Társoldalunk:

A szabályokba akar belekötni a Red Bull a fellebbezésnél

2014.03.26. 10:10

Azzal terveznek érvelni a Daniel Ricciardo kizárása elleni fellebbezés során, hogy nem a szabályzat, csak egy technikai direktíva rendelkezik a szabványos átfolyásmérő használatáról.

A csapatfőnök Christian Horner elárulta, hogy a Red Bull milyen alapon fellebbezett Daniel Ricciardo melbourne-i kizárása ellen. Az ausztrál versenyző eredményét azért törölték a sportfelügyelők, mert az autójában az FIA többszöri figyelmeztetése ellenére sem csökkentették az üzemanyag átfolyási sebességét, amely pedig a homologizált szenzor adatai szerint rendszeresen átlépte a megengedett 100 kg/ó-s határt.

A Red Bull azzal tervez érvelni a Fellebbviteli Bíróság április 14-i ülésén, hogy a Forma-1 2014-es Technikai Szabályzatában nincs kikötve: muszáj az FIA által szabványosított, a benzintankban elhelyezett ultrahangos átfolyásmérő méréseire támaszkodni. Ezt március elején egy kiegészítésben, a TD/01614 jegyzékszámú technikai direktívában adták a csapatok tudtára, ám az Horner szerint nem kötelező érvényű.

„Amint a Pirelli vagy a dupla diffúzor esetében láthattuk, a technikai direktívákkal az a probléma, ahogy az a lap alján szerepel is, hogy csak a technikai küldött álláspontját tükrözik. Vagyis nem számítanak a szabályzat részének, hanem mindössze egy véleményt fogalmaznak meg" – mondta Horner a Sky Sportsnak. „Ránk nézve a Technikai és a Sportszabályzat kötelező. Az előbbi 5.1.4-es cikkelye előírja, hogy nem szabad átlépni a 100 kg/ó-s átfolyási sebességet, amit mi nem is tettünk meg. Ezért úgy gondoljuk, nem szegtük meg a szabályokat."

A Red Bull szerint nem kötelető a homologizált átfolyásmérő adataira támaszkodniForrás: Red Bull

Horner úgy véli, a legfontosabb kérdés az, hogy melyik mérés a helyes, márpedig a Red Bull injektorainál elhelyezett szenzorok tanúsága szerint a tömegáram végig 100 kg/ó alatt maradt. „Egy rosszul mérő szenzor áll az üzemanyag-nyomócsóvel szemben, amelyről tudjuk, hogy helyesen van kalibrálva, egyformán mért a hétvége folyamán, az utólagos átvizsgálás során nem találtunk benne hibát, és amióta a hétvége előtt beszereltük az autóba, semmilyen ingadozást nem mutatott" – magyarázta Horner.

„Azon az alapon fellebbeztünk, hogy szerintünk nem szegtük meg a szabályokat. Rendkívül magabiztosak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy a motorba fecskendezett benzinnel nem léptük át a 100 kg/ó-s határt."

Más csapatoknál azonban úgy vélték, az FIA utasítása, hogy a Gill Sensors által gyártott, homologizált átfolyásmérőt kell referenciának tekinteni, teljesen egyértelmű volt. Ezért akkor is csökkentették a tömegáramot, ha az injektorok adatai szerint erre nem volt szükség – még úgy is, hogy emiatt kisebb lett a motorjuk teljesítménye. A Mercedes GP főnöke, Toto Wolff azt állította, ők a versenyen „körönként fél-egy másodpercet" vesztettek ezzel.

Másfelől a Technikai Szabályzatban is vannak egyértelmű utalások az átfolyásmérőre. Az 5.10.3-as paragrafus szerint „homologizált szenzorokkal kell közvetlenül mérni az injektorokhoz eljuttatott benzin nyomását, hőmérsékletét, valamint átfolyási sebességét, és az adatokat folyamatosan meg kell osztani az FIA adatrögzítőjével." Az 5.10.4-es cikkely pedig kiköti, hogy „minden autóba csak egyetlen, az FIA által homologizált átfolyásmérőt lehet szerelni, amelynek teljes egészében az üzemanyagtankban kell lennie."

Ricciardo kizárásának technikai és jogi hátteréről bővebben itt írtunk.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!