Vágólapra másolva!
Az F1 Stratégiai Munkacsoportja és a Formula One Commission hétfőn új szabályokat fogadott el, köztük azt, hogy a versenyzők egész pályafutásukra állandó rajtszámot kapnak. 2015-től bevezetnek egy költségplafont is.

Nem a turbómotorok és a hozzájuk kapcsolódó aerodinamikai szabályváltoztatások jelentik majd az egyetlen újdonságot a Forma-1-ben jövőre, a Stratégiai Munkacsoport és a Formula One Commisson ugyanis hétfőn több új, köztük néhány meglepő javaslatot is elfogadott.

Ezek közül a legérdekesebb, amelyről előzetesen sem lehetett hallani, hogy 2014-től az idényzárón elért eredményekért a szokásos pontszám duplája jár majd, tehát a győzelemért 25 helyett 50, a 2. helyért 18 helyett 36, és így tovább. A módosítás célja, hogy tovább életben tartsa a világbajnoki küzdelmet, amely az elmúlt években, a Red Bull elsöprő fölénye miatt gyakran túl korán lezárult.

Az új szisztéma jelentősen befolyásolhatja a végeredményt. Bár idén és 2011-ben Sebastian Vettel annyira hamar bezsebelte a címet, hogy így sem foszthatták volna meg tőle, 2012-ben nem ő, hanem Fernando Alonso lett volna a világbajnok, 2008-ban pedig Lewis Hamilton helyett Felipe Massát koronázták volna a sportág királyává.

A rendszernek az is a hátrányai közé tartozik, hogy valaki egyetlen balszerencsés incidens - például egy műszaki probléma - miatt aránytalanul sok pontot veszíthet. Lehet, hogy egy ugyanolyan motorhibával, amellyel a vetélytársa 25 pontot bukott, neki 50 pontja úszik el, ami torzíthatja a végeredményt.

Az idényzáróért jövőre már dupla pontok járnak majd Forrás: AFP

Elfogadták azt is, hogy szintén 2014-től az összes versenyző állandó rajtszámot kap, melyet a pályafutása során végig megtarthat majd. Az egyetlen kivétel, hogy az uralkodó világbajnok az adott évben használhatja az 1-est, ha szeretné. A versenyzők 2 és 99 között választhatnak rajtszámot maguknak – ha többen kérik ugyanazt, az fogja megkapni, aki előrébb végzett az előző évi összetettben. Ebben a rendszerben lehetővé válik, hogy a közönség tartósan a pilótákhoz társítson bizonyos rajtszámokat, ahogy például Gilles Villeneuve legendás 27-esével vagy Damon Hill szokatlan 0-sával történt.

2015-től bevezetnek egy, az összes csapatra érvényes költségplafont is. Az ötlet már hosszú évek óta benne volt a levegőben, eddig azonban nem valósult meg, mert a gyakorlatban nem tartották lehetségesnek ellenőrizni, hogy különféle könyvelési trükkökkel senki nem költ-e többet a megengedettnél. Most felállítanak egy külön munkacsoportot a részletek kidolgozására, ennek 2014 júniusáig kellene előállnia egy tervezettel.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előző elnöke, Max Mosley 2010-től már be akart vezetni egy évi 30 millió brit fontos költségplafont. Az összeget később 40 millió fontra emelte, de a csapatok – amelyek közül némelyik 200-250 millió fontból gazdálkodott - megbuktatták az ötletet, és inkább egy önkéntes, jóval lazább költségkorlátozási egyezményt (az RRA-t) fogadtak el.

Mostanra azonban egyértelművé vált, hogy ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: nem javította az istállók túlélési esélyeit, ráadásul felvetette a visszaélések gyanúját is. A kiadásait két csapat között megosztó Red Bullt például megvádolták, hogy jelentősen többet költött a megengedettnél, bár ezt rájuk bizonyítani sohasem sikerült.

Jövőre a sportfelügyelők kioszthatnak majd egy új, 5 másodperces időbüntetést is. Ez a kisebb kihágásokért jár majd, amelyekért a bokszutcai áthajtás, illetve az annak megfelelően a versenyző idejéhez utólag hozzáadott 20 másodperc túlságosan súlyos retorzió lenne.

A hat csapat képviselőiből, valamint Bernie Ecclestone-ból és az FIA-elnök Jean Todtból álló Stratégiai Munkacsoport ugyanakkor elutasította a kötelező két kerékcsere ötletét, és az autók minimális tömegének emelését is.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!