Társoldalunk:

A Red Bull azzal fenyegetőzik, hogy kiszáll az F1-ből

2015.03.16. 11:46

A Red Bull vezetését feldühítette az Ausztrál Nagydíjon látott gyenge szereplésük, illetve a Mercedes rövid távon behozhatatlannak tűnő előnye. Szabályváltozásokat követelnek, és felvetették, hogy kiszállnak az F1-ből. A Toro Rosso eladásáról már tárgyalnak a Renault-val.

Már az edzések alatt éles hangon kezdte bírálni a Renault-t és a jelenlegi F1-es szabályokat a Red Bull vezérkara, amely kénytelen volt beletörődni, hogy az idénre sem a megbízhatóságuk, sem a tempójuk nem javult. Eközben a Mercedes ismét lehengerlő formát mutatva az élen zárta az edzéseket, és sima kettősgyőzelmet aratott Ausztráliában.

Christian Horner pénteken először a költséges szélcsatornák használatának betiltását javasolta, majd hevesen kritizálni kezdte a valóban gyengén teljesítő Renault erőforrásokat, a futam után pedig az F1 technikai szabályváltozásokat és a sportág azonnali megújítását sürgették a csapat főnökei, valamint kiszállással kezdtek fenyegetőzni.

Eltűnhet a Red Bull az F1-ből?Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Clive Mason

Horner az Ausztrál Nagydíj után még azt mondta a Motorsport.com-nak, hogy a kiszállással kapcsolatos értesülések „nagyon elvetik a sulykot” és ez jelenleg „nem téma” a Red Bullnál. A vállalatot irányító Dietrich Mateschitzhez legközelebb álló Dr. Helmut Marko vasárnap délután nem köntörfalazott.

„Ismét át fogjuk gondolni a részvételünket, ahogy minden (nyáron) tesszük a kiadások és a bevételek összevetésével” – mondta Marko osztrák újságíróknak. „Amennyiben teljesen elégedetlenek leszünk, felmerülhet, hogy kiszállunk az F1-ből. A veszély, hogy Mateschitz úr elveszíti a lelkesedését az F1 iránt, valós.”

Elégedetlenek a szabályokkal

A Red Bull 2004 végén vásárolta meg áron alul a küszködő Jaguar csapatot, majd egy évvel később a szintén a csőd felé tartó Minardit is átvette, és mindkét együttesből világbajnok, illetve futamgyőztes alakulatot faragott. A Red Bull Racing 2010 és 2013 vége között szinte verhetetlen volt, köszönhetően annak, hogy akkoriban tilos volt a motorfejlesztés az F1-ben, Adrian Newey pedig jellemzően a mezőny leginnovatívabb autóit tervezte számukra.

A prioritások viszont a 2014-ben bevezetett új szabályok miatt a hajtásláncok felé mozdultak el, e téren pedig a Mercedes jelentős fölényre tett szert, míg a Renault látszólag egyre hátrébb csúszik az erősorrendben, és a megbízhatósága sem javult tartósan. A helyzet láttán Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a háttérbe vonult, és már csak a munkaideje egy részét fordítja az F1-es projektre.

„Ezek a motorok rossz megoldást jelentenek az F1 számára. Akkor is ez lenne a véleményünk, ha Renault lenne az élen” – mondta Marko. "A technikai szabályok érthetetlenek, túl bonyolultak és óriási költségekkel járnak. Egy mérnökök által alkotott formula szerint működünk. Mi is költségcsökkentést akartunk, de ez így nem megy, ráadásul közben egy Adrian Newey-szintű mérnököt megfojtanak a jelenlegi szabályok. Meg fogják ölni a sportot.”

Új utakat keresnek

Mivel a Red Bull néhány évvel ezelőtt a csapat számára igen előnyös kereskedelmi szerződések megkötésével 2020-ig elkötelezte csapatait az F1-hez, nem tudnak egyszerűen hátat fordítani a sportágnak, és az elmúlt években tett jelentős befektetéseiket figyelembe véve ez nem is lenne ésszerű. A felállás változására viszont egyre nagyobb az esély, mert folyamatosan, egyre élesebben bírálják a Renault-t a gyenge erőforrások miatt. A francia cég motorfőnöke, Cyril Abiteboul válaszul néhány hete elsmerte, hogy elképzelhető a visszatérésük egy önálló csapattal.

A Salzburger Nachrichtennek egy névtelen forrás megerősítette, hogy „tárgyalások zajlanak a Red Bull és a Renault között”, és Marko sem titkolta, hogy változás jöhet. „Való igaz, hogy egyeztetünk a Renault-val arról, hogy a Toro Rosso kapcsán más formában folytassuk az együttműködést. Lehetséges, hogy az autók teljesen besárgulnak, még akár a tulajdonosváltás is elképzelhető” - idézte őt az osztrák lap.

Danyiil Kvjat a rajtrácsra sem tudott felállni az Ausztrál NagydíjonForrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Robert Cianflone

Adam Cooper szakújságíró úgy tudja, hogy a Renault képviselői a többi, elméletileg megvásárolható privát csapatot, a Saubert, a Force Indiát és korábbi partnerüket, a Lotust is meglátogatták, de a Toro Rosso felvásárlásához állnak a legközelebb.

Amennyiben ez megtörténik, tovább nő annak az esélye, hogy a Red Bull Racing valamilyen formában megválik a Renault-tól. A két legvalószínűbb megoldás egyike, hogy Mario Illien és további osztrák technológiai vállalatok bevonásával saját motor kifejlesztésébe kezdenek. A másik pedig, hogy a paddockban régóta keringő pletykáknak megfelelően az első számú csapatot is eladják a Volkswagen-csoportnak.

Az Audi vonakodik

Az Audi esetleges beszállásának híre rendszeresen előkerül, de a német óriás hevesen cáfolja, hogy az F1-be készülnek. Adam Cooper ugyanakkor úgy értesült, hogy a korábban a Ferrari csapatfőnökeként dolgozó, jelenleg pedig az Audit erősítő Stefano Domenicali támogatta az elképzelést, hogy a németek csapatot vegyenek, az autógyártó első embere, a Bernie Ecclestone-nal rossz viszonyban lévő Ferdinand Piech azonban egyelőre nincs meggyőződve a projekt szükségességéről.

Bár a megoldás még nem látszik, változás mindenképpen várható a Red Bull háza táján, mivel Adrian Newey, a Red Bull nagyra tartott technikai igazgatója vasárnap úgy nyilatkozott a Telegraph-nak, hogy „nem látja a fényt az alagút végén” a motorok terén fennálló lemaradásuk miatt, és a Renault-val való együttműködésük egyébként sem zavartalan.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!