Vágólapra másolva!
Az F1-es technológiát más iparágakra is alkalmazó Williams Advanced Engineering olyan hűtőgépek kifejlesztésében vesz részt, amelyek nagymértékben csökkentik az energiafelhasználást és a károsanyag kibocsátást.

A Williams egyik leányvállalata, a Williams Advanced Engineering azzal foglalkozik, hogy a Forma-1-es autók tervezésénél megszerzett technikai tudást más iparágak számára is értékesítse. Az utóbbi hónapokban például az Aerofoil Energy nevű brit vállalattal együttműködve egy olyan rendszer kifejlesztésére használták fel az F1-ben szerzett aerodinamikai tapasztalataikat, amely jelentős mértékben csökkenti a szupermarketekben és kisebb élelmiszerboltokban található hűtőgépek energiafelhasználását.

A boltok működési költségének legnagyobb részét az energiafelhasználás teszi ki, ezen belül a termékeket hidegen tartó, nyitott hűtőgépek a legnagyobb energiafogyasztók. Ezek többségének működése ráadásul egyáltalán nem hatékony, hiszen a hideg levegő jelentős része kijut a térbe, ami a vásárlók számára is kellemetlenségeket okoz.

A Williams Advanced Engineering és az Aerofoil Energy ezért összefogott, hogy a Forma-1-es autóknál is használt, a légáramlást a megfelelő irányba terelő szárnyprofilok segítségével a hideg levegőt a hűtőgépeken belül tartsák. Az új technológiával a szupermarketek rengeteg energiát spórolhatnak meg, és a széndioxid-kibocsátás is jelentős mértékben csökkenhet.

Az F1-es technológiát más területeken is lehet hasznosítani Forrás: AFP

Pozitív visszajelzések

Az új megoldást már számos üzletlánc teszteli, és az eddigi eredmények biztatóak. Az Egyesült Királyság második legnagyobb áruházlánca, a Sainsbury már több üzletében kipróbálta az újítást, egy fenntarthatósági terv keretében ugyanis elkötelezték magukat, hogy 2020-ig legalább 30 százalékkal csökkentik a szénkibocsátásukat.

A Sainsbury hűtőrészlegekért felelős vezetője, John Skelton egyelőre elégedett a technológiával. „Büszkék vagyunk rá, hogy ennek a fantasztikus, aerodinamikán alapuló technológiának köszönhetően felturbózhatjuk a hűtőgépeinket" – nyilatkozta. „A szárnyprofilok a Forma-1-es autók esetében is segítik a légáramlást. A boltjaink hűtőgépeiben is pontosan ezt a funkciót látják majd el, hiszen benntartják a hideg levegőt. Ez az F1 által inspirált újítás bizonyítottan vissza tudja szorítani a karbon emissziót a nagy hűtőgépek esetében."

Craig Wilson, a Williams Advanced Engineering ügyvezető igazgatója rámutatott: a hűtőgépek példája bizonyítja, hogy az F1-es technológiát a mindennapokban is fel lehet használni. „A munkánk jelentős részben az energiahatékonyságra koncentrál, és az Aerofoil Energy-vel való együttműködésünk tökéletesen mutatja, milyen előnyei lehetnek a Forma-1-es újításoknak az átlagemberek számára is" – mondta. „Ebben a technológiában globális szinten is nagy lehetőségek vannak, és rendkívül biztató, mennyire le tudjuk csökkenteni a működési költséget és a szénkibocsátást."

A Williams Advanced Engineering által eredetileg az F1-hez készített lendkerekes hibrid rendszer továbbfejlesztett változata egyébként évek óta angliai buszok fogyasztását segít csökkenteni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!