Vágólapra másolva!
A többi motorgyártó szeretné, ha jövőre is szabadon oszthatnák fel a fejlesztéshez rendelkezésükre álló zsetonokat, szerintük ez a költségeket sem növelné. A Honda elárulta, hogy már a Kanadai Nagydíjon bevetik az újításaikat.

Miután a gyártók találtak egy kiskaput a motorfejlesztések befagyasztására vonatkozó szabályokban, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kénytelen volt engedélyezni, hogy 2015-ben a szezon közben is fejlesszék az erőforrásaikat. A gyártók idén a motorfejlesztéshez rendelkezésükre álló zsetonokat az egész idényre eloszthatták, az FIA azonban 2016-ra megváltoztatja a szabály szövegezését, és a február 28-i homologizáció után nem engedélyezi a további fejlesztéseket.

A Mercedes riválisai egyelőre nem törődtek bele a tervezett korlátozásba, és szeretnék elérni, hogy – a zsetonrendszer meghagyása mellett – továbbra is szabadabban fejleszthessék a motorjaikat. Szerintük a költségek szempontjából is megterhelőbb lenne, ha minden fejlesztést a téli szünetben kellene végrehajtaniuk, ráadásul kevesebb esélyük lenne a felzárkózásra.

„Figyelembe véve, hogy mennyi munka vár ránk, szabadon szeretnénk elhasználni a zsetonjainkat" – nyilatkozta a Motorsport.com-nak a Renault F1-es programjának főnöke, Cyril Abiteboul. Szerinte a szezon közbeni fejlesztés nem járna a költségek emelkedésével, hiszen továbbra is csak a meghatározott számú zsetont szabadna felhasználniuk. Ha viszont az újításokra szánt összeget egyben, a téli szünet alatt kellene elkölteniük, az komolyan megterhelhetné a gyártókat.

„Nem azt szeretnénk elérni, hogy bárki azt csinálhassa, amit akar. Csak azt szeretnénk, ha a zsetonrendszer határain belül mi dönthetnénk el, hogy mikor vetünk be újításokat" – magyarázta Abiteboul.

A Mercedes szerint költségesebb lenne a szezon közbeni fejlesztés Forrás: AFP

A Mercedest kellene meggyőzni

A V6-os turbómotorok bevezetése óta a Mercedes uralja a mezőnyt, ezért nem meglepő, hogy ők továbbra is ellenzik a szezon közbeni fejlesztések engedélyezését. Márpedig az FIA előírásait csak akkor lehetne megváltoztatni, ha ebbe az összes istálló beleegyezne, amire jelenleg nincs sok esély. Abiteboul ennek ellenére lát reményt a németek meggyőzésére, bár elismerte, hogy az ő álláspontjuk is érthető.

„A Mercedesnek minden oka megvan arra, hogy megpróbáljon minket lelassítani, és megakadályozza a felzárkózásunkat"- mondta. „Ez nem sportszerűtlen hozzáállás, ez is a verseny része."

„Viszont az is a versenyhez tartozik, hogy megpróbálunk változtatásokat elérni. A Mercedes szerint a szezon közbeni fejlesztések drágábbak lennének, de én ezt a zsetonrendszer megfelelő működése mellett kétlem."

Kanadában kiderülhet, ki trükközött

Abiteboul arról is beszélt, milyen hatása lehet az üzemanyag-átfolyási sebességekre vonatkozó szabályok szigorításának a hétvégi Kanadai Nagydíjon. Az FIA a barcelonai verseny előtt pontosított az előírásokon, ennek azonban Abiteboul szerint sem ott, sem pedig az azt követő Monacói Nagydíjon nem volt nagy hatása. A gyors montreali pályán azonban a francia szerint kiderülhet, ki trükközött az üzemanyaggal, és ez akár az erőviszonyokon is meglátszódhat.

„A hosszú egyenesek miatt fokozott hatása lesz minden változtatásnak, amely az üzemanyag-átfolyást érinti" – mondta Abiteboul, aki szerint a szigorítás mindenképpen „hasznos" volt. Bár korábban egyik csapatról sem derült ki egyértelműen, hogy trükközött volna, a szigorítás sokak szerint a Ferrari ellen irányult. Az olaszok azonban azt állítják, az új direktíva érvénybe lépése óta sem változtattak semmit az üzemanyag-rendszerükben.

A Honda már Montrealban beveti az újításokat

Szerdán kiderült, hogy a motorgyártók közül elsőként a Ferrari és a Honda is elhasznált néhány fejlesztési zsetont a Kanadai Nagydíj előtt. Az olaszok 3, a japánok 2 zsetont használtak el, arról azonban nincsenek információk, hogy a hajtáslánc mely részét fejlesztették.

A Ferrari esetében azt sem lehet tudni, hogy Montrealban bevetik-e az erősebb motorjukat, a Honda viszont a Motorsport.com-nak elárulta, a fejlesztett erőforrást viszik el a hétvégi versenyre. A Honda F1-es részlegének főnöke, Jaszuhusza Arai már Monacóban elismerte, hogy a hosszú egyenesekkel teli kanadai pályán nagyobb motorerőre lesz szükségük.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!