Vágólapra másolva!
Az ellenfelek eső formájában kaphatnak ritka ajándékot a Brazil Nagydíj hétvégéjén, de a pénteki edzésnap alapján még így sem vehető biztosra, hogy a zsinórban kilencedik győzelmére hajtó német verhető lesz. A legkomolyabb kihívónak Rosberg tűnik.

Sebastian Vettel már a múlt hétvégén, Austinban új rekordot állított fel azzal, hogy egy szezonon belül sorozatban nyolc győzelmet aratott, de a Brazil Nagydíjon utolérheti az abszolút csúcstartó Alberto Ascarit is, aki 1952/53-ban, két idényen átívelően, egy versenyt ki is hagyva nyert egymás után kilencszer. Az elmúlt hetek fejleményei alapján kevés esély volt Vettel megtorpanására, egy dolog azonban most mégiscsak közbeszólhat: az eső.

Nem újdonság, hogy egy esős futamon bármi megtörténhet. Ám ez Interlagosra fokozottan érvényes, mert az elbűvölően régimódi, természetes bájjal jobbra-balra kacskaringózó, fel-le hullámzó pálya hírhedt a szeszélyes vízátfolyásokról, amelyek egyformán veszélyesek világbajnokra és sereghajtóra. Ha valahol, hát itt tényleg lutri esőben vezetni, ezért óhatatlanul voltak, akik csillogó szemmel kémlelték a borús eget a pénteki edzésnapon. Végre!

Az eső Webber esélyeit is javítja, mert szárazon nem lenne sok esélye Vettel ellen Forrás: Red Bull

Merthogy a délelőtti és a délutáni edzésen is esett, úgyhogy a versenyzők döntő többsége mindkettőn az intermediate gumikkal érte el a legjobb időeredményét. (A két kivétel Esteban Gutiérrez és Sergio Pérez, akik a második tréning végén is maradtak a rendes esőgumiknál.) Ilyen körülmények között notóriusan nehéz feltérképezni az erőviszonyokat. Egyrészt senkinek nem állt módjában kipróbálni a slick gumikat, és ez azt jelenti, hogy a verseny az egész mezőny számára vakrepülés lesz, ha esetleg vasárnapig szárazra fordul az idő – amire az ellentmondásos előrejelzések szerint van is némi esély.

Másrészt a balesetveszély miatt ilyenkor annak ellenére mindenki igyekszik a lehető legkevesebb időt a pályán tölteni, hogy az esőgumik lassan kopnak, amíg az aszfalt elég nedves marad. A csapatok nem akarják megkockáztatni, hogy összetörjenek az autóik, ezért csak annyi kört adnak a versenyzőiknek, amennyire azoknak feltétlenül szükségük van, hogy alkalmazkodjanak a körülményekhez. Nico Rosberg például a délutáni edzés elején egyetlen mért kört tett meg az esőgumikon – azzal át is vette a vezetést –, mielőtt közölte a Mercedesszel a rádión, hogy köszöni szépen, ennyi neki elég volt. Ross Brawn pedig azt üzente neki, „jelenleg egyedül te vagy elég őrült ahhoz, hogy kimenj a pályára." Senki nem akar felesleges kockázatot vállalni.

Ha azonban a versenyen is esni fog, a pénteki eredményekből valamelyest ki lehet indulni. Rosberg egész nap uralta a terepet: már délelőtt ő végzett az élen, aztán délután is ő volt a leggyorsabb a rendes esőgumikkal, s bár Vettel az intermediate-eken néhány percre beférkőzött elé a hajrában, amikor egy árnyalatnyival javultak a körülmények, a végén visszavette tőle az első helyet. „Most egy kicsit jobban bízom abban, hogy ezen a hétvégén talán megszorongathatjuk a Red Bullt" – mondta Rosberg. „Mindannyian tudjuk, hogy Interlagosban jelentős szerepe van az időjárásnak, amely bárkit elgáncsolhat. Nem tölthettünk túl sok időt odakint, de a pálya így is nagyszerű volt. Jól móka volt a határokat keresgélni ilyen nehéz körülmények között."

