Vágólapra másolva!
A korábbi futamgyőztes szerint, bár a pilóták nem vallják be, nem érzik elég komoly kihívásnak a jelenlegi F1-es autók vezetését. Ezért leginkább a gumikat teszik felelőssé, de az elmúlt évek szabályváltozásai is ártottak a sportágnak.

Az F1-es Stratégiai Munkacsoport csütörtöki ülése előtt öt szempontot figyelembe véve vizsgálta meg az F1 jelenlegi helyzetét David Coulthard, a BBC szakértője. A korábbi 13-szoros futamgyőztes szerint a sportágban induló autók sebességével, a gumik kérdésével, a fizikai megterheléssel, az aerodinamikával, és az autók esztétikájával kell foglalkozni, hogy a világbajnokság ismét vonzó legyen a pilóták és ezáltal a közönség számára is.

A skót expilóta szerint az autók lassulásáért elsősorban a gumigyártók közötti versengés megszüntetése, a tankolások betiltása, valamint biztonsági szempontok okolhatók. Ezek együttesen azt eredményezik, hogy bár „nem vallják be nyilvánosan, tudom, hogy a versenyzők is kissé kiábrándultak az F1 jelenlegi szabályaiból, mert az autók túl lassúak.”

Coulthard két hete Budapesten tartott bemutatót Forrás: Farkas Péter (Origo)

Coulthard elismeri, hogy a biztonságnak továbbra is kiemelt jelentőséget kell élveznie, de úgy véli, a közönségnek szüksége van arra, hogy az autók tempója lenyűgöző legyen. A gumik kapcsán az egykori Williams, McLaren és Red Bull pilóta szintén provokatív kijelentést tett: „Ritkán lehet nyilvános panaszt hallani, de az F1-ben senki sem szereti a jelenlegi gumik szerkezetét és keverékeit, ezért az emberek is nagyon negatívak a Pirellivel kapcsolatban. Ez aligha jó PR számukra.”

A BBC kommentátora a gumikat egyértelműen felelőssé teszi az előzések hiánya miatt, és rámutat, hogy a sportautó-világbajnokságban (WEC) versenyző pilóták akár 24 órán keresztül is teljes erőbedobással hajthatnak, míg az F1-ben túl sok gumimenedzsmentre van szükség, és közben kevesebbet is hibáznak. A fizikai kihívásokkal kapcsolatban Coulthard úgy véli, ha megterhelőbb lenne vezetni, a versenyzők lelkesebbek lennének az autóból kiszállva, ami átragadhatna a közönségre is.

Az IndyCar valahogy megoldotta

Az aerodinamikai kérdéskörében Coulthard nem tudott konkrét megoldásokkal szolgálni, de felvetette, hogy az autók padlólemezének kellene több leszorítóerőt generálnia, így a versenyzők könnyebben egymás mögött tudnának maradni. „Az IndyCar is talált egy irányt, mert egyébként az autóik nem tudnának oválpályákon versenyezni. Ha erre az F1 is rájönne, megszabadulhatnánk a DRS-től, ami továbbra sem igazán elfogadott, mert nyilvánvalóan mesterkélt.”

Az autók megjelenésével kapcsolatban DC azt javasolja, az F1 nyugodtan tekintsen a múltba: „Úgy éreztem, az autók jobban néztek ki, amikor 2 méter szélesek voltak 1997-ig, mint amikor 1,8 méteresre keskenyítették őket. Ezt ma is így gondolom. Visszatekintve néhány utcai autó jól néz ki, néhány pedig csúnya. A rondák már régen is azok voltak, ma pedig még rosszabbul festenek. Ami pedig szép volt, az továbbra is az” – mutatott rá.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!