Társoldalunk:

Pálfordulás: Ecclestone összetépné a szerződéseket

2014.11.02. 01:47

A Forma-1 nagyura egy váratlan húzással elismerte, hogy „valószínűleg” az ő hibája a csapatok csődközelbe kerülésével kialakult válsághelyzet, mert a sport egész üzleti modellje hibás. A Sauber és a Force India által kilátásba helyezett bojkottot viszont nem veszi komolyan.

Bernie Ecclestone drámai vallomást tett az USA Nagydíj hétvégéjén, miután a Caterham és a Marussia csődje körül kialakult válsághelyzetben több kis csapat, mindenekelőtt a Sauber és a Force India is a versenyek bojkottjával fenyegetőzött, amennyiben a Forma-1 nem veszi komolyan a szerintük működésképtelen üzleti modellből eredő, a létüket veszélyeztető problémákat.

„A gond abból ered, hogy túl sok pénzt osztunk szét rosszul, ami valószínűleg az én hibám" – jelentette ki Ecclestone Austinban azt követően, hogy hosszasan tárgyalt a két csapat vezetőivel. „Ám ahogy sok megállapodás, eredetileg ez is jó ötletnek tűnt."

A kicsik főleg azt kifogásolják, hogy egyes nagy alakulatok alanyi jogon, pusztán a múltjukra való tekintettel majdnem annyi extra pénzt kapnak a sport kereskedelmi bevételeiből, mint amennyiből nekik összesen gazdálkodniuk kell, ami eleve torzítja az esélyeket. Ecclestone most igazat adott nekik, de azt állította, a jelenleg érvényes szerződések mellett csak a kedvezményezett csapatok közreműködésével lehet megoldani a válságot.

Ecclestone kilátásba helyezte, hogy a nagy csapatok pénzének egy részével megmenti a kicsiketForrás: AFP/Dimitar Dilkoff

„Nem szeretnék eljutni odáig, hogy azt mondják, az F1 miattam esik szét, mert túl kemény voltam" – ismerte el. „Azoknak, akik sok pénzt kapnak, elmondtam, hogy szeretném, ha feláldoznák a teljesítményarányos pénzdíjuk egy bizonyos százalékát. Ezt szétosztanám a három-négy olyan csapat között, amelyekről tudjuk, hogy bajban vannak, de én is beletennék a kalapba ugyanannyit."

Ecclestone megjegyezte azt is, hogy „tudom mi a baj, de nem tudom megoldani", mert a jelenleg érvényes keretszerződések rögzítik a játékszabályokat, köztük a pénzdíjak elosztását. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a probléma nem fog megszűnni önmagától.

„A helyzet szerintem olyan, hogy ha az emberek meg akarják oldani, akkor megoldjuk. A szereplők vigyázni akarnak a sportjukra, ezért hozniuk kell bizonyos áldozatokat" – mondta. „A legszívesebben az összes szerződést összetépném. Vegyük a pénzt, és fizessük ki belőle mindegyik csapat tartozásait, hogy senki ne szenvedjen a Forma-1 miatt."

A bojkott nem alternatíva

Bár a Lotus egyértelművé tette, hogy nem áll szándékukban bojkottálni az USA Nagydíjat, a Force India nem zárta ki, hogy – ha nem Austinban, akkor valamelyik következő versenyen – az 1. kör végén visszahívja a bokszba az autóit, így tiltakozva a bevételek igazságtalan elosztása ellen.

„A legfontosabb az, hogy felhívjuk a helyzetre a kereskedelmi jogok tulajdonosa, valamint az öt nagy csapat figyelmét" – jelentette ki a Force India helyettes főnöke, Bob Fernley a Sky Sportsnak az USA Nagydíj időmérője után. „A rossz irányítás miatt már elvesztettünk két alakulatot, teljesen feleslegesen. Ez már az egész Forma-1 hitelét veszélyezteti."

Ecclestone – aki pénteken elismerte, hogy ha így megy tovább, a mezőny létszáma jövőre 14-re csökkenhet – ugyanakkor a bojkottot „marhaságnak" tartja. „Megígérem, hogy versenyezni fognak" – szögezte le. „Ezt garantálom, amiatt viszont aggódok, hogy jövőre is versenyezni fognak-e." A nagy csapatok kilátásba helyezett háromautósra bővítését, amelyről mostanában gyakran volt szó, mindenesetre ő sem tartja járható útnak, mert „senki nem engedhet meg magának egy harmadik autót."

A tárgyalások után üdvözölte Ecclestone javaslatait a Force India tulajdonosa, Vijay Mallya is. „Megígérte, hogy bármibe kerül, segít megoldást találni" – mondta Ecclestone-ról. „Hajlandó átgondolni a rendszert, de ehhez ki kell kérnie a CVC (az F1 kereskedelmi jogainak a tulajdonosa) beleegyezését is." Mallya úgy véli, a jelenlegi koncepció „a gazdagabbakat még gazdagabbá, a szegényebbeket még szegényebbé" teszi.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!