Társoldalunk:
Hírlevél

Ferrari: Őrültség lenne betiltani a szélcsatornákat

2015.04.07. 09:03

James Allison szerint ezek a berendezések hozzájárulnak ahhoz, hogy a csapatok valós teljesítményre váltsák a szponzorok pénzét, és úgy véli, még nincs helyettük megbízható alternatív technológia.

A Forma-1 folyamatosan növekvő és egyre kevésbé fenntartható költségeinek csökkentése érdekében a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner még az Ausztrál Nagydíj előtt javasolta, hogy az F1-ben tiltsák be a csapatok egyik alapvető, de igen drága fejlesztési eszköze, a szélcsatorna használatát.

Az elképzelés nyitott fülekre talált a pénzszűkében lévő Force India és Lotus háza táján, a Williams viszont határozottan elutasította, és a Ferrari technikai igazgatója, James Allison sem támogatja Horner ötletét.

„Hihetetlen őrültség lenne, ha a sport ebbe az irányba indulna el” – jelentette ki a brit mérnök. „Azért mondom ezt, mert mindannyian szerencsések vagyunk, hogy pénzt kapunk a támogatóinktól, akik azt remélik, büszkék lehetnek majd az általunk a rajtrácsra felállított autókra. Mérnökként az a dolgunk, hogy a pénzünkkel okosan gazdálkodjunk, így a pályán jó köridőket érjünk el.”

James Allison, a Ferrari technikai igazgatójaForrás: Scuderia Ferrari

A Ferrari hagyományosan az F1 egyik leggazdagabb csapata, és jelenleg is messze a legtöbb pénzhez jut, mert már a részvételért extra juttatást kap a kereskedelmi bevételekből. Amíg a szabályok megengedték, az erőforrásaikat korábban szinte korlátlan tesztelésre fordították a saját pályáikon, szüntelenül dolgoztak több szélcsatornában is, és a legjobb versenyzők mellett a legjobb mérnököket is igyekezték megszerezni.

A „semmi sem drága” elv mentén – a többi tehetős csapathoz hasonlóan - újszerű technológiákba is gyakran befektetnek, de Allison szerint a szélcsatornának egyelőre nincs alternatívája, még a számítógépes áramlástani modellezés (CFD) sem elég hatékony.

„A CFD pompás eszköz, de egyszerűen nem működik a szélcsatornától függetlenül. Ha megpróbáljuk külön használni, csak bolondot csinálunk magunkból, mert azt fogjuk hinni, hogy varázslatos autót fejlesztünk, aztán a pályán kiderül, hogy nem minden történik az előzetes várakozásainknak megfelelően. Nem hinném, hogy a szponzorok befektetését így kell meghálálni” – foglalta össze Allison.

A Red Bull szélcsatornája BedfordbanForrás: GEPA pictures/Gepa/ Franz Pammer

Az idei évtől kezdve a csapatok már csak egyetlen, általuk előre kijelölt szélcsatornában dolgozhatnak, és korlátozzák a nagy számítási kapacitást követelő CFD használatát is, amely az előző évtized során  egyre jobban elterjedt.

2010-ben a ma már Manor néven szereplő Virgin kizárólag CFD segítségével fejlesztette ki első F1-es autóját, de a pályán nyújtott gyenge teljesítményt látva rövid időn belül kénytelenek voltak szélcsatornát is igénybe venni. Allison szerint ezt a közeli jövőben nem is lehet majd mellőzni.

„Szinte biztos vagyok abban, hogy nem, mert nincs technológiai alternatívája. A CFD fantasztikus aerodinamikai eszköz, de főleg arra jó, hogy lehetővé tegye a szélcsatornák hatékony üzemeltetését. önállóan nem működik, és gyakorlatilag semmilyen más ágazatban nem is használják úgy.”

„Ha megnézzük például a repülőgépipart, ők bizonyos repülési körülmények, például transzszonikus vagy szuperszonikus sebesség esetén használják, de a landolás modellezésében, amikor a repülőgépet különböző, bonyolult légáramlatok veszik körül, még mindig a szélcsatornára támaszkodnak a CFD eredményeinek megerősítéséhez. Ez a mi jóval kevésbé bonyolult autóink esetében is érvényes” – magyarázta a brit.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK