Vágólapra másolva!
A Ferrari Kínában is megtartotta a Mercedesszel szembeni előnyét a gumikezelés terén, de a hűvösebb idő miatt ezt nehéz lesz győzelemre váltaniuk - amíg bírják az abroncsai, Hamilton a lágy keverékkel körülbelül fél másodperccel gyorsabb Vettelnél. A hétvége meglepetésembere Ricciardo lehet.

Tavaly főleg a Williamsben lehetett bízni, hogy valaki megtöri a Mercedes egyeduralmát a futamokon, de az idén egyelőre a Ferrari vette át tőlük ezt a szerepet - olyannyira jól, hogy két hete, Malajziában Sebastian Vettel némi szerencsével ugyan, mégis önerőből győzte le az Ezüstnyilakat. A Scuderiánál azóta nem győzik hangsúlyozni, hogy a hőség a kezükre játszott, és hűvösebb körülmények között még ennél is jobban meg kell izzadniuk az újabb sikerért.

Kínában, ahol az aszfalt hőmérséklete pénteken alig lépte túl a 30 Celsius fokot, a Mercedes Lewis Hamilton révén vissza is szerezte pozícióját a tabella élén. A címvédő látszólag játszi könnyedséggel végzett az élen mindkét edzésen, előbb több mint 0,5, majd 0,4 másodpercet verve legközelebbi üldözőjére. Hogy a délelőtt másodikként végző Nico Rosberg mire lett volna képes a lágy gumikon, nem derült ki, mivel a legjobb körében szélesre vette az utolsó kanyart, ezért csak 5. lett.

A Ferrari Kínában megkergeti a Mercedest? Forrás: Mercedes GP

A Ferrari tapad a Mercedesre

A versenytempót illetően azonban szokás szerint a délutáni hosszú etapokban rejlik az igazság - vagy legalábbis annak egy szelete -, és ezek eredményei alapján Hamilton óvatosan nyilatkozott. "Úgy tűnt, elég szoros a helyzet a Ferrari és köztünk" - jelentette ki, miközben elismerte, hogy nem volt elégedett az autójával a közepes (vagyis ezen a hétvégén a keményebb) gumikon.

A brit a versenyszimulációja során ezen a keveréken töltött kevesebb időt, 4 mért kört futott velük. A kerékcseréjét követően azonban 1:42.984-re volt képes, miközben Rosberg és Kimi Räikkönen - elméletileg több benzinnel a tankban - 1:43.1-43.2-vel nyitotta saját etapját ugyanezzel a keverékkel.

Kimi Räikkönen érte el a 2. legjobb időt péntek délután Forrás: Ferrari

Ettől önmagában nem kell megijednie Hamiltonnak, ugyanis valószínűleg inkább a lágy abroncsokat lesz érdemes többet használni a versenyen. Emellett a típus mellett szól, hogy ezúttal alig szemcsésedett, ami pedig a korábbi években rendre visszatérő probléma volt Sanghajban. A csapatok mindenesetre vegyes taktikát alkalmaztak a pilóták hosszú etapjai során, egyiket a lágy, a másikat a közepes gumikkal köröztetve hosszabb ideig.

Így tett a Mercedes és a Ferrari is, ezért Hamilton köridőinek listáját Vettelével, Rosbergét pedig Räikkönenével érdemes összevetni (a hivatalos időmérésben egyébként téves adatok jelentek meg a gumikról). A grafikonon látszik, hogy a Mercedes tempóelőnye a lágyabb keveréken megmaradt; Hamilton az etapjában a 14 mért körből az első 8-ban 0,3-1,2 másodpercet vert Vettelre, leszámítva a német kiugróan lassú körét. Az etap végén azonban már az 1:43.3-44.3-akat jegyző Vettel volt a gyorsabb, amikor Hamilton köridejei hirtelen az 1:36 fölötti tartományba kezdtek visszacsúszni. E szerint tehát a gumikezelése továbbra is a Ferrarinak a jobb, ám mivel Szepanggal ellentétben Sanghajban nincs túl meleg, és a pálya inkább az első abroncsokat teszi próbára, ez nem feltétlenül lesz elég számukra egy újabb győzelemhez.

A két élcsapat versenyzőinek köridői a hosszú etapokon (a vízszintes tengelyen a mért körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható) Forrás: Gerse József (Origo)

Vettel nem túlságosan derűlátó a Mercedes legyőzését illetően. "A hátrányunkat talán csökkenteni tudjuk, de nem hiszem, hogy vasárnap sikerül eléjük kerülnünk. Nagyon erősek, és most a körülmények is kedvezhetnek nekik. Ha nem történik semmi rendkívüli, borzasztóan nehéz lesz legyőzni őket" - mondta.

A közepes gumikon érdekes módon fordított volt a helyzet a két élcsapatnál: Räikkönen az első öt körben 0,1-0,4 másodperccel gyorsabb volt Rosbergnél, de utána négy körön át 0,4-0,8 másodperccel a német ért el jobb eredményeket. A Ferrari szempontjából mindenesetre bíztató, hogy a 19 mért körös etapjában Räikkönen roppant kiegyensúlyozottan teljesített, szinte végig 1:43-44 közti időket ment.

Az első 13 mért kör átlaga
(kiugró köridők nélkül):

Hamilton (lágy gumi): 1:43.370
Vettel (lágy gumi): 1:43.351
Rosberg (közepes gumi): 1:43.541
Räikkönen (közepes gumi): 1:43.639

Feltámadt a Red Bull?

A tabella első hat helyét a Mercedes és a Ferrari párosa mellett Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat egészítette ki, előbbinek Vettelt és Rosberget is sikerült maga mögé utasítania. Bár ebben nyilván segített neki, hogy a vetélytársaihoz képest később, jobban tapadó aszfalton futotta meg a leggyorsabb körét, a hosszú etapok azt sugallják, hogy a hétvégén előrébb léphet a Red Bull.

Az első 5 kör átlaga

Lágy gumikon:
Hamilton 1:42.386
Vettel 1:43.144
Grosjean 1:43.704
Bottas 1:43.919
Button 1:45.255

Közepes gumikon:
Räikkönen 1:43.174
Ricciardo 1:43.554
Rosberg 1:43.896
Nasr 1:45.356
Alonso 1:45.578

Daniel Ricciardo meglepetést okozhat Forrás: 2015 Getty Images/Mark Thompson

Kvjatnak egy műszaki hiba miatt idejekorán véget ért a délutánja, Ricciardo viszont feltűnően erősen teljesített mindkét gumikeveréken. A hosszú etapja elején sikerült 1:41-es időt jegyeznie, a következő 4 mért köre így alakult: 1:42.3, 1:51.9, 1:42.8, 1:43.1, aztán a közepes keverékre átváltva nagyjából egyforma tempót diktált Räikkönennel. Ezzel bőven gyorsabbnak bizonyult a vele azonos keveréken haladó Felipe Nasr Sauberjénél és Fernando Alonso McLarenjénél. Ha nem trükköztek a benzinnel, a Red Bull meglepetést okozhat a hétvégén.

Ricciardo vezette a középmezőnyt, még a keményebb gumikon is Forrás: Gerse József (Origo)

A Williamst szintén csak egy pilóta képviselte a délután nagy részében, miután Felipe Massa a hátsó szárny hibája miatt kicsúszott az edzés felénél. Valtteri Bottas lágy gumin futotta a hosszú etapját, és többnyire fél másodperccel maradt el Vettel tempójától. Bár elégedett volt az autójával, egyelőre nem az körvonalazódik, hogy Sanghajban vesz fordulatot a Williams szezonja.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!