Vágólapra másolva!
A Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli szerint még számos elemzést és szimulációt kell elvégezni, hogy megfelelően felkészülhessenek a múlt héten elfogadott 2015-ös szabálycsokor állórajtra vonatkozó részére. Button káosztól tart.

A jövő évtől módosulnak a biztonsági autós időszakra vonatkozó szabályok, amelyek értelmében a versenyek nem repülő-, hanem állórajttal fognak folytatódni a Safety Car-fázisok után. Paul Hembery, a milánói központú cég sportigazgatója az Autosportnak elmondta, aggályosnak tart bizonyos részleteket az új előírásokkal kapcsolatban.

„Némileg több részletet kell megértenünk – mondta Hembery – Nem mindegy, hány kör után következik az új rajt. Amikor az autók kiállnak a bokszba, több légfúvót is használnak, mert sokféle probléma adódhat."

A gumimelegítők tiltását végül nem rögzítették a jövő évi szabályzatban, de az abroncsok megfelelő hőfokon tartása így is gondot okozhat a Pirelli szakembere szerint. „Nem csupán a kihűlő gumikról van szó, hanem arról, hogy maguk az autók túlmelegedhetnek, ezzel a kérdéssel tehát még foglalkozni kell."

A felkészülés nehézségét a viszonyítási alap hiánya adja, ugyanis ez a szabály korábban sosem volt még érvényben, így nehéz megítélni a futamokra gyakorolt hatásait. „A mi szemszögünkből nézve fontos körülmény, hogy a biztonsági autó mögött a gumihőmérséklet és a keréknyomás csökken. El kell majd végeznünk néhány szimulációt, hogy felmérjük, mennyi ideig fognak a rajtrácson állni az autók" – magyarázta az olasz cég előtt álló feladatokat Hembery.

A hideg, kopott gumik gondot okozhatnak a futam közbeni állórajtoknál Forrás: AFP/Lluis Gene

2009 világbajnoka, Jenson Button szerint a nézők jól járnak majd a változással, ugyanakkor a csapatokat és a versenyzőket új nehézségek elé állítja. „Szerintem ez nagyszerű a rajongók szempontjából, mivel a rajt mindig izgalmas látványosság."

„A verseny elején mindenki új gumikkal rajtol. Ezentúl olyan helyzetbe kerülhetünk, hogy már csak öt vagy hat kör van hátra, a gumik tehát majdnem teljesen elkoptak. Ekkor padlógázzal kellene vezetnünk, hogy kellően melegen tartsuk őket" – magyarázta Button. „Mindannyian nehezen fogjuk tudni irányban tartani az autót a megismételt rajtnál. Ez káoszt okozhat, ami a tévében ugyan látványossá teszi a futamot, de a gumikra vonatkozóan szükséges lesz valamiféle szabályt bevezetni."

A Safety Car-fázist követően lényegében a versenyek elején szokásos rajtprocedúra ismétlődik meg, előzőleg azonban a lekörözöttek számára lehetővé teszik az előzést, hogy mindenki elfoglalhassa a valódi pozícióját.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!