Társoldalunk:

A motorok hangerejét nem lehet csak úgy feltekerni

2014.03.20. 11:09

Niki Laudának sem tetszik a turbók búgása, de abszurdnak tartja az ötletet, hogy változtassák meg a hangot. Flavio Briatore inkább az izgalmak hiányára panaszkodik, míg Toto Wolff szerint az F1 továbbra is egyértelműen az autósport csúcsa.

Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után a közönség jelentős része csalódott volt az új turbómotorok hangja miatt. A vitába Bernie Ecclestone is az ő oldalukon szállt be, azonnali intézkedéseket sürgetve annak érdekében, hogy a helyszínre kilátogató nézőknek ismét a szívómotorok korában megszokott akusztikus élményben legyen részük. Konkrét elképzelés azonban nem merült fel, és a háromszoros világbajnok Niki Lauda – bár a hang neki sem tetszik – abszurdnak tartja még az ötletet is, hogy a hangerőt csak úgy fel lehetne tekerni.

Lauda emlékeztetett rá, hogy a turbók bevezetéséről a csapatok, a motorszállítók és az FIA közösen döntött. Szerinte a hangjukhoz most már egyszerűen hozzá kell szokni. „Abszurd az erről folytatott vita, változtatásra már nincs lehetőség" – jelentette ki az Österreich című lapnak. „Öt évvel ezelőtt az összes fél együtt határozta el, hogy turbómotorokat akarunk, amihez turbófeltöltőt kell tenni a kipufogóba."

„A motornak ettől más hangja lesz, ezt még a gyerekek is tudják. A turbó nélkül értelmetlenné válna a hibrid rendszer is."

A turbók hangereje Laudát és Symondsot sem nyűgözte leForrás: AFP/Paul Crock

Az Auto Motor und Sportnak ugyanakkor a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds is elismerte, hogy nem volt elragadtatva attól, amit hallott. „Számomra a rajt a verseny legizgalmasabb pillanata, és mindig imádtam, amikor a huszonkét versenyző felpörgette a motorját" – mondta. „Általában véve nem panaszkodom a hangra, de a (melbourne-i) rajt tényleg halknak tűnt egy kicsit."

Az első verseny a Renault hajdani főnökének, Flavio Briatorének sem tetszett, ő azonban nem a hangra panaszkodott, hanem arra, hogy a versenyzőknek szerinte túlzottan spórolniuk kellett a benzinnel. Úgy érzi, az új formulát a nézőkkel nem törődő mérnökök dolgozták ki. „Az eredmény siralmas. Természetesen igaz, hogy a szabályok helyes alapelvekre épülnek, de nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a Forma-1-nek a versenyzők közötti küzdelemről kell szólnia" – nyilatkozta a Gazzetta dello Sportnak.

„Arra kényszeríteni őket, hogy vezessenek lassan, ellenkezik a józan ésszel. Ez olyan, mintha a fociban bevezetnénk egy szabályt, hogy Ronaldo csak tízszer érhet a labdához egy meccsen. A sztároknak most úgy kell viselkedniük a pályán, mintha könyvelők lennének."

A Mercedes GP főnöke, Toto Wolff leszögezte, hogy helyes lépésnek tartja a váltást a V6-os, hibrid turbómotorokra, de úgy vélte, a közönség véleményére oda kell figyelni. „Ha úgy döntünk, tennünk kell valamit, nagyon alaposan át kell gondolnunk" – mondta a finn Turun Sanomatnak. „Azt hiszem, lehetséges, de hogy helyes-e, azt nem tudom. A V8-as motorok valóban fantasztikusan szóltak, én azonban testközelből néztem végig a (melbourne-i) versenyt, és mindenkit megnyugtathatok, hogy a Forma-1 továbbra is az autósport csúcsa, távolról sem a GP2."

Az új szabályok fogadtatásáról írt részletes véleménycikkünk itt olvasható.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!