Pirelli: Kizárt, hogy a csapatok szabadon választhassanak gumit

Forma-1, Német Nagydíj 2006, Michelin
GEPA-270706120 - HOCKENHEIM,GERMANY,27.JUL.06 - FORMULA 1, MOTORSPORT - Formula One Grand Prix of Germany, preview, Thursday. Image shows Michelin tyres. Photo: GEPA pictures/ Franz Pammer
Vágólapra másolva!
Az olasz gumiszállító akkor maradna a Forma-1-ben, ha többet tesztelhetne, és továbbra is kiválaszthatná az adott hétvégére a gumikeverékeket. A Michelin tovább erőlteti a nagyobb kerékméretet.

A Nemzetközi Automobil Szövetség nemrég kiírta a pályázatot a 2017-2019-ig terjedő időszak gumiszállítójának kiválasztására, és a Forma-1 jelenlegi beszállítója, az olasz Pirelli szívesen is maradna - bizonyos feltételekkel.

„Szándékunkban áll folytatni, ha olyan szabályok lesznek, amelyekbe beleegyezünk, a költségek elfogadhatóak lesznek, és meg is kapjuk ezekre a szükséges garanciákat” – nyilatkozta az Autosportnak Marco Tronchetti Provera, a Pirelli elnök-vezérigazgatója. „Teszteket akarunk, amelyeket azért tartanánk, hogy a létező legjobb terméket biztosíthassuk, aztán készen állnánk arra, hogy izgalmasabbá tegyük a versenyeket, de csak a legmagasabb biztonsági szint mellett” – folytatta.

„A több tesztelési lehetőség mindnyájunknak jót tenne, a csapatoknak is; kell melegben rendezett teszt is mondjuk Bahreinben vagy Abu-Dzabiban. Ha várunk februárig, az már késő, mert nem megfelelő a hőmérséklet. Ez a Forma-1 és az összes csapat érdeke is.”

Tronchetti Provera szerint elfogadhatatlan a Stratégiai Munkacsoport azon javaslata, hogy a csapatok minden nagydíjra szabadon választhassanak a négyféle keverékből. „Ez nem történhet meg” – nyilatkozta. „Nekünk kell garanciát vállalnunk a termékekre. A döntés felelősségének a mi kezünkben kell maradnia, mert nem akarjuk, hogy az abroncsainkat nem megfelelő módon használják. Meg lehet találni a módját annak, hogy biztonságos gumikat adjunk a csapatoknak, ugyanakkor kissé rugalmasabbak is legyünk a választás szempontjából. De az alapvető döntéseket nekünk kell meghoznunk” – jelentette ki.

Nem gond a Pirellinek a nagyobb átmérő

A 67 éves vezető szerint a Pirelli abba is belemenne, hogy nagyobb átmérőjű kerekeket vezessenek be. „Már megmutattuk a 18 colos kerekeket egy GP2-es autón ezen a hétvégén” – utalt arra, hogy Martin Brundle pénteken megtehetett pár kört egy ilyen autóval Monacóban. A jelenleg kommentátorként dolgozó ex-pilóta a teszt után arra panaszkodott, hogy nem látta a kanyarcsúcspontokat és a kerítéseket, bár a gumik kinézete neki is tetszett.

„Akár a 20 colos méretig is elmehetünk, ez nem érdekel minket. A gumikban lévő technológia az anyagokon és a struktúrán múlik, nem az átmérőn, ami lehet 13, 15, 18 col is, nem ez a lényeg” – folytatta a Pirelli első embere.

A Michelin korábban bejelentette, hogy csak akkor pályázik a gumiszállító szerepére 2017-től, ha a gyorsan kopó 13 colos helyett tartósabb, 18 colos gumikat gyárthat a Forma-1 számára.
„A legkönnyebb dolog olyan gumit csinálni, amely tíz versenyt, vagy akár egy teljes szezont is kibírna. Technológiailag ez nem jelentene gondot. 10-15-30 kört kibíró gumikat gyártani, amit jelenleg is végzünk, nagyobb kihívás”- üzent a Michelinnek a Pirelli vezére.

A Michelinnek más elképzelései vannak

Pascal Couasnon, a Michelin motorsport igazgatója ragaszkodik a 18 colos méret bevezetéséhez. „Szerintünk lehetetlen, hogy a kis átmérőjű, magas oldalfalú kerekek technológiáját az utcai gumik fejlesztésénél felhasználjuk. Olyan versenygumikra van szükségünk, amelyeknek hasonló a profilja az utcaiakéhoz, mert csak így tudunk új technológiákat kifejleszteni” – nyilatkozta az Autosportnak.

A Michelin ilyen gumikat már nem akar gyártani Forrás: GEPA picturesFranz Pammer

„A Forma-1 már sikeresen modernizálta magát több szempontból is, de a gumik területén még nem érhető tetten az innováció. Az együléses versenyautók 13 colos kerekeken a múltat jelentik. A technológiai kérdések mellé jön az is, hogy a nagyobb átmérőjű kerekekkel modernebb megjelenése lenne az autóknak, és a kanyarban is javulna a teljesítményük.”

„Anélkül, hogy különösebben foglalkoztunk volna a beállítások finomhangolásával, múlt ősszel, a Renault Sporttal Jerezben végzett tesztünkön kiderült, hogy az autók gyorsabbá és élvezetesebben vezethetővé válhatnak csak az által is, hogy a 13 colos kereküket 17-18 colosra cseréljük. Mivel a Formula E-ben már 18 colos kereket használnak, és a World Series by Renault FR3.5 és FR2.0 kategóriáiban is fontolgatják a váltást, nekem úgy tűnik, hogy van értelme változtatni a méreten” – tette hozzá Quasnon.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!