Vágólapra másolva!
Lehet, hogy mégis több motorfejlesztési zsetont tartanak meg a szezon idejére. A W06 tervezésénél főleg a megbízhatóságon akartak javítani, de áttervezték a futóművét is.

Bár eddig úgy hírlett, a Mercedes kijátssza a 2015-re engedélyezett 32 motorfejlesztési zseton zömét a szezon kezdetéig, hogy ezzel is akadályozza a Forma-1-be az idén visszatérő Hondát, a cég motorprogramjának főnöke, Andy Cowell az új W06 bemutatója kapcsán elárulta: még nem döntöttek a stratégiájukról.

„Mindig az volt a tervünk, hogy majd csak a teszteken begyűjtött adatok alapján fogjuk meghatározni az idénynyitóra szánt specifikációt" – idézi őt a Mercedes közleménye. Cowell hangsúlyozta, hogy a szezon közbeni fejlesztési tilalom enyhítése a többi gyártóhoz hasonlóan nekik is lehetőséget biztosít a hajtáslánc hardverének előnyös módosítására.

A Mercedes 2015-re a motorján is változtat - kérdés, hogy milyen ütemezésben Forrás: Mercedes

Tavaly egyértelműen a Mercedes építette a legjobb hibrid turbómotort, s noha Cowell szerint „az összes gyártó fantasztikus munkát végzett", amikor a korábbihoz hasonló teljesítmény mellett kb. 30 százalékkal csökkenteni tudta a fogyasztást, 2015-re ők is fejlődni tudnak. „Keményen dolgoztunk az összes alrendszer hatásfokának javításán, hogy az egész csomag hőveszteségét csökkentsük, miközben fokozzuk a teljesítményét" – magyarázta. „Elsősorban az égés hatékonyságára és a súrlódásból adódó veszteség csökkentésére koncentráltunk. Ebből a szempontból az üzem- és kenőanyagok szerepe kiemelt fontosságú."

Cowell rámutatott, hogy a hosszabb versenynaptár miatt, és mert az idei szezon folyamán már csak négy motort használhatnak a versenyzők a tavalyi öt helyett, az egyes motorok elvárt élettartama több mint 25 százalékkal nőtt. A másik változás, hogy a szabályok lehetővé tették a változtatható szívócső használatát. „Ezt a technológiát az F1-ben legutóbb a V10-es korszak idején szabadott használni" – emlékeztetett Cowell. „Minden fordulatszám mellett lehetővé teszi belsőégésű motor által beszívott levegő mennyiségének optimalizálását, javítva ezzel a hatékonyságot."

A váltókra is nagyobb terhelés vár

Módosultak a 8+1 fokozatú sebességváltókra vonatkozó előírások is. A szezont már tavaly fix áttételekkel kellett teljesíteni, de az új szabálycsomag első évében a csapatok még kaptak egy „jokert", vagyis egy egyszeri lehetőséget a cserére, amit a többségük a gyors Monzában rendezett Olasz Nagydíj előtt használt ki. Az idén már senkinek nem lesz ilyen kártyája, bár ez a Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint senkinek nem okoz majd komolyabb problémát, mert a tavalyiak alapján kiismerték a turbómotorokhoz ideális áttételeket.

„Sokkal jelentősebb változás, hogy a csapatok eddig versenyzőnként ötször kicserélhették az áttételhez tartozó fogaskerekeket. Vagyis a váltó hat futamos élettartamának felénél új alkatrészeket lehetett beszerelni" – tette hozzá Lowe. „Ez a könnyítés most megszűnt, ami sokkal komolyabb fejtörést okozott mindenkinek. Már olyan áttételeket kell készíteni, hogy tényleg kibírjanak hat versenytávot."

Nehezebb autó, rövid orr

A Mercedes 2015-re magán az autón is jelentős fejlesztéseket végzett. Ránézésre riválisokéhoz hasonlóan az eleje változott a legtöbbet, és Lowe szerint tévedés azt hinni, hogy az új orr-szabályokat kizárólag esztétikai szempontok hívták életre. „Az elsődleges cél az volt, hogy elérjük a 2014-es szabályok által eredetileg kitűzött magasságot" – mutatott rá. „Ezt tavaly lényegében az összes csapat kijátszotta valahogy, mert az előírások nem voltak elég szigorúak."

Lowe hozzátette: a Mercedes főként arra törekedett, hogy a W06 orra minél rövidebb legyen, az első vezetőszárny eleje viszont a lehető legelőrébb helyezkedjen el. A szárnyat ezért rögzítették az orr végén lelógó rövid pillérekhez, „ami strukturálisan komoly kihívást jelentett", mert közben a frontális törésteszteknek is meg kellett felelni.

A Mercedes villámrajtot vett Jerezben - katt a galériához! Forrás: AFP/Jorge Guerrero

A Mercedes „aerodinamikai és szerkezeti okokból" hamarosan áttér az egyetlen, központi pillér által tartott hátsó szárnyhoz, és továbbfejlesztették az első, Lowe szerint tavaly innovatívnak számító futóművet is. A W05 felfüggesztését még a 2014-es szezon közben betiltott, interlink FRIC rendszerhez tervezték, „a W06-ét viszont már eleve FRIC nélkül képzeltük el, így lehetőségünk nyílt az optimalizálására" – mondta Lowe.

Az autó minimális megengedett tömegét a hajtásláncokra és a kb. 1 kg-mal nehezebb hátsó gumikra való tekintettel 11 kg-mal, 702 kg-ra emelték az idén, Lowe azonban tréfásan hangsúlyozta, hogy ettől „a versenyzők még nem ehetnek több tortát."

A Mercedes számára jól kezdődött az előszezon: az első jerezi tesztnap félidejéig majdnem annyi kört tettek meg, mint a többi csapat együttvéve, és Nico Rosberg másfél másodperccel gyorsabb volt mindenki másnál. Később Valtteri Bottas a Williamsszel és Sebastian Vettel a Ferrarival közelebb férkőzött hozzá.

A tesztről élőben itt tudósítunk.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!