Társoldalunk:

Közúton még csak felügyelettel vezethet Max Verstappen

2015.01.12. 10:38

A 17 éves Max Verstappen átment az elméleti vizsgán, de a forgalmit csak akkor teljesítheti, és jogosítványt csak akkor kaphat, ha betölti a 18-at.

Abszurd helyzetet eredményezett Max Verstappen szerződtetése a Toro Rossóhoz: a még mindig csak 17 éves holland az idén úgy fog versenyezni a Forma-1-ben, hogy a közúton nem is vezethet.

Verstappen a honlapján jelentette be, hogy múlt pénteken az 50 kérdésből 47-re helyes választ adva átment az elméleti KRESZ-vizsgán. „Nem bizonyult annyira nehéznek, mint vártam" – mondta. „Úgy hét órát készültem rá, és elég gyorsan tanulok, ezért nem okozott gondot az anyag."

A szintén F1-es exversenyző Jos Verstappen fia Belgiumban él, és az ottani szabályozás szerint az elméleti vizsgán megszerzett bizonyítvány birtokában belföldön már vezethet, igaz, szigorúan csak felügyelettel. „Legalább tizennyolc évesnek kell lenni a forgalmi vizsgához, úgyhogy ott még nem tartok" – ismerte el. Mivel 1997. szeptember 30-án született, az F1 2015-ös szezonjának zömét közúti jogosítvány nélkül fogja teljesíteni.

Verstappen 300-zal fog száguldozni a versenypályákon, miközben közúton nem is vezethetForrás: AFP

A szupertehetségnek tartott Verstappen szerződtetése szakmai körökben nagy vihart kavart. Többen kifogásolták, hogy egyetlen évnyi autóversenyzés után – csak tavaly lépett tovább a gokartsportból az Euro F3-ba, ahol a 3. helyet szerezte meg – lehetőséget kap az F1-ben, ám ő azt állítja, minden szempontból felkészült.

„Január eleje óta keményen dolgozunk a személyi edzőmmel" – árulta el. „Minden nap két, egyenként kétórás edzést végzünk a teremben. Ez kemény, de tényleg nagyon megerősíti a nyakizmomat, a karomat és a hátamat. Pillanatnyilag az erősítés a legfontosabb. Komoly kihívás, mégis boldogan állok elébe."

Átestek a ló túloldalára

A Verstappen-ügy miatti felháborodás jelentős szerepet játszott abban, hogy az FIA a múlt héten szigorította az F1-es jogosítvány, a szuperlicenc megszerzéséhez szükséges feltételeket. Hogy ne kerülhessenek jó szponzori háttérrel rendelkező, de tehetségtelen pilóták a mezőnybe, az utánpótlás-sorozatokat súlyozva többek között meghatároztak egy minimális elérendő pontszámot is.

Ez a kritériumrendszer viszont egyesek szerint túl szigorú lett – annak idején még Fernando Alonso, Jenson Button, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel sem tudta volna teljesíteni –, ráadásul az olyan, egyébként jó hírnévnek örvendő szériákat, mint az utánpótlásnevelésben különösen hatékony Formula Renault 3.5, méltatlanul mellőzi. Bár a kezdeményezést üdvözölte, s elismerte, hogy semmilyen rendszerrel nem lenne mindenki elégedett, David Coulthard mégis úgy vélte, a feltételeken egyedi esetekben lazítani kellene.

„Ha valaki kivételesen tehetségesnek tűnik, és az egész sport mellé áll, nem kellene kizárólag a pontok alapján megítélni" – jelentette ki. „Lehetnek olyanok is, akiknek nincs elég pénzük az egész idényre, pedig tehetségesebbek a bajnokság győztesénél."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!