Társoldalunk:
Hírlevél

A Pirelli 63 vágást talált a spái F1-es gumikon

2015.09.03. 14:40

A pályán szétszóródott törmelékkel és a hosszú etappal magyarázzák Vettel belgiumi defektjét. Azt szeretnék, ha az aszfaltot ezentúl alaposabban letisztítanák.

A Belgiumban használt gumik belső szerkezetének tanulmányozása, próbapadon elvégzett mérések és mikroszkópos vizsgálatok alapján a Pirelli megállapította, hogy nem anyagfáradás, hanem szokatlanul sok vágás okozta a spái defekteket. A hétvége Nico Rosberg szerencsés kimenetelű balesetével kezdődött, de a későbbiek során több csapatnál is felmerültek problémák.

Több esetben még azelőtt lecserélték a gumikat, hogy azok veszélyessé váltak volna, Sebastian Vettel autóján viszont pár kilométerrel a futam vége előtt adta meg magát a jobb hátsó abroncs. Paul Hembery, a Pirelli motorsport menedzsere rögtön a leintés után az extrém gumikopást jelölte meg kiváltó okként, a közlemény viszont már árnyaltabban fogalmaz: azt állítják, Vettel gumiján még mindig maradt 30% a futófelületből, de így már védtelenebbé vált a kisebb törmelékdarabokkal szemben is.

A Pirelli szerint nem a gumik voltak rosszakForrás: Studio Colombo/Pirelli

A gyártó ezzel a saját eddigi álláspontjukat is megvédte, miután Hembery a futam után még azt nyilatkozta, hogy az adott keveréket 40 körre hitelesítették. Vettel gumija kicsivel több mint 27 kör után robbant fel, ami 67,5%-nak felel meg. A német pilóta a leintés után „baromságnak” nevezte, hogy a Pirelli gyakran okolja a pályaelhagyást és a törmeléket a defektek miatt.

Az FIA viszont elégedett a vizsgálat alaposságával illetve eredményével, és közleményben tudatta, hogy hajlandók megfontolni a Pirelli ajánlásait az Olasz Nagydíjon és a szezon hátralévő részében. Ennek megfelelően Monzától az eddigihez képest szigorítják a maximális kerékdőlésre és a minimális guminyomásra vonatkozó korlátozásokat.

63 vágás egy hétvégén

A Pirelli saját közleménye kifejti, hogy a 2015-ös szezon kezdete óta 13784 slick gumit használtak el a csapatok, és egy esetben sem merült fel az abroncsok szerkezetének hibája. Ez Belgiumban is így maradt, viszont a gyártó mérnökei összesen 63 esetben fedeztek fel valamilyen vágást a gumikon, holott az eddigi versenyhétvégéken átlagosan mindössze 1,2-vel találkoztak. Úgy vélik, ezért elsősorban a betétfutamokon történt balesetek során szétszóródó törmelék a felelős.

A gyártó ezért a szokásosnál is alaposabb takarítást kért az FIA-tól a futam előtt - ahogy ezt a Mercedes is megtette -, és a csapatokat is tájékoztatta a veszélyforrásról. A Pirelli most azt szeretné, ha a szövetség felülvizsgálná a takarítási módszereket. Vettel a monzai sajtótájékoztatón őszintének is nyitottnak nevezte a Pirelli hozzáállását a problémához, és elmondta, az a fontos, hogy tanuljanak az esetekből.

Grosjean reménykedik

Vettel belgiumi üldözője, Romain Grosjean Monzában elismerte, hogy nem elégedett a Pirelli vizsgálatának eredményével, de úgy vélte, „a Pirelli már 2013-ban is került hasonló helyzetbe, és jól reagált rá, úgyhogy családapaként remélem, most is mindent kézben tartanak!” A gyártó helyzetével kapcsolatban is megértőnek bizonyult.

„Szerintem ezt a magyarázatot senki nem találja kielégítőnek. Seb nem hagyta el a pályát. A kerékvetőkre ráment, de ez szabályos volt. Másrészt a Pirelli csak nagyon nehezen tudja reprodukálni a terheléseket, mert nincs a tulajdonukban egyetlen mostani autó sem a gumik fejlesztéséhez, és alig tesztelhetnek. Úgyhogy nem hibáztatunk senkit.”

A biztonsági módosításokkal kapcsolatban Grosjean az Origo GPhírek-nek kijelentette: „Már láttam, hogy milyen új korlátozásokat kell betartanunk a kerékdőlés és a nyomás terén. Minden pálya más, Spában óriási a terhelés, az a pálya nagyon durván bánik a gumikkal, amelyek nyilvánvalóan nem voltak elég erősek."

„Egyes csapatokat jobban fog sújtani, mint másokat" - tette hozzá. "Nyilván nem ideális. A mérnökök minél nagyobb szabadságra vágynak, itt viszont szigorú szabályokhoz kell majd igazodniuk, amelyek egy kicsit meg fogják változtatni az autó viselkedését is.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!