Társoldalunk:

Trombitakipufogót tesztel a Mercedes

2014.05.14. 11:01

Viccnek tűnik, pedig nem az: a csapat ezzel a vizuálisan abszurd megoldással próbál segíteni a túl halknak tartott motorhangon.

A közönség fanyalogva fogadta a 2014-ben bevezetett Forma-1-es turbómotorok hangját, amely nem csupán öblös, hanem túl halk is a korábbi szívókéhoz képest. A sport kulcsfigurái megígérték, hogy megpróbálják javítani az akusztikus élményt, és elsőként, a barcelonai teszt második napján a Mercedes próbált ki egy egyszerű trükköt ennek érdekében: egy, a végén trombitaszerűen kiszélesedő kipufogót.

Pályán a Mercedes trombitája. Nem vicc!Forrás: Mercedes

A kísérlet ugyanakkor nem az ő partizánakciójuk. „Mi is teljes erővel részt veszünk a munkában, amelyet az FIA irányít" – árulta el a Renault helyettes ügyvezetője, Rob White az Autosportnak. „A Mercedes már mindenkivel megosztotta az eszköz próbapados tesztjének eredményeit, és az FIA által megbízott akusztikai szakértők ellátogattak hozzánk, ahol hangméréseket is végeztek."

White hangsúlyozta, hogy a projekt még kísérleti fázisban tart, de ha az eredmények kielégítőnek bizonyulnak, a trombitakipufogót kötelezővé tehetik. Ez azonban több problémát is felvet. Egyrészt a jelenlegi szabályok szerint, amelyek meghatározzák a csővég paramétereit, nem legális, vagyis módosítani kellene hozzá az előírásokat, márpedig ehhez az összes csapat egyetértésére szükség van.

Így néz ki a tölcsér a kipufogó végénForrás: Mercedes

Másrészt technikailag is aggályos, mert a cső formája befolyásolja a kipufogógáz áramlását, ami visszahat a motor működésére és ezáltal a teljesítményére is. Ráadásul a tölcsér aerodinamikailag a legrosszabb helyen van, akadályozva a hátsó szárny alatt a diffúzor felé haladó levegő útját. Az autónak azon a részén mindent milliméteres pontossággal alakítanak ki az optimális áramlási tulajdonságok érdekében, ezért egy ilyen elnagyolt tárgy megbolygathatja a kényes egyensúlyt.

Arról ugyanakkor a csapatok között is vita zajlik, hogy van-e értelme ilyen mesterkélt trükkökkel felhangosítani a motorokat. A hang alacsony frekvenciáján - amely a gyakorlatban maximum 12 ezres percenkénti fordulatszámból adódik - ez úgysem változtat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!