Vágólapra másolva!
Az STR9 bemutatóján a csapat főnöke is elismerte, hogy nem tetszik neki az új szabályok miatt terjedő hangyászorr, amelynek ők egy sokadik változatával álltak elő.

Hétfőn este, a kedden kezdődő első előszezoni tesztsorozat helyszínén, a spanyolországi Jerezben leleplezték a Toro Rosso 2014-es autóját, az STR9-et is, amely a hírhedt „hangyászorr" újabb változatával gördült ki a nyilvánosság elé.

„Új orrkúpot, új oldaldobozokat és szárnyakat kellett készítenünk – korábban soha nem láttunk hozzá ennyire korán egy autó tervezéséhez" – mondta az istálló főnöke, Franz Tost. „Az oldaldobozok nagyobbak, mint voltak, mert helyet kellett találnunk az hűtőknek. A csapat szép munkát végzett, hiszen ezt az aerodinamikai teljesítmény romlása nélkül sikerült megoldania."

„Az utolsó hetekben még soha nem dolgoztunk annyira keményen, mint az STR9-cel. Mindenki hajnali 2-ig bent volt a főhadiszálláson, hogy befejezzük, de sikerült."

A McLarenéhez és a Sauberéhez hasonló, lehajló ujjra hasonlító kialakítást az indokolja, hogy a mérnökök a lehető kisebb légellenállásra törekedtek, és az orrkúp minimális keresztmetszetét az új szabályok 9000 mm²-ben határozzák meg, valamint a közepének a padlólemeztől megengedett maximális magasságát 18,5 cm-re csökkentették. Tost elismerte, hogy neki sem tetszik, amit a saját autóján lát.

A Toro Rosso orrnyúlványa még a McLarenénél is feltűnőbb - a galériához kattintson! Forrás: Red Bull

„Őszintén szólva, nem szeretem ezeket az orrokat" – nyilatkozta az Autosportnak, a Caterham főnökének a korábbi véleményét visszhangozva. „Szerintem nem illenek az F1-hez. A mérnökök aerodinamikai szempontból ezt találták a legjobb megoldásnak, de remélem, nem lesz nagy jövője."

Az STR9 tervezését irányító James Key elárulta, hogy a Toro Rosso fontolóra vette a Lotuséhoz hasonló, kétnyúlványú konstrukciót is, amely aszimmetrikus, mert a szabályok szerint az orrkúpnak csak egyetlen csúcsa lehet, és az első 5 cm-re nem vonatkozik a 9000 mm²-es limit.

„Mi is gondolkodtunk valami hasonlóban, bár nem pont ugyanabban" – magyarázta Key. „Elméletben nagyon ígéretesnek látszott, a gyakorlatban viszont voltak hátrányai, ezért inkább egy biztonságosabb utat választottunk. Idén azonban rengeteg változásra lehet számítani, és ha a Lotus módszeréről kiderül, hogy egyértelműen előnyös, talán mi is újra elővesszük az ötletet."

„Az orrkúppal az a helyzet, hogy elég korán rögzíteni kell a koncepcióját, mert nagymértékben meghatározza az autó hátsó részeinek a filozófiáját is" – utalt az áramlásokra Key, majd a Ferrari szélesebb, így aerodinamikailag kevésbé előnyös, de cserébe könnyebb „delfinorrára" célozva hozzátette: „Láttunk néhány érdekes dolgot a héten, a Ferrari megoldása például teljesen más. Számunkra logikus volt, amit választottunk, mert a magas orr előnyt jelent."

A tavaly a konstruktőri összetett 8. helyén végző Toro Rosso a Ferrarival töltött nyolc szezon után idén először a nagy testvér Red Bulléval megegyező Renault-motorokat fogja használni. Daniel Ricciardót előléptették a visszavonuló Mark Webber helyére, így Jean-Eric Vergne új csapattársat kap az orosz Danyiil Kvjat, a GP3 tavalyi bajnoka személyében.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!