Vágólapra másolva!
A Mercedes előnye Silverstone-ban is megvan, s bár mögöttük a pénteki edzésnapon szokatlanul kuszának tűntek az erőviszonyok, Rosbergnek komoly lehetősége nyílhat rá, hogy az ausztriai lendületét kihasználva átvegye a kezdeményezést a világbajnoki küzdelemben.

Alig két hónappal ezelőtt még sokan mérget vettek volna rá, hogy Lewis Hamilton könnyedén elgaloppozik sorozatban második világbajnoki címe felé. A Bahreini Nagydíj után az előnye már 27 pont volt mercedeses csapattársával, Nico Rosberggel szemben, aki a szezon első versenyein határozottan elveszett ember benyomását keltette. Úgy tűnt, tavaly tett ígérete ellenére nem sikerült közelebb kerülnie Hamiltonhoz a versenyeken, és ráadásul még az időmérőkön is elvesztette az előnyét.

Ám Barcelonában – először csak alig érezhetően – megfordult a széljárás.

Hamilton ott a beállításokkal nem tudta lekövetni a szeszélyesen változó pályaviszonyokat, és Rosberg ezt kíméletlenül kihasználta, ahogy azt el is lehetett várni tőle. Monacóban a Mercedes stratégiai hibája játszotta át az ő kezére a győzelmet, legutóbb, Ausztriában viszont egyértelműen gyorsabb volt a csapattársánál. Így az utóbbi négy futamból hármat ő nyert meg, és a sikersorozat lélektani hatásai máris látszanak.

Ő kezdett jobban Hamilton hazai pályáján, Silverstone-ban is.

Habár péntek délelőtt hidraulikaszivárgás miatt elromlott az autójában a váltó, azt a Mercedes szerelői hihetetlenül gyorsan, alig 43 perc alatt kicserélték. Rosberg persze ezzel is vesztett időt, de ez ugyanúgy nem billentette ki a ritmusából, ahogy máskor Hamiltont sem szokta: simán megnyerte az első, aztán a második edzést, és ő diktálta a jobb tempót a délutáni versenyszimulációk során is.

Rosberg Silvrstone-ban kihasználhatja Hamilton megingását, és átveheti tőle a kezdeményezést akár a vb-ben is - katt a galériához! Forrás: Daimler

Igaz, hogy ő is úgy érezte, az autója kaotikusan viselkedik, de sokkal magabiztosabbnak tűnt Hamiltonnál, aki végül nem is teljesített normális hosszú etapot, annyira el volt foglalva az elfogadható beállítások keresésével. „A hosszú etapokon nem volt ideális a balansz, úgyhogy ezen még dolgoznom kell" – ismerte el. A kérdésre, hogy mennyi tartaléka maradt, azt felelte:

A Rosberghez képest délután mért 0,466 másodperces hátránya biztosan nem reális. Ennél valójában nyilván sokkal közelebb van hozzá, amit az is bizonyít, hogy a délelőtt, még a kemény gumikon elért idejével simán megelőzte volna a Ferrarikat délután is, és nem egész 2 tizedre lett volna a csapattársától – csakhogy a 40-46 fokos aszfalton a közepes Pirellikkel sem tudott javítani az akkori köridején.

Hamilton egyébként sincs igazán jó passzban.

A hazai pályáján – ahol Rosberg tavaly is elcsente előle a pole-t – komoly nyomás nehezedik rá, és az elmúlt héten több kritikát kapott amiatt, hogy az ausztriai vereség után a csapattársával ellentétben kihúzta magát a spielbergi teszt alól. Noha ehelyett Pharrell Williamsszel látták lógni Monacóban, Hamilton csütörtökön már azt állította, azért utazott haza, mert le akart tudni „pár orvosi vizsgálatot."

Bármi is az igazság, a bírálatok nem hagyták hidegen, ami abból is látszott, hogy a Sky Sports riporterének az egyik, nem is erre vonatkozó kérdését félreértve ingerülten visszatámadt, mondván, a magánéletének semmi köze a pályán nyújtott teljesítményéhez.

Hamilton zavartnak tűnt, és indulatosan reagált, amikor azt hitte, a tesztről való távollétéről faggatják - katt a galériához! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ha Rosberg kihasználja ezt a pillanatnyi megingást, a hazai közönsége előtt újra legyőzheti Hamiltont. Ezzel nemcsak a tabellán csökkenthetné a hátrányát maximum 3 pontra, hanem magához ragadhatná a kezdeményezést a világbajnoki párharcban is. A tét a brit számára sem csekély: nagy szüksége lenne rá, hogy megtörje a csapattársa lendületét.

