Társoldalunk:

Verstappen kritikusai befoghatják a szájukat

2015.04.03. 13:29

A Red Bull és a Toro Rosso vezetői úgy vélik, Max Verstappen és Carlos Sainz csattanós választ adott az őket a koruk miatt kritizálóknak. Mika Häkkinen is elismeri, hogy kételkedett a 17 esztendős holland felkészültségében, de két futam után továbbra sincs teljesen meggyőzve.

Valósággal sokkolta az F1-et a Red Bull tavaly, amikor bejelentették, az akkor még csak 16 esztendős Max Verstappent szerződtetik a Toro Rossóhoz a 2015-ös szezonra. Többen is megkérdőjelezték a csapat döntését: volt, aki Verstappent féltette, akadtak, akik az F1 színvonalának zuhanását látták a döntésben, és néhányan szimplán veszélyesnek ítélték a döntést.

Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke szerint azután, hogy Verstappen Malajziában minden idők legfiatalabb pontszerzője lett, a károgók is elhallgathatnak. „Októberben és novemberben, amikor mindenki minket kritizált azt mondtam: (Verstappen) majd a pályán választ ad, mert azt a hülyék is megértik” – közölte Tost az Autosporttal.

Sokak szerint dodzsemben lenne a helyük, ma már mindketten F1-es pontszerzőkForrás: Red Bull

A holland tinédzser leigazolása a sport legmagasabb szintjein is kivágta a biztosítékot. Az FIA tavaly úgy döntött, hogy 2016-tól 18 éven aluliak nem kaphatnak F1-es jogosítványt, és szigorú pontrendszert is bevezetnek, ami alapján rangsorolják a fiatal pilóták eredményeit különböző utánpótlás bajnokságokban. Ez Carlos Sainz Jr. jövőbeli indulását lehetetlenítené el, mert a Formula Renault 3.5 bajnoki címéért érthetetlenül kevés pont jár majd a jövőben.

„A két fiatal pilótánk rátermettsége a továbbiakban talán már nem lesz kérdés” – jelentette ki Dr. Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója az osztrák Servus TV-nek. „Az viszont elszomorító, hogy az életbe lépő szabályozás megfosztotta volna Maxet és Carlost a szükséges licenctől. A sportot túlszabályozzák” – mondta, majd újra kiállt Verstappen leszerződtetése mellett.

„Amikor az ember 17 éves, de már rendelkezik egy 22 éves felkészültségével, akkor megkérdőjeleződik ez a szigorú szabály az életkorral kapcsolatban. Semmilyen vakmerőséget nem csináltunk. Kipróbáltuk őt egy 3,5-literes Formula Renault-ban, aztán egy kétéves F1-es autóban, majd beküldtük a szimulátorba, és minden ponton versenyképes volt, már az elejétől fogva.”

Verstappen az F1 történetének legfiatalabb pontszerzője. A sorban utána következő 3 pilóta szintén Red Bull-nevelésForrás: 2015 Getty Images/Clive Mason

A korábbi kétszeres világbajnok, Mika Häkkinen viszont nem tagadja: ő is kételkedett Verstappen leigazolásában, és két futam után is korainak érzi kijelenteni, hogy helyes döntés volt bedobni a fiatal pilótát a mélyvízbe. Häkkinen F1-es pályafutása kezdetén sok baleset részese volt, egy futamról el is tiltották, és csaknem 100 verseny után tudott először győzni. Azután viszont a korszak egyik legnagyobb versenyzője lett.

„Egyike voltam azoknak, akik úgy vélték, ő túl fiatal a Forma-1-hez. Afelől nem voltak kétségeim, hogy képes lesz vezetni az autót, de kíváncsi voltam, hogy egy ilyen ifjú pilóta tudhat-e kezelni minden egyebet, ami az F1-hez tartozik. Talán igaz, hogy manapság egy 17 éves srác is képes lehet rá, de ezt még nagyon korai két futam után kijelenteni” – idézték őt a Hermes weboldalán.

Nem csak az F1, az egész sportvilág megváltozott

Már az Ausztrál Nagydíj során több bennfentes is megjegyezte, hogy egyáltalán nem érezni Verstappen és Sainz teljesítményén a tapasztalatlanságot. Ezt a véleményt erősíti James Key, a Toro Rosso technikai igazgatója is, aki talán mindenkinél jobban meg tudja ítélni a fiatalok teljesítményét.

„A versenyzők szerintem briliáns teljesítményt nyújtottak a nehéz körülmények közepette is” – mondta Key a Malajziai Nagydíj után az Autosportnak. „Pontosan azt teszik, amit elvárunk tőlük, és a versenyek során pont olyan visszajelzéseket kapunk a gumikról, amiket várunk. Sok szempontból nem is érződik, hogy újoncok. Nincs körülöttük semmilyen drámai probléma, csak teszik a dolgukat” – jelentette ki.

Érdekesség, hogy mindkét pilóta édesapja is autóversenyzőként vált híressé. A futamokra szintén elutazó Jos Verstappen a hétvégén elismerte, a fia már most jobb pilóta, mint ő bármikor volt, és ezt elsősorban a Red Bull felkészítő munkájának tulajdonítja. Egyetért vele a másik híres apuka, a kétszeres ralivilágbajnok és Dakar-győztes idősebb Carlos Sainz is.

„A Red Bullnál nem őrültek meg, amikor meghozták a döntést. Vitathatatlan, hogy az eszközök már adottak a versenyzők alapos felkészítéséhez, de ez nem csupán a motorsport, hanem az összes profi sportág esetében igaz” – idézte az El Confidencial.

„A gyerekek már nagyon korán sportolni kezdenek, ez már fiatal életkorban is éretté teszi őket. Ez talán a legnagyobb változás a 21. századi sportban.”

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK