Vágólapra másolva!
Az első teszthét leglátványosabb innovációja az MP4-29 hátsó trapézkarjait borító profil volt, amely máris vitát kavart a paddockban: legalább egy rivális csapat kikérte az FIA véleményét arról, hogy szabályos-e.

Bár 2014 legnagyobb újdonságának a turbómotorok számítanak, a jelentős aerodinamikai szabálymódosítások miatt várható volt, hogy a csapatok előállnak vitatott megoldásokkal is. Az első teszthéten a McLaren egyedi kialakítású hátsó futóműve keltett feltűnést, melynek szabályosságáról legalább egy rivális csapat kikérte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) véleményét.

A McLaren függőleges aero-profilokkal borította be az MP4-29 felfüggesztésének hátsó trapézkarjait, feltehetően azzal a céllal, hogy leblokkolják a hátrafelé áramló levegő útját, s ezzel alacsony nyomású zónát alakítsanak ki az autó mögött, a hátsó kerekek közötti részen, ami segít kiszívni a levegőt a padlólemez alól, s így növeli a diffúzor hatékonyságát. (Ezen a képen jól látható.) Korábban a hátsó szárny alsó összekötő elemével optimalizálták az áramlási viszonyokat azon a területen, ezt az alkatrészt azonban 2014-től betiltották. A Coanda-kipufogó száműzése miatt egyébként is jelentősen kisebb lett a hátsó tengelyre ható leszorítóerő.

A megoldás azért is működhet jól, mert kis sebességnél a profilok teljesen leblokkolják a hátraáramló levegő útját, a fent említett módon növelve a leszorítóerőt, nagy sebességnél viszont, ahogy az autó hasmagassága csökken, a futómű függőleges mozgása révén megnyílik alattuk egy rés, ami csökkenti a légellenállást.

A McLaren a kezdeti nehézségek után feltűnően jól szerepelt a jerezi teszten Forrás: McLaren

A Ferrari technikai igazgatója, James Allison csütörtökön azt állította, egyelőre „csak elmosódott képeket" látott a McLaren futóművéről, de elismerte, hogy érdekli a konstrukció. A Williams vezető tesztmérnöke, Rod Nelson szerint pedig a wokingi istálló „ügyesen használta ki a szabályokat."

„Akad néhány ötlet (a többi csapatnál), amit biztosan mi is ki fogunk próbálni a szélcsatornában" – mondta. „A McLaren hátsó felfüggesztése kiemelkedik ezek közül. Ha az FIA szabályosnak minősíti, hiba lenne nem kitesztelnünk egy hasonlót a szélcsatornában."

Igaz, a Jordan egykori technikai igazgatója, Gary Anderson az Autosporton megjelent cikkében azt írta, a megoldást – amely azért is keltett feltűnést, mert a McLaren jól szerepelt a jerezi teszten, a szerdai és csütörtöki napot is az élen zárva – nem lesz egyszerű a csapatok már meglévő aerocsomagjába integrálva lemásolni.

Bár az FIA állítólag legálisnak tartja a vitatott konstrukciót, ez elvben nem zárja ki azt, hogy valamelyik rivális alakulat óvást nyújtson be ellene a melbourne-i idénynyitó sportfelügyelőinél.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!