A történet egyelőre hasonlóan alakul, mint a szintén gyors Barcelonában,

ahol Hamilton bizonytalankodott a beállításokkal, s így sebezhetővé vált. Ráadásul az utóbb időben gondjai voltak a rajtokkal is, bár azt reméli, ezeket most megoldotta. A Mercedes az első pár futam után a problémák miatt visszatért a kuplung tavalyi specifikációjú rugójához, amely azonban neki nem jött be, úgyhogy Silverstone-tól megint az ideit fogja használni, míg Rosberg kitart a 2014-es mellett (magából a kuplungból mindketten végig a 2015-ösnél maradtak).

Ez fontos szempont lehet, mert Ausztriában újra láttuk, hogy a rajtnál akár az egész verseny eldőlhet. Egy biztos: az első ütést ezen a hétvégén Rosberg vitte be.

Esélyes-e a Ferrari?

Noha Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel a péntek délutáni szabadedzésen megelőzték Hamiltont, ők sem hittek benne igazán, hogy ez a valós erőviszonyokat tükrözte. „Szerintem reggel és a hosszú etapokon láttuk az igazi tempójukat, vagyis úgyis gyorsak lesznek. Ha mégsem, az meglepetés lesz" – ismerte el Vettel.

Pár versenyző hosszú etapja a közepes keverékű gumikon (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter - Origo

A Ferrari az utóbbi pár alkalommal rendre erősnek tűnt a versenyszimulációk során, de magán a futamon nem tudta tartani a lépést a Mercedesszel. Az istálló főnöke, Maurizio Arrivabene ugyan Spielbergben felszólította a csapatát, hogy péntekenként ne feltűnősködjön alacsony üzemanyagszinttel, Vettel szerint azonban ilyet nem is csináltak soha; ő egyszerűen annak tulajdonítja a jelenséget, hogy

a Mercedes szombatra és vasárnapra jobban fel tudja tekerni a motorját, mint ők.

„És nemcsak a gyári csapatuk. A Williams teljesítményére is ugyanez érvényes" – mutatott rá.

Ezúttal nehéz volt kibogozni az erőviszonyokat a pénteki eredmények alapján. A hosszú etapos köridők zavarbaejtő sokszínűséget mutattak, és azt sugallták, hogy mások is beleszólhatnak majd a Mercedes mögött zajló küzdelembe. Ha csak a két élcsapatot nézzük, a képlet lényegében a szokásos volt: Rosberg előnye a Ferrarival szemben egy mért körben 3-4 tizedre, míg a versenyszimulációk során ennek nagyjából a felére rúgott a közepes gumikon.

Pár versenyző hosszú etapja a kemény keverékű gumikon (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter - Origo

Meg kell azonban jegyezni, hogy a hosszú etapok során egyedül ő tudta 1:38 alá szorítani a köridőt (igaz, csak épphogy). Méghozzá a 8. és a 10. köre között volt a leggyorsabb, ami azt sugallja, hogy a Mercedesben bőven van tartalék. Ráadásul sokakhoz hasonlóan (de Rosberggel ellentétben) Vettelnek meg kellett szakítania az etapját Roberto Merhi kicsúszása miatt – lehet, hogy a Ferrari utána már nem ugyanolyan üzemanyagszinttel folytatta a körözést. Ez torzíthatja az adatokat.

A Toro Rosso meglepően gyors

A pénteki köridő-grafikonok hőse a Toro Rosso volt: arra számítani lehetett, hogy Silverstone-ban, ahol a gyors kanyarok révén ismét hangsúlyosabb szerepe lesz az aerodinamikának, nem jelent végzetes hátrányt a motorerő hiánya, de a Renault csapatai még ennek fényében is meglepően jól szerepeltek. Délelőtt a Toro Rossók a Mercedeseket szorongatták, délután pedig a Red Bullok kapaszkodtak fel az élkvartett mögé, az 5-6. helyre, sőt pusztán a körátlagokat tekintve ők uralták a hosszú etapokat is.

