Vágólapra másolva!
A Forma-1 tavaly tért vissza Ausztriába, és a stájerországi hegyekben elterülő dimbes-dombos pálya rögtön közönségkedvenc lett. A mindössze kilenc kanyarból és több hosszú egyenesből álló pályán megint a Mercedeseknél lehet az előny, a Ferrarit a Williams is megelőzné.

Az európai központú Forma-1-et gyakran kritizálják amiatt, hogy az elmúlt években más kontinensek felé kezdett terjeszkedni, ezért sokan örömmel fogadták, hogy 2014-ben újra bekerült a versenynaptárba a több mint egy évtizedig hanyagolt Osztrák Nagydíj. A felújított Red Bull Ringre jól sikerült a visszatérés, ezért idén is mindenki örömmel utazik a Stájerország hegyes vidékére épített pályára.

Ausztriában kisebb-nagyobb megszakításokkal a hatvanas évek óta rendeznek Forma-1-es versenyeket, az idén a 28. Osztrák Nagydíjra kerül sor. Az 1963-as, bajnokságon kívüli futam után egy évvel később már a hivatalos versenynaptár részeként rendezték meg a versenyt a Zeltweg melletti repülőtéren. A veszélyes, bukkanókkal teli pályára többé nem tért vissza a mezőny, 1970-re viszont építettek egy állandó pályát Zeltweg közelében, amelyet Österreichringnek neveztek el. A gyors kanyarokkal teli, lendületes pályán 1987-ig minden évben megrendezték a nagydíjat, ekkor azonban a gyakori balesetek miatt túl veszélyesnek minősítették, és a Forma-1 tíz évre elbúcsúzott Ausztriától.

Az 1997-es idényre a pályát felújították, lerövidítették és szinte teljesen átalakították, így született meg a hivatalosan Spielberg városához tartozó, A1 Ring néven ismert aszfaltcsík, amelyet már Hermann Tilke tervezett. Ezt 2003-ig használták, majd az Osztrák Nagydíjjal együtt évekre feledésbe merült, míg végül a Red Bull megvásárolta, és újra életet lehelt az elhanyagolt pályába. A vonalvezetés nem változott, az létesítmény neve viszont Red Bull Ring lett a felújítás után.

A spielbergi pálya gyönyörű környezetben fekszik Forrás: AFP

Az osztrák rajongók hálásan fogadták az F1 visszatérését, és tavaly az egyik legjobb hangulatú versennyé varázsolták a nagydíjukat. Daniel Ricciardo reméli, hogy idén is hasonlóan nagy tömeg látogat ki a versenyre, hiszen szerinte ez a pilóták számára is különlegessé teszi a hétvégét. "Mivel mindenki a pálya környékén kempingezik, olyan a hangulat, mintha egy fesztiválon lennénk. Az emberek kint ülnek a napon, söröznek, és zenét hallgatnak a hegyek között" – mondta az ausztrál. A hírek szerint azonban a jegyeladások csupán kb. 60 százalékon állnak az egy évvel ezelőttihez képest.

A jelenlegi versenyzők közül még csak Nico Rosberg állhatott a dobogó tetejére Ausztriában, tavaly Lewis Hamilton és Valtteri Bottas előtt szerezte meg az első helyet. A mostani vonalvezetésen Michael Schumacher és Mika Häkkinen volt a legsikeresebb két-két győzelemmel, Alain Prost pedig az Österreichringen tudott háromszor nyerni. A csapatok közül a hat győzelmet arató McLaren a legeredményesebb Ausztriában, a Ferrari öt sikerrel követi őket.

Csak papíron egyszerű

A 4326 méter hosszú pályánál vannak rövidebbek is a versenynaptárban, viszont egy kört itt lehet a leghamarabb teljesíteni: tavaly Felipe Massa 1:08.759-es idővel szerezte meg a pole pozíciót a Williamsszel. Ezen a pályán található a legkevesebb kanyar is, mindössze kilenc ponton kell elfordulniuk a versenyzőknek. A négy hosszú egyenes mindegyikét egy lassú kanyar előzi meg, ezért a nagy végsebesség mellett a jó kigyorsítás is rendkívül fontos.

Noha a pálya vonalvezetése látszólag egyszerű, a versenyzők kiemelték, hogy a Red Bull Ring is bőven tartogat számukra nehézségeket. "Van néhány kanyar, amely megtréfálhat minket, ezért nem könnyű összehozni egy jó kört" – magyarázta Nico Hülkenberg, aki a Force India gyenge szezonkezdete ellenére jó hangulatban utazhat Ausztriába, hiszen a múlt hétvégén újoncként megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. „Azok közé a pályák közé tartozik, amelyek papíron könnyebbnek tűnnek, valójában viszont sok helyen technikásak."

