a bizonytalan helyzet miatti elmaradása volt az oka, hogy a Lotus eddig nem fizette vissza az adósságait – Szuzukában például egész hétvégén nem kapták meg a vendéglátó helyiségek kulcsát, mert még a tavalyi bérleti díjjal is tartoztak a pályának.

A Lotus másik versenyzője, Romain Grosjean feltehetően az új amerikai istállóhoz, a Haashoz igazol át, amit várhatóan kedden fognak hivatalosan is bejelenteni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!