Rosberg a kertek alatt beosonhat Hamilton elé - esélylatolgatás

Forma-1, Spanyol Nagydíj, Nico Rosberg, Mercedes
Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg drives during the second practice session at the Circuit de Catalunya on May 8, 2015 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / JOSEP LAGO
Vágólapra másolva!
A nyers tempó tekintetében több mint 7 tized választotta el a két mercedesest pénteken, de a hosszú etapos versengést meglepetésre Rosberg nyerte Spanyolországban. A gumik viszonylag jól bírják a strapát, és a Ferrari bánhatja, hogy a Pirelli tavaly óta változtatott az abroncsok szerkezetén.

Lewis Hamilton élete formájában van. Azzal, hogy bajnoki címre vezette a Mercedest, felszabadult lett, ami idén magasabb szintre emelte a teljesítményét, a sorozatos sikerekkel pedig tovább erősítette az önbizalmát. Az öngerjesztő folyamatnak hála az eddigi négy verseny alapján megállíthatatlanul robog harmadik vb-címe felé, pláne úgy, hogy Nico Rosberg látszólag csak árnyéka tavalyi önmagának, és mentálisan is meginogni látszik.

A Spanyol Nagydíj első edzésnapjának tabellájára pillantva kapásból azt lehetne állítani, hogy a szezon európai szakaszának nyitányán minden a régi mederben csorog tovább: Hamilton 4 tizedes előnnyel utasította maga mögé a vetélytársakat, akik közül ráadásul nem is Rosberg, hanem Vettel volt a leggyorsabb. Csapattársára konkrétan 764 ezredet vert.

Nico Rosberg gyorsabb, mint amit a nyers tempó mutat Forrás: AFP/Josep Lago

A címvédő ugyanakkor nem csattant ki az örömtől a kamerák elé állva. "Az erős szél ma nagyon sokat számított, nem tudtam kiegyensúlyozott köröket futni" - mondta. "Az autóm néha alulkormányzott volt, néha túlkormányzott." Hozzátette, hogy a beállításokon alig tudott kiigazodni emiatt. Pedig szüksége lehet rá, hogy megtalálja az optimális értékeket, ugyanis a hosszú etapok köreit elemezve feltűnik, hogy Rosberg versenyszimulációja jobb eredményeket hozott.

Mindkét mercedeses a közepes gumikeveréken hajtott pályára a képzeletbeli időmérőt követően, és Hamilton 7, Rosberg 13 kört tett meg, a bokszutcai ki- és bevezető köröket nem számolva. Az eleinte 1:30-31 környékén autózó német azonban itt jobban boldogult, körönként 4-6 tizedet adott csapattársának, aki jóval hamarabb be is fejezte az ominózus etapot. Azt nem tudjuk, hogy Rosberg köridőgrafikonjának vége miért cikkcakkos - ezt forgalom, vezetői hiba, vagy a gumik visszahűtését szolgáló tudatos lassítás egyaránt okozhatta.

A Mercedes és a Ferrari versenyzőinek hosszú etapja. A függőleges tengelyen a másodpercben mért köridő, a vízszintesen a kör száma látható Forrás: Gerse József (Origo)

A fordulatra vágyó Rosberget az is fűtheti, hogy egyelőre a kemény keveréken is erősebbnek tűnik Hamiltonnál. 1:31.704-es átlaga szűk egy tizeddel jobb lett a britnél, de ezt lehúzta egy becsusszanó 1:33 végi eredmény is. Ezen a gumitípuson is Rosbergé volt a jobb köridő (1:30.989 vs. 1:31.234).

Az időmérő is létfontosságú

"Az egykörös tempómon még dolgoznom kell" - jegyezte meg Rosberg, hozzátéve, hogy a Mercedes kipróbált egy újítást a váltóval, de a leváltások akadoztak. Közhely, de az időmérőnek óriási jelentősége van a végeredmény szempontjából, és egy szombati vereségből nehéz győztesként felállni vasárnap. Nem hiába említette meg a Mercedes a Twitter csatornáján a délutáni gyakorlás közben, hogy az időmérőre készülés különösen fontos Barcelonában: 2001 óta két kivétellel mindig a pole pozícióból induló pilóta nyert.

Amennyiben Hamilton a leggyorsabbnak bizonyul szombaton, az első rajtkockához társuló járulékos előnyöket - kedvezőbb stratégia, lehetőség a gumik kímélésére - könnyen győzelemre válthatja. Ha valakinek, hát Rosbergnek nem kell ecsetelni, mennyire nehéz előzni a katalán pályán: tavaly hiába támadta a futam végén a puhább abroncsokon Hamiltont, nem tudott elmenni mellette.

Tényleg lemaradt a Ferrari?

