Vágólapra másolva!
Monisha Kaltenborn szerint veszélyes az F1 számára bevezetni az ügyfélautókat, és nem látja körvonalazódni az üzleti modellt sem, ami eltartaná a kevésbé sikeres istállókat. Ecclestone elmagyarázta.

A Sauber „soha sem lesz ügyfélcsapat” és „meg fogják találni a megoldást”, hogy ezt elkerüljék, mert a versenyautó-építés a fő tevékenységi körük, jelentette ki Monisha Kaltenborn az Autosportnak. A svájci istállót nagyon kellemetlenül érinti a Stratégiai Munkacsoportban körvonalazódott elképzelés, amelynek részeként 2017-től engedélyeznék az aktuális versenyautók adás-vételét.

Mivel ez tovább csökkentené a független, alulfinanszírozott, gyári támogatás nélküli kis csapatok túlélési esélyeit, Kaltenborn egyértelmű kérdéseket fogalmazott meg. „Szeretném tudni, és sokan mások is, hogy mégis hogyan gondolják ennek a működését, és kinek lesz ez jó? Ha ennek az a célja, hogy javuljon a show, miközben az emberek már most is kritizálnak minket, mert az autóink nem gyorsabbak a GP2-nél, akkor miként fog működni ez az A/B rendszer?” – tette fel a kérdést.

Kaltenborn szerint a Sauber soha sem lesz ügyfélcsapat Forrás: Sauber Motorsport

Kaltenborn szerint „veszélyes” az ügyfélautók útjára lépni, mert ha egy gyártó kilép, több csapatot is magával ránthat, amelyek ráadásul nem is tudnak újra konstruktőrré válni, hiszen leépülnek az ehhez szükséges kapacitásaik. Az indiai származású csapatfőnök azt is kétli, hogy ez csökkentené az autók közötti különbségeket, és az üzleti koncepcióval kapcsolatban szintén vannak aggályai.

„Mutassanak nekem valakit, aki szponzorálná ezt! Lesznek A és B kategóriás támogatók, különböző jogosultságokkal? Lehetetlennek ígérkezik úgy szponzorokat szerezni, hogy kijelentjük: ezzel a koncepcióval egy adott csapat soha sem fog dobogóra jutni a következő szezonok során. Ahogy a Force India is megállapította, a mezőny ketté fog szakadni versenyzőkre és résztvevőkre” – magyarázta a Sauber csapatfőnöke, aki a költségcsökkentés és a tankolások esetleges visszahozása között is érdekellentétet lát.

Ecclestone ügyfélautók helyett egyenautókat szállítana

A Stratégiai Munkacsoportban megtárgyalt javaslat gyakorlati alkalmazásáról eddig nem sok információ látott napvilágot, de Bernie Ecclestone az Autosportnak elárult néhány részletet az elképzelésével kapcsolatban. A brit üzletember már régen erőlteti az egyenautók bevezetését, de a jelenlegi csapatok nem állnak kötélnek. „Négy-öt csapattal tennénk így, a konstruktőröket pedig békén hagynánk. Ők azt tehetnék, amit jónak látnak” – jelentette ki.

A folyamatban Ecclestone maga is érdekelté válna, ugyanis azt tervezi, hogy ő is értékesítene ügyfélautókat az F1 iránt érdeklődő, nem konstruktőr csapatoknak. „Január 1-től mi is bárkinek szállítani fogunk két kész karosszériát 15 millió dollárért. A különbséget mi álljuk. Ha valójában többe kerül, többet fogunk adni érte, ha kevesebbe, akkor jól járunk” – foglalta össze az elképzelést, amely meglepően alacsony összegről szól, és kérdéses, hogy az EU versenyjogi testületei engedélyeznének-e egy ilyen felállást.

Ecclestone békén hagyná a konstruktőröket Forrás: AFP

Ecclestone-t nem zavarná, hogy ezzel gyakorlatilag kettészakadna az F1 mezőnye, mert úgy véli, ez most is így van, a javaslatával viszont a csapatok „ahelyett, hogy fizetős versenyzőket keresnének, tehetséges pilótákat ültethetnének az autóikba.” A Sauber fenntartásaival kapcsolatban pedig kijelentette: „Természetesen találnának szponzorokat” ügyfélautók használata esetén is.

„Ha én egy jelentős csapat szponzora lennék, nem örülnék, mert tudnám, hogy a többiek is könnyen találnának támogatókat, hiszen olyan helyzetbe kerülnének, hogy kevesebbet is kérhetnek, mégis jó televíziós megjeenénést érhetnek el. Nézzük csak a küzdelmet a középmezőnyben, azt is jól lehet közvetíteni. Mit számítana, hogy milyen autók mennek?” – firtatta.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!