Társoldalunk:
Hírlevél

Pirelli: Egyszerűen elkopott Vettel gumija

2015.08.23. 17:17

Indulatosan nyilatkozott Sebastian Vettel, miután alig két körrel a verseny vége előtt defekt miatt kiesett a 3. helyről. A Ferrari jobb hátsó gumija nagy sebességnél robbant fel, és bár a német utalt arra, hogy balesete hasonló volt Nico Rosbergéhez, a Pirelli szerint teljesen más oka volt.

Egy és kétharmad kör választotta el Sebastian Vettelt, hogy célba érjen a Belga Nagydíjon, de miközben Romain Grosjean elől próbálta megvédeni 3. helyét, a Kemmel egyenes elején a jobb hátsó gumija nagy sebességnél felrobbant.A német pilóta meg tudta fogni autóját, és a bokszba is visszaért vele, de mivel a pontszerzésre esélye sem maradt, a futamot nem fejezte be, így megszakadt 21 verseny óta tartó pontszerzési sorozata, és pályafutása 150. futamát nem zárhatta sikerrel.

Vettel szokatlan, és agresszív stratégiát követett: a verseny 14. körében váltotta le a lágy abroncsokat a közepes keverékre, és a 42. körig keményen hajtott, hogy a két kerékcserével próbálkozó ellenfeleket maga mögött tarthassa. Egy rövid ideig segítségére volt a virtuális safety car fázis, és a csökkenő hőmérsékletek is kedveztek a helyzetnek, a Raidillon kanyarból kihajtva viszont a jobb hátsó abroncs már nem bírta tovább, és felrobbant.

Nagy szerencse, hogy nem lett nagyobb bajForrás: Ferrari

A Ferrari pilótája a futam után hevesen káromkodva bírálta az F1 kizárólagos gumiszállítóját. „Az ilyen dolgokat nem lenne szabad megengedni, ha ez 200 méterrel korábban történik meg, akkor most nem állok itt. 300-zal megyek az Eau Rouge-ban, nem tudom, még minek kellene történnie” – utalt a BBC-nek arra, hogy nagy balesetet szenvedhetett volna, ha a kanyarban kap defektet. A Sky Sports-nak odavetette, hogy nem volt problémája a pozíciójának megtartásával, és a hibának nem volt előjele, majd faképnél hagyta a stábot.

„Az ilyen esetek valahogy mindig felbukkannak, és ez elfogadhatatlan” – folytatta a BBC-nek, és kitért arra is, hogy a Pirelli minden ilyen baleset után alapos vizsgálatot végez el. „De milyen választ kapunk? Vágás, törmelék, a karosszéria, a pálya kiszélesítése, ez baromság” – mutatott rá a leggyakoribb válaszokra. „Nico (Rosberg) is azt mondta, hogy nem hagyta el a pályát, ha ő azt mondja, úgy is volt. Miért hazudna nekünk?"

„Én sem csúsztam ki, mégis egyszer csak, a gumi váratlanul felrobban, és ahogy azt korábban mondtam ha ez hamarabb történik meg, akkor nagyon megszívom. Beszélnünk kell egymással, a helyzet talán nem olyan rossz, mint Silverstone-ban volt (2013-ban), de akkor is tűrhetetlen” – mérgelődött Vettel, aki a visszajátszások szerint többször átvágta a Raidillon kanyart és kihasználta, hogy péntekről szombatra változtattak az ott elhelyezett kerékvetőkön.

A Pirelli mossa kezeit

Első felindulásával Vettel utalt ara, hogy a defekt hasonló volt a Rosberg pénteki balesetét kiváltó okhoz, a Pirelli motorsport menedzsere, Paul Hembery viszont nem értett egyet ezzel, és a Ferrari stratégiáját tette felelőssé a meghibásodás miatt, de a BBC-nek elmondta, nem neheztel a németre azért, mert rögtön nekiesett az olasz gumiszállítónak. „Feldúlt, indulatos és frusztrált, mert nem érte el az eredményt, amit várt, és ezért nem fogom bírálni őt” – jelentette ki.

