Vágólapra másolva!
12 után automatikusan kizárás jár a következő versenyről. A sebességváltókat jövőre már csak hat futamonként lehet majd cserélni, a motorokra az eddiginél bonyolultabb szabályok vonatkoznak. Szigorúan korlátozzák az aerodinamikai tesztelést.

A Forma-1 2014-es Sportszabályzatának legújabb változatából, melyet csütörtökön tettek közzé az FIA honlapján, kiderül, hogy már jövőre bevezetik a régóta tervezett büntetőpont-rendszert a világbajnoki sorozatban.

Az új 4.2-es cikkely szerint a sportfelügyelők büntetőpontokkal terhelhetik meg a versenyzők szuperlicenszét – lényegében F1-es jogosítványát –, s miután azon 12 összegyűlik, a vétkest automatikusan kizárják a következő nagydíjról. A büntetőpontjait, amelyek egyébként 12 hónap után maguktól elavulnak, ezzel lenullázzák.

A sportfelügyelőknek lehetőségük lesz tetszőleges számú hellyel hátrasorolni a rajtrácson azt a versenyzőt, akit az edzések alatt nem biztonságos körülmények között engednek ki a garázsból. Ha egy ilyen kihágást a futamon követ el, azért a következő alkalommal jár tíz rajthelyes büntetés, de a vétkest emellett bokszutcai áthajtásra is ítélhetik. A bokszkiállások során 2014-től a csapatok minden olyan tagja számára kötelezővé tették a fejvédő viselését, aki dolgozik az autón.

Ráncfelvarráson estek át az F1 szabályai Forrás: AFP

Az új Sportszabályzat az eddiginél eggyel több, hét szett keményebb keverékű gumi használatát teszi lehetővé a versenyzők számára a hétvége folyamán. Az extra garnitúrát azonban a nyitóedzés első félórájában kell felhasználni, amivel azt próbálják elérni, hogy ebben az eseménytelen időszakban is több autó legyen a pályán.

2014-től bonyolultabbá válnak a motorokra vonatkozó szabályok is. Az erőforrást hat részre bontják, ezek: 1) a belsőégésű motor (ICE), 2) a kinetikus motor-generátor (MGU-K), 3) a hőenergiájú motor-generátor (MGU-H), 4) az akkumulátor (ES), 5) a turbófeltöltő (TC) és 6) a vezérlőelektronika (CE). Autónként az eddigi nyolc motor helyett mindegyikből csak ötöt lehet majd elhasználni a szezon során, a keret túllépéséért járó büntetések azonban a korábbinál bonyolultabbá válnak.

Akinek a teljes erőforrást a hatodikra cserélik az autójában, annak a bokszból kell rajtolnia, aki viszont csak az egyikből kapja meg a hatodikat a fenti részek közül, az tíz rajthelyes büntetést kap. Egy újabb hatodik elemért már csak öt rajthelyes hátrasorolás jár, az első hetedik elemért viszont megint tíz rajthelyes, és így tovább. A sebességváltót mostantól az eddigi öt helyett csak hat versenyenként lehet majd cserélni.

Jönnek az állandó rajtszámok

A szabályzat 21.2-es cikkelyébe bekerült az állandó rajtszámokról szóló passzus, kikötve, hogy a számnak ezentúl nemcsak az autón, hanem a versenyző sisakján is látszania kell. Mivel a rajtszámok emiatt már nem fogják az előző évi világbajnokság eredményét tükrözni, az időmérőre vonatkozó előírásokat úgy módosították, hogy azokat, akik a Q1-ben, Q2-ben illetve a Q3-ban nem tesznek meg mért kört, vagy ki sem hajtanak a pályára, rendre a P3-ban, a Q1-ben illetve Q2-ben elért helyezésük szerint kell rangsorolni.

Véglegesítették azt a vitatott javaslatot is, hogy a szezonzárón a szokásos pontok duplája jár, amivel a világbajnoki pontversenyt próbálják tovább életben tartani. Emellett az év végén kiosztanak majd egy különdíjat az idény során legtöbb pole pozíciót szerző versenyzőnek.

A 2014-es Sportszabályzatban már rögzítették a szezon közbeni teszttilalom részleges feloldását is, az aerodinamikai teszteket ugyanakkor tovább szigorították. Nyolchetes „aerodinamikai tesztperiódusokat" vezettek be, amelyeken belül meghatároztak egy felső határt a szélcsatorna és a CFD-szimuláció együttes használatára. A képlet szerint

WT / WT Limit <= 1 – CFD / CFD Limit

, ahol WT a szélcsatornában hetente töltött idő órában, CFD a CFD-szimuláció átlagos számítási kapacitása teraflopban, míg a WT Limit 30 óra, a CDF Limit pedig 30 teraflop. Ha tehát például egy csapat hetente 20 órán át teszteli az autóját a szélcsatornában, akkor 10 terafloppal végezheti a számítógépes szimulációkat.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!