Átlagok a közepes gumikon:

1. Verstappen 1:38.600 (7/7 kör)
2. Rosberg 1:38.746 (11/9 kör)
3. Vettel 1:38.908 (11/8 kör)
4. Massa 1:39.101 (7/5 kör)
5. Ricciardo 1:39.294 (7/6 kör)
6. Hülkenberg 1:39.643 (8/6 kör)
7. Sainz 1:39.810 (12/11 kör)

Átlagok a kemény gumikon:

1. Kvjat 1:38.638 (6/6 kör)
2. Sainz 1:38.740 (7/7 kör)
3. Verstappen 1:39.512 (11/11 kör)
4. Bottas 1:39.830 (7/6 kör)
5. Räikkönen 1:39.990 (10/8 kör)
6. Massa 1:40.236 (9/8 kör)
7. Hülkenberg 1:40.589 (5/4 kör)

Max Verstappen a napokban megkockáztatta azt a kijelentést, hogy ami a kasztnit illeti, a Toro Rosso csak a Mercedestől marad el. A péntek ezt látszott alátámasztani, és este az ifjú holland azt állította, ezúttal is az övék volt a második leggyorsabb autó a pályán. „Nagyon elégedett voltam a hosszú etapjaimmal" – mondta. „Egy Mercedes ment előttem, és nem tudott igazán eltávolodni."

A Toro Rosso lenne a mezőny második leggyorsabb autója? Verstappen szerint Silverstone-ban is így tűnik - katt a galériához! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Érdemes azonban elolvasni az apró betűs részt is. A helyzet az, hogy akadt pár érdekes anomália – például Verstappen a kemény gumikon jobb körátlagot ment, mint Carlos Sainz a közepeseken, holott hasonló hosszúságú, viszonylag rövid etapokról volt szó, és a két keverék között 0,8-1,1 másodpercnek tűnik a különbség. A reális elvárás – amit egyébként Sainz is megfogalmazott – az, hogy a Toro Rosso (és a Red Bull) Silverstone-ban gyorsabb lehet a szokásosnál, de az időmérőn a Q3-at, a versenyen pedig csak az erős pontszerzést érdemes célként kitűzniük.

Bevált az új Force India

Annál is inkább, mert a Williams pénteki szokása szerint rejtőzködött, bár Massa hosszú etapos tempója reprezentatívnak tűnt, így valószínűleg 1-2 tizeddel lehetnek elmaradva a Ferraritól. A brazil elsősorban időmérős beállításokkal nem találta a helyét a pályán, de ahogy Rosberg is rámutatott,

vasárnap nem várható a péntekihez mérhető meleg,

márpedig ez befolyásolni fogja az autók viselkedését. Magyarán ugyanazokkal a beállításokkal nem feltétlenül lehet gyorsnak maradni, ráadásul az első napon az erős szél is problémákat okozott.

A melegnek legalább annyi haszna volt, hogy a pályához sokak szerint a nagy oldalterhelés ellenére is túl kemény gumikat könnyű volt feltornázni az üzemi hőfokra. A kemény keverékűekkel ugyanakkor többen küszködtek – köztük Räikkönen – és a Pirelli szerint nem egyértelmű, hogy a versenyen egy vagy két kerékcserére lesz-e szükség.

– árulta el Paul Hembery. „Pontosan ez a lehetőség késztetett minket arra, hogy a két legkeményebb keveréket hozzuk el ide." A Pirelli arra számít, hogy a gumik kopni alig fognak a verseny alatt, a tapadásukból viszont érzékelhetően veszítenek majd az elhasználódás során.

A Force India Silverstone-ban veti be először a B-specifikációjú autóját - katt a galériához! Forrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

Ez változatosabbá teheti a bokszstratégiákat, amiből akár a Force Indiának is alkalma nyílhat profitálni. Ők a spielbergi teszt után Silverstone-ba hozták el először teljes egészében a B-specifikációjú autójukat, melynek leglátványosabb, nem könnyen megvalósítható eleme az érdekes, „orrlyukakkal" ellátott orrkúp.

Nico Hülkenberg elismerte, hogy a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a Toro Rosso ellen nehéz lesz harcolniuk, de azért lelkesen nyilatkozott a csapat fejlesztéseiről. „Egyértelműen előreléptünk a teljesítmény terén, különösen az ilyen típusú pályákon, ahol sok a gyors kanyar, és rengeteget számít az aero, amely eddig az Achilles-sarkunk volt" – mondta. „Még ki kell ismernünk az autót, a beállításokat, egyelőre azonban minden jól alakul. Különösen hátul javult a tapadás."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!