Hembery a Sky Sports kérdésére kijelentette, úgy tűnt számára, hogy Vettel gumija egyszerűen elhasználódott.„Egyszer a világ összes gumija eléri az életciklusának végét, és akkor az ember bajba kerül” – mondta. „Mi úgy gondoltuk, hogy a stratégiák két-három kerékcserére épülnek majd, a többség így is járt el, ők viszont azt hitték, hogy eggyel is meg tudják oldani. A gumikopás miatt körülbelül 40 körre számítottunk, de ez csak előzetes becslés, ez versenykörülmények között változhat.”

A sportfelügyelők is vizsgálták Vettelt
Nem jelent meg azonnal a mérlegelésen Sebastian Vettel, miután feladta a Belga Nagydíjat, ezzel szabálysértést követett el. Szóvivője szerint a német pilóta az interjúk után tett eleget kötelezettségének, és ezt a választ az FIA is elfogadta, így további szankcióra nem került sor Vettel ellen.

A Pirelli F1-es vezetője elismerte, nem írták elő a csapatoknak, hogy maximum mennyit mehetnek egy gumival, és határozottan kijelentette, hogy nincs összefüggés Rosberg és Vettel balesete között. Egyáltalán semmi. Rosbergét külső vágás érte, ez viszont egyszerűen elkopott. Ha megnézik a képeket, a karkaszt, az épségben maradt” – magyarázta, Vettel ügyében pedig hozzátette, hogy „ha a verseny egy körrel rövidebb lett volna, zseniális ötlet lett volna” kint maradni egy cserével.

Ferrari: Nem őrültünk meg

A Scuderia csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene leszögezte, nem akar nyilatkozatháborúba bocsátkozni a Pirellivel, de azt is nyilvánvalóvá tette, hogy megalapozott döntést hoztak, amikor Vettellel egy kiállással próbálták meg teljesíteni a versenytávot, ami csaknem 30 körös etapot jelentett volna a közepes keverékű gumival. „A stratégia abszolút helyes volt” – mondta. „Ezt rögtön tisztáznám, mert amikor a stratégiát kidolgozzuk, adatok állnak a rendelkezésünkre, erre építjük fel a stratégiát.”

Nem vagyunk hülyék vagy őrültek, hogy kockáztassunk a versenyzővel, ha nem jól olvassuk az adatokat” – mondta Arrivabene, aki azért nem ment el szó nélkül a Pirelli felelőssége mellett sem. „Minden csapatnak van egy mérnöke a Pirellitől, mit gondolnak, mivel foglalkozik? – tette fel a kérdést. „Nem azért van ott, hogy rágózgasson, hanem, hogy ellenőrizze a gumikat, és értelmezze a csapattól származó adatokat” – jelentette ki, és azt is elmondta, hogy már vasárnap 11 órakor meghatározták Vettel stratégiáját.

Rosberg is változásokat sürget

Nem hagyta szó nélkül Vettel defektjét Rosberg sem, aki a hétvégén „nyugtalanítónak” nevezte a pénteki gumi hibát még azután is, hogy a Pirelli megállapította, valami kivágta az abroncsot. Rosberg a Sky Sports-nak kijelentette, szerinte hasonló baleseteknek „nem kellene megtörténnie, de mégis előfordulnak, más kategóriákban is” – utalt a GP3-as bajnokságban versenyző Esteban Ocón gumiproblémájára a szombati futamon.

„Mindketten nagyon szerencsések voltunk, ha velem ez pár méterrel hamarabb történik, az a történelem egyik legnagyobb bukása lett volna.Valami megoldást kell találniuk arra, hogy ez hogyan válhat biztonságosabbá. Ott vannak például a hátrafelé néző fedélzeti kamerák, legalább ezeket lehetne élőben nézhetővé tenni a csapatok számára, így szemmel tarthatnák, vagy ilyesmi. Az én esetemben is már fél körrel hamarabb lehetett látni, hogy a gumi foszlani kezd. Lelassíthattak volna.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!