A válasz tömören igen, legalábbis Bahreinhez képest. Az olasz csapatnál azonban tisztában vannak vele, hogy a körülmények jelentősen befolyásolják a lemaradásuk aktuális mértékét a Mercedeshez képest, s e paraméterek egyike az, hogy az első vagy a hátsó gumik kopása jelenti-e a szűk keresztmetszetet.

Az eddigi négy verseny helyszínei közül kettő-kettő tartozott e kategóriákba, ám Barcelonával az úgynevezett front- és rear-limited pályák aránya 3:2-re változott, melyek a Mercedesnek kedveznek. Ezen még az sem változtatott, hogy péntek délután 45-50 fokra is felmelegedett az aszfalt, ami papíron a Ferrarinak jönne jól.

Kimi Räikkönen sokat küszködött Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A maranellóiak egyértelműen a kemény gumikra gyúrtak a felkészülés során, bár Vettel a közepeseken nyomott le 17 mért kört, míg Kimi Räikkönen a keményeken ment. Annyi érződik, hogy Vettel pénteken jobban ráérzett az autójára csapattársánál, a Mercedesektől azonban ő is jelentősen elmaradt. A finn időben később, vagyis vélhetően kevesebb benzinnel vágott neki a hosszabb menetnek a kemény gumikon.

Räikkönen a teljes etapjában alig tudott a jó irányba kimozdulni az 1:33-as tartományból. Nem véletlenül érdeklődött udvariasan a felől, hogy a motor kímélése érdekében nem lenne-e célszerűbb lefújni a napi munkát, ha nem érzi hasznosnak a körözést. Korábban megtett 4 kört a közepes abroncsokon is, de 1:32.2-1:32.8 közti idői jelentősen elmaradtak a Mercedesekétől. Vettel nem rejtette véka alá, hogy szerinte az Ezüstnyíl ismét külön ligát képviselhet a hétvégén.

A Ferrari egyébként bánhatja, hogy nem a tavalyi feltételek adottak Barcelonában, mert az javítaná az esélyeiket - egy éve, kivételes módon itt is a hátsó gumik jelentették a szűk keresztmetszetet. "Tavaly a front-limited pályákon gyakran szemcsésedtek az első gumik, amit a csapatoknak kezelniük kellett, és ez lelassította őket. Az idén jobbnak tűnik a balansz. Mi is tettünk lépéseket ezért, de úgy tűnik, eltűntek azok a kritikus problémák az első gumikon, mint amiket korábban tapasztaltunk" - magyarázta a változást Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója az Origo GPHírek kérdésére.

"Most nem észleltünk semmilyen szemcsésedést vagy hólyagosodást, pedig ezek korábban okoztak itt gondokat. Kb. 1,5 másodperc különbség van a kétféle keverék között, és már megerősíthetem, hogy a versenyen valószínűleg két kerékcserére lesz szükség, bár a kopásadatok elemzéséből még kiderülhet, hogy a három kiállás esetleg jobban működik."

A Williams a Ferrarit is veszélyezteti

Az üldözőbolyban többen letaszították a középmezőny éléről a Williamseket, de a grove-iak hagyományosan visszafogottan szerepelnek péntekenként, és bevallottan erősíteniük kell még az időmérős tempójukon. A közepes gumin jegyzett hosszabb etapon Felipe Massa és Valtteri Bottas is simán gyorsabbnak bizonyult a riválisoknál, sőt, Massa még Vettelnél is lényegesen erősebb tempót diktált. A Williams ezen a hétvégén akár a Ferrarira is fenyegetést jelenthet.

A középmezőny tagjainak köridői a közepes gumis hosszú etapon. A függőleges tengelyen a másodpercben mért köridő, a vízszintesen a kör száma látható Forrás: Gerse József (Origo)

A pénteken villogó Toro Rosso a Red Bull-lal lehet nagy harcban a pontokért, de akár a McLarennek is csurranhat-cseppenhet valami, mivel nem vészes a lemaradásuk. A Red Bull erejét annyiban homály fedi, hogy Danyiil Kvjat az edzés legvégén körözött a közepes gumikkal, míg Daniel Ricciardo napja gyakorlatilag kárba veszett egy műszaki hiba és egy sokáig húzódó motorcsere következtében.

A középmezőny tagjainak körátlagai (Összehasonlításképp: Rosberg: 1:31.155, Hamilton: 1:31.652)
(Az első 5 „rendes" köré a közepes gumikon)

1. Massa 1:31.822
2. Bottas 1:32.959
3. Kvjat 1:33.238
4. Sainz 1:33.351
5. Verstappen 1:33.819
6. Button 1:33.819
7. Alonso 1:34.218

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!