A pályát a Red Bull vette meg 2008-ban Forrás: AFP

Csapattársa, Sergio Pérez szerint ezen a pályán nagyobb jelentőségük lehet a hibáknak, hiszen a rövidsége miatt itt kisebb a különbség a csapatok és a versenyzők között. „Ez azt is jelenti, hogy egy időmérőn elkövetett kisebb hibával akár a mezőny végére is kerülhetünk" – mondta.

Ricciardo szerint az teszi érdekessé a pályát, hogy az egyes szakaszok között nagy a szintkülönbség, egy körön belül 65 méteres eltéréssel kell számolni. "Az első kanyarban rögtön egy dombra kell felkapaszkodnunk" – mondta. „Szűknek tűnik, de igazából nem az - elég gyorsan, 3-as sebességi fokozatban kell bevennünk, és szépen kiszélesedik. A 2-es kanyar is érdekes, itt is felfelé kell haladnunk a szűk jobbos felé."

A Red Bull Ring vonalvezetése egyszerűnek tűnik, de valójában techikás Forrás: FIA

A pilóták többsége élvezetesnek tartja a lendületes pályát, amelyen a kanyarok többségét 3-as, vagy annál nagyobb sebességi fokozatban kell bevenni. Az emelkedők miatt ráadásul több helyen a szokásosnál később fékeznek, ami Romain Grosjean szerint „igazán szórakoztató." A legjobb előzési lehetőséget a korábbi tapasztalatok alapján a 3-as kanyar nyújtja – ez előtt található az egyik DRS-zóna is, a másik pedig a célegyenesben.

Kulcsfontosságú lehet az utolsó, 9-es számmal jelzett trükkös kanyar is, amely felé egy lejtőn száguldanak a versenyzők. A kanyar kijáratánál nem érdemes hibázni, hiszen aki elrontja a kigyorsítást, nehezen tudja kihasználni az állítható hátsó szárny előnyeit a pálya leghosszabb egyenesében.

A Ferrarinak valószínűleg a dobogóért is meg kell küzdenie Forrás: AFP

A mérnököknek egy olyan pályára kell felkészíteniük az autókat, amelyen közepes mértékű leszorítóerőre van szükség, a motorerőnek és a hatékony aerodinamikai megoldásoknak pedig különösen nagy szerep jut. A fékeket is nagyobb terhelés éri az átlagosnál, csakúgy, mint a két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjon, bár az itteni kanyarok többségét nagyobb tempóval kell bevenni. Külön nehézséget jelenthet, hogy a pálya 700 méterrel a tengerszint felett fekszik, és az ahhoz képest 7%-kal ritkább levegő miatt a turbóknak erőlködniuk kell.

Az esővel is számolni kell

A Pirelli zsinórban harmadszor a két leglágyabb keverékét, a lágy és a szuperlágy gumikat viszi el a versenyhétvégére. Ezekkel az abroncsokkal Kanadában a mezőny nagy része egy kiállással teljesítette a távot, a sportigazgató Paul Hembery viszont bízik benne, hogy Spielbergben változatosabb stratégiákat és autónként legalább két kiállást láthat majd a közönség.

„A gumistratégia az időjárástól is függ majd: ha meleg lesz, akkor valószínűleg a kétkiállásos taktika lesz a legnépszerűbb, hűvösebb időben viszont az egy bokszkiállás felé billenhet a mérleg nyelve" – jósolta. „Stájerországban az eső lehetőségével is mindig számolni kell, ahogy azt a tavalyi szabadedzéseken is láthattuk."

Az Osztrák Nagydíj programja

Péntek:
10.00-11.30 - 1. szabadedzés
14.00-15.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



Az idei előrejelzések alapján a nagydíjhétvége mindhárom napján eshet az eső, bár egyáltalán nem biztos, hogy pont az edzések vagy a verseny idején hullik majd le a csapadék - bár péntekre és szombatra zuhéval fenyegetőznek a meteorológusik. Ami a hőmérsékletet illeti, csak 15-18 fokra lehet számítani.

