Vágólapra másolva!
A csapatok mérnökei szerint túl bonyolultak a hajtásláncok, semhogy a versenyzők minden beállítást maguk kezeljenek. Pedig Carlos Sainz biztos benne, hogy képesek lennének rá.

Miután a Kanadai Nagydíjon a mérnökök rendszeresen konkrét utasításokat adtak a versenyzőiknek arra vonatkozóan, hogy milyen módon takarékoskodhatnak eléggé a benzinnel – többnyire kellően korai gázelvétel révén –, ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a pilóták nem vezetnek elég önállóan, hanem szinte távirányítják őket a bokszból. A csapatok technikai vezetői szerint azonban a Forma-1-es autók mára annyira bonyolulttá váltak, hogy külső segítség nélkül lehetetlen boldogulni velük.

Az F1-es autók rendszereit muszáj a bokszból felügyelni a mérnökök szerint Forrás: Farkas Péter - Origo

„Az a probléma, hogy amikor a versenyző rálép a gázra, ma már sokkal több dolog történik, mint régen" – magyarázta a Toro Rosso technikai igazgatója, James Key az Origo GPhírek kérdésére Spielbergben. „Különféle elektromos szerkezetek kapcsolnak ki-be, közben talán az akkumulátor is tölt, amitől megváltozik a motor vezethetősége, bla-bla-bla... Már szó sincs arról, hogy egyszerűen lenyomják a pedált, aztán jó napot!"

„A háttérben olyan folyamatok zajlanak, amelyeknek a működését néha muszáj megváltoztatni, és erre a pilótát kell megkérnünk."

Key szerint ideális esetben teljesen automatizálni lehetne a hajtáslánc működésének felügyeletét, hogy menet közben se a versenyzőknek, se a mérnöknek ne kelljen beleavatkozniuk, ami a távirányítottság benyomását is megszüntetné. Ez azonban óriási kihívás. A Red Bull vezető versenymérnöke, Paul Monaghan azt mondta, lehetséges ugyan, „de mivel mi kizárólag prototípusokkal dolgozunk, csak még bonyolultabbá válna tőle az autók fejlesztése."

Mi számít vezetési segédeszköznek?

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója a felvetésünkre megjegyezte, hogy a kérdés más szempontból is érdekes. „Az FIA nem szeretné, hogy vezetési segédeszközöket használjunk. De vajon hol kezdődik, és hol ér véget ez a fogalom?" – töprengett. „Sok utasítást, amit a versenyzőknek adunk, lehetne automatizálni, csakhogy ez vezetési segédletnek minősülhetne."

„Akkor mi a pilóta szerepe valójában? Az igazság az, hogy az évek során folyamatosan változott, ám az tény, hogy ezek a rendszerek nagyon bonyolultak, és idővel valószínűleg egyre automatizáltabban fognak működni."

Symonds rávilágított arra is, hogy az egyes motorgyártók jelenleg is az automatizáltság eltérő szintjén állnak.

„Én mindenesetre nem tartom különösebben aggályosnak, hogy olyan módon instruáljuk a versenyzőket, mint most" – tette hozzá. A Force India vezető mérnöke, Tom McCullough pedig megjegyezte, hogy a pilóták régen is kaptak útmutatást a rádión. „Ebben nincs semmi új, csak manapság a nagy részét leadják a tévében, ezért az emberek többször hallanak róla" – mutatott rá.

Van, aki bevállalná

Az automatizálás mellett a távirányítottság-érzést leginkább úgy lehetne megszüntetni, ha a versenyzők mérnöki segítség nélkül, maguk osztanák be a benzint és a fékeket. Ám James Key szerint ez már csak azért sem lehetséges, mert „a kormánykijelzőt kellene figyelniük, vagy valamilyen hangjelzést kellene kapniuk róla. Egy olyan helyen, mint Monaco vagy Szingapúr, ez nem életszerű. Nem vehetik le a szemüket a pályáról."

Megkérdeztük erről a Toro Rosso egyik versenyzőjét, Carlos Sainzot is, aki

a felettesének ellentmondva, újonc létére is simán bevállalná,

hogy neki kelljen kordában tartania az üzemanyagszintet.

„Ez azon múlik, hogy milyen eszközökkel látnak el minket a kormánykeréken" – nyilatkozta Sainz az Origo GPhírek-nek. „Biztos vagyok benne, hogy képesek volnánk magunktól, a mérnökök segítsége nélkül csinálni a dolgot. Kaphatnánk egy célértéket minden egyes körre, a kijelzőn pedig egy plusz- illetve mínuszjel mutatná, hogy felette vagy alatta vagyunk. Elboldogulnánk vele."

Sainz szerint a versenyzők elboldogulnának önállóan is Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Sainz szerint ez Monacóban sem okozna különösebb nehézséget. „Nem jelentene problémát" – vélte.

„Kicsit persze belefér. Mondjuk azt még meg lehet kockáztatni, hogy a szükségesnél 2 kg-mal kevesebbet tankoljunk a versenyre, mert annyit megspórolhatunk a Safety Car mögött, és ez a teljes távon hozhat úgy 2 másodpercet. A 150 méterrel a kanyar előtti gázelvétel, amit nekem is csinálnom kellett Kanadában, viszont már egyértelműen túlzás."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!