Vágólapra másolva!
Egy brit EP-képviselő vizsgálatot vár az EU versenyjogi biztosától az FIA és az F1 Group üzleti érdekeltségei és a csapatoknak járó szavazati jogok, valamint bevételek tekintetében. Az Európai Bizottság rajta tartja a szemét a fejleményeken, de érdemi lépések november óta nem történtek. 

Kinevezése után nem sokkal, 2014 novemberében Anneliese Dodds, a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége Európai Parlamenti Képviselőcsoportjának tagja levelet küldött Margrethe Vestager Versenyjogi Biztosnak, amelyben azt kérte, hogy vizsgáljanak meg két, az FIA-t érintő tranzakciót, írja a Pitpass.

A levél egyik kiváltó oka, hogy az FIA 1%-os tulajdonrészt szerzett az F1 Groupban, a másik, hogy a szövetség 40 millió dollár ellenében hozzájárult az F1 Stratégiai Munkacsoport létrehozásához, amelyben az F1 Group, az FIA és hat „élcsapat" kapott helyet.

A munkacsoport szabályalkotási kérdésekben gyakorlatilag teljhatalommal rendelkezik, így módjukban állt például az F1-es költségplafon megvétózása, ami áttételesen hozzájárulhatott a Caterham, és a részben brit adófontokból hitelezett Marussia csődjéhez. A helyzetet és a folyamatot látva tavaly november 20-án Dodds azt kérte Vestagerhez intézett levelében, hogy vizsgálják meg, az érintettek vétettek-e a hatályos versenyjogi szabályozások ellen.

A kis csapatok nem szólhatnak bele a sport irányításába Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Udvariasan elutasító válaszlevelében Vestager nevében Krzysztof Kuik, az Európai Bizottság trösztellenes ügyekkel foglalkozó vezetője jelezte: „Tisztában vagyunk az aktuális értesülésekkel a Forma-1 irányításával kapcsolatban, ahogy azt ön is részletezte, valamint a sajtóban is napvilágot láttak. Értékelem, hogy információval szolgált ezen ügyekkel kapcsolatban, és tudomásul vettem az aggályait."

Meghallgatták a lázadó kis csapatokat

A Caterham és a Marussia bedőlése alkalmat teremtett arra, hogy a tavalyi USA Nagydíj idején a három még talpon maradt kis csapat, a Force India, a Lotus és a Sauber bojkottal is fenyegetőzni kezdjen, mivel szorult anyagi helyzetükből nem láttak kiutat, ha nem jutnak nagyobb szelethez az egyébként teljesen egyenlőtlenül elosztott televíziós jogdíjakból.

A Force India akkoriban kartellezéssel gyanúsított, amit Bernie Ecclestone nyilvánosan is visszautasított. A Times értesülései szerint viszont Kuik figyelmét felkeltette az ügy, és meghallgatta a Force India, a Lotus és a Sauber képviselőit, valamint a lap szerint „két további személy, akiknek a nevét visszatartják, kritikus nyilatkozatot tett az F1 működésével kapcsolatban." Dodds erről nem tudott, így további kérdéseket küldött Vestagernek és Kuiknak.

„Milyen lépéseket tervez a Bizottság ebben az ügyben? Szándékozik-e a Bizottság vizsgálatot kezdeményezni az értesülésekkel kapcsolatban? Ha nem, miért nem? Milyen információkra lenne szüksége a Bizottságnak, hogy vizsgálatot indítson, és mi váltaná ki azt? Úgy látja-e a Bizottság, hogy a sporttal kapcsolatos jelenlegi szabályozások kielégítőek, és továbbra is alkalmazhatók, tekintettel arra, hogy az iparág milyen sebességgel fejlődik az EU piacán?" – firtatta a képviselő.

Az Európai Bizottság utoljára 2009-ben foglalkozott az F1 ügyeivel, akkor azt kifogásolták, hogy a 2010-es szezon indulási jogaira pályázó új csapatok csak a Cosworth motorjait vásárolhatták meg.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!