Társoldalunk:

Schumacher mentességgel kapott volna szuperlicencet

2015.01.16. 14:48

A nemzetközi szövetség változtathat az F1-es szuperlicenc megítélése során figyelembe vett bajnokságok súlyán, de felhívták rá a figyelmet, hogy nem csak sportszakmai szempontok alapján döntenek. Rendet tennének az utánpótlás-kategóriák között. Schumacherrel kivételt tennének. 

A korábban meghirdetettek szerint az FIA pontrendszert alakított ki a Forma-1-be készülő versenyzők korábbi eredményeinek súlyozásához. E szerint egy fiatal pilóta köteles legalább 40 pontot összeszedni az előző év alatt a megadott bajnokságokban elért eredményeik alapján, és egyéb feltételeknek is meg kell felelnie.

A módosítások annyira szigorúak, hogy az idei F1-es mezőnynek csak a fele teljesítette volna a jövőre érvénybe lépő szabályozás szerinti feltételeket, a legtöbb iparági szereplő mégis üdvözölte a változást.

Akadt viszont példa kritikára is. A legtöbben azt tartják aggályosnak, hogy egy olyan bajnokság, a jövőbeli Forma-2 bajnoki címe éri majd a legtöbb pontot, amiről még egyáltalán nem lehet tudni semmit. Ezzel szemben a Formula Renault 3.5-öt meglepően alacsonyan rangsorolták, ez rögtön arra késztette a Renault illetékeseit, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek az FIA-val.

Még Schumacher is csak mentességgel kerülhetett volna vissza az F1-be az új szabályozás szerintForrás: AFP

„A szempontok, amelyek meghatározzák a pontrendszert, nem kizárólag egy adott bajnokság relatív sportértékét veszik figyelembe" – nyilatkozta az FIA szóvivője az Autosportnak. „Egyéb tényezőket is számításba veszünk, amelyeket szabályalkotóként szem előtt kell tartanunk. Természetesen meghallgatjuk a Renault, és más érdekeltek visszajelzéseit is. Emellett az új szuperlicenc-struktúrával kapcsolatos tapasztalataink alapján a jövőben alakíthatunk a pontrendszeren."

A Formula Renault 3.5 a listán a GP3-mal került egy szintre, ami – mivel jelentősen romlott a versenyzők F1-be kerülésének esélye - a Renault számára rendkívül előnytelen, az FIA által támogatott bajnokság résztvevői számára viszont pozitív fejlemény. Annál is inkább, mert a jövőben az F2 révén kiteljesedhet az FIA utánpótlás-ranglétrája.

„Az FIA szándéka, hogy egy világosan felépülő utánpótlás-ranglétrát állítson fel a motorsport alapjaitól a Forma-1-ig" – mondta a szóvivő. „A majdani Forma-2 e folyamat fontos mérföldköve lesz."

Schumacher 2016-ban is visszatérhetne

A szuperlicenc megszerzésének szigorított feltételein első körben még Michael Schumacher is fennakadt volna, aki 2010-es visszatérése előtt nem felelt meg a kritériumoknak, hiszen nem teljesített a megelőző három évben legalább öt F1-es futamot, és nem szerezte meg a kvalifikáláshoz egyébként szükséges 40 pontot sem. Az FIA-nál viszont azt mondják, nem állnának a hétszeres világbajnok útjába.

„Az új szuperlicenc rendszer egyik célja, hogy elkerüljük a kivételek sokaságát, ami manapság gyakran előfordul" – jelentette ki a szóvivő. „Természetesen, amennyiben egyedi kivétel, például Michael Schumacher esete merül fel, a lehetőségünk mindig meglesz, hogy egyeztessünk a Motorsport Világtanáccsal."

Az is kiderült, hogy a szuperlicenc megadott időre szól, tehát azok a tesztpilóták, akik 2015-ben még megkapják a jogosítványt a korábbi tesztkilométereik alapján, 2016-ban már nem fogják, ami elsősorban a Williamsnél alkalmazott Susie Wolff, és a Mercedes tartalékpilótája, Pascal Wehrlein számára jelenthet gondot.

Wolff várhatóan nem fog aktívan versenyezni az idén, Wehrlein pedig jó eséllyel a DTM-ben folytatja a pályafutását, ami egyáltalán nem szerepel az FIA által figyelembe vett bajnokságok listáján. Amennyiben a csapataiknak további terveik vannak velük, mindkettejüknek máshol is kell versenyezniük, mert az FIA szóvivője szerint „ők jelenleg nem jogosultak a teljes, 2016-os szuperlicencre."

Az idén debütáló, de a 2016-os feltételeknek nem megfelelő F1-es újoncok várhatóan jövőre is automatikusan kapnak majd szuperlicencet, miután valószínűleg legalább öt világbajnoki futamon rajthoz fognak állni az idei szezon során.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!