A Pirelli szerint egyébként a csapatok a tavalyi tapasztalatok birtokában az idén jobban bánnak majd a gumikkal, ennek ellenére számíthatunk taktikai csatára. „Az istállók most először érkeznek meg úgy a Red Bull Ringre, hogy valódi adatokra támaszkodhatnak, ezért valószínűleg hatékonyabban tudják majd használni az abroncsaikat" – mondta Hembery. „Ausztriában meglehetősen kis különbségre számítunk a két keverék teljesítménye között, ez pedig több különböző taktika előtt is megnyithatja az utat."

2014-ben az istállók meglehetősen egyhangú stratégiával versenyeztek: mind a tíz pontszerző pilóta kétszer állt ki a bokszba, és az első etapban a szuperlágy, később pedig a lágy gumikat használták.

A Safety Car beküldésére a széles bukóterek miatt nincs nagy esély ezen a pályán, tavaly egyszer sem kellett biztonsági autós fázissal megszakítani a versenyt.

A Williams legyőzné a Ferrarit

A győzelemért az Osztrák Nagydíjon is a két Mercedes csatájára lehet számítani. Tavaly Lewis Hamilton kétszer is kisodródott az időmérő döntő szakaszában, ezért csak a 9. rajtkockát tudta megszerezni, de így is előre tudta magát verekedni a 2. helyre. „Remek versenyem volt, hiszen át kellett vágnom a mezőnyön. Azt hiszem, az első kör végén már a 4. vagy 5. helyen álltam, utána pedig egyre közelebb kerültem a dobogóhoz. Persze remélem, hogy ezúttal tisztább versenyem lesz, és a győzelemre is esélyes leszek" – mondta a brit, aki hét futam után 17 ponttal vezeti a világbajnokságot Rosberg előtt.

Lewis vagy Nico? A Red Bull Ringen is a Mercedes a favorit Forrás: Farkas Péter - Origo

A német úgy érzi, a két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjat az időmérő edzésen vesztette el, hiszen a futamon hasonló tempót tudott futni, mint Hamilton. Ezért most arra törekszik, hogy szombaton is a lehető legjobb formáját nyújtsa. „Biztos vagyok benne, hogy a Williams az idén is megnehezíti a dolgunkat, és néhány másik csapat is beleszólhat a küzdelembe, de szerintem a győzelemért harcolhatunk" – mondta óvatos optimizmussal Rosberg, aki rámutatott, hogy az Osztrák Nagydíj Toto Wolffnak és Niki Laudának is a hazai versenye, ezért a főnökei kedvéért különösen jó eredményt szeretne elérni.

Tavaly jókora meglepetéssel zárult az időmérő Spielbergben, hiszen a Williams megtörte a Mercedesek uralmát, és kibérelte az első rajtsort. Massa és Bottas elismeri, hogy ezt a teljesítményt nehéz lenne megismételniük, de a finn a Montrealban megszerzett idei első dobogós helyezése után ismét jó eredményben reménykedik. „Kanadában is gyorsak voltunk, most pedig további fejlesztéseket fogunk felszerelni az autónkra. Fekszik nekünk ez a pálya, így egyértelműen a dobogós helyezés a célunk" – nyilatkozta Bottas, akivel a Williams teljesítményért felelős mérnöke, Rob Smedley is egyetértett.

Tavaly Massáé volt a pole pozíció Forrás: AFP

„A legutóbbi versenyen megmutattuk, hogy jó a tempónk, és a gumikkal is remekül tudunk bánni, ezért Ausztriában is bízhatunk benne, hogy az élmezőnyben harcolhatunk" – vélekedett. „Ezen a pályán fontos a motorerő és a légellenállás szerepe, mi pedig erősek vagyunk ezeken a területeken."

A Williams valószínűleg a Ferrarival csatázhat a dobogós helyezésekért. A maranellói istálló az erőpályákon eddig hátrányban volt, de az idénre becslések szerint eleve 65 lóerővel erősebb lett a motorjuk, és Montrealban nem derült ki, hogy a legújabb fejlesztéseik mennyit hoztak a konyhára.Sebastian Vettel versenytempója Kanadában nagyon jó volt, csak mivel hátulról kellett rajtolnia, ezt nem tudta kellően kamatoztatni.

Mögöttük pedig a Lotus és a Red Bull küzdhet meg a további pontokért. A két istálló közül az előbbi készül optimistábban a versenyre, hiszen a Mercedes-motorral lesz esélyük tovább faragni a hátrányukból a Renault-val küszködő Red Bull ellen. Ismét pontszerzésben reménykedik a Force India is, amely utoljára fogja használni az idény elején bevetett autóját, ígéretük szerint Silverstone-ban már a B-verzióval állnak rajthoz.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!