Néhány versenyző etapja intermediate gumikon, a 2. edzés végén (X: kör, Y: köridő). Jól látható, hogy a többség felváltva futott gyors és hűtőköröket Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Mercedes másik versenyzője, Lewis Hamilton érdekes módon nem osztozott csapattársa lelkesedésében. Noha az egyik legjobb esőmenőként tartják számon, az edzésnap végén elismerte, hogy idén nem sikerült magára hangolnia az autóját a vizes pályán, különösen a gázpedál szabályzásával gyűlt meg a baja. „A pályafutásomra visszagondolva mindig esőben tudtam igazán kiemelkedőt nyújtani, ez az autó azonban reménytelen számomra. Fogalmam sincs, miért" – mondta. „Nico bebizonyította, hogy elég gyors autónk van, de én még a pályán tartani is alig tudom." Ez látszott: Hamilton délután bemutatott egy szép piruettet az 5-ös kanyarnál. Ha így áll a dolog, szerencsésnek vallhatja magát, hogy idén egy igazi esős verseny sem volt; Malajziában ugyan mindenki az intereken startolt, de már a rajt előtt elállt.

A Red Bullok hiába szorultak a nap hőse mögé a tabellán, egyértelmű volt, hogy esőben is életveszélyes a tempójuk. Míg azonban Vettel délután csak az edzés végén gurult ki a bokszból, amikor a pálya már alkalmassá vált az intermediate-ekhez, Mark Webber korábban megkezdte a munkát, és megtett néhány kört a rendes esőgumikon is. Az edzés fináléjában az utolsó nagydíjára készülő ausztrál autójában makacskodott a KERS, és a rossz balansz miatt az első vezetőszárnyán is állítani kellett, de a bokszban tett villámlátogatás után folytatta a körözést, s végül alig 61 ezreddel maradt le Vetteltől. Az eső számára is tálcán kínálja fel a lehetőséget, hogy 10. győzelmével, egy négyszeres világbajnok csapattársat maga mögé utasítva fejezze be a karrierjét. Mostanra egyértelművé vált, hogy mivel nem tudja elég jól menedzselni a Pirelliket, akkor is kevés esélye van Vettel előtt végezni, ha esetleg előle rajtol – ám esőben sokkal kisebb ennek a jelentősége. Webber szoríthat a rossz időért.

A pilóták által megtett körök száma a nap folyamán (a nevek rövidítése függőlegesen olvasandó a vízszintes tengely alatt). A legtöbb kört, 45-öt, Gutiérrez töltötte a pályán Forrás: Farkas Péter (Origo)

Inkább égi átok, mint áldás viszont az eső a Lotus szempontjából. A Kimi Räikkönen helyére a múlt heti USA Nagydíj előtt leigazolt Heikki Kovalainen ma is jól ment ugyan, feltornázva magát közvetlenül a két Red Bull mögé, a hátránya azonban 6 tizedmásodpercre rúgott velük, és 8-ra Rosberggel szemben. Nem titok, hogy a Lotus utálja a hideget, ezért a 25 fok alatti aszfalthőmérséklet nem kedvez nekik. „Délelőtt alulkormányzottsággal küszködtünk, de délutánra sikerült javítanunk a helyzeten, és van pár ötletünk, amivel holnapra még tovább fejlődhetünk majd" – jelentette ki a bevallottan az első győzelmére hajtó Romain Grosjean, aki délután csak 10. lett.

A versenyzőknek a szabályok szerint egész hétvégén csak négy szett intermediate és három szett esőgumi áll a rendelkezésükre, bár ha pénteken bármelyik edzésen esik, interből aznapra kapnak egy extra garnitúrát. Ha azonban szombatra és vasárnapra is esőt jósolnak, mint most, akkor bizony ez is kevés, ezért célszerű spórolniuk. Sokan egész nap ugyanazt a szett intert nyúzták, vagyis az eredeti keretből minden gumijuk megmaradt. A Ferrari emellett délelőtt arra használta ki az időt, hogy a rajtolást meg a kerékcseréket gyakorolja, és egyenletes sebességű aerodinamikai teszteket végezzen el. A csapat technikai igazgatója, Pat Fry szerint „ezek sokat fognak segíteni az esős beállítások kidolgozása során."

„Itt mindig nehéz sok időt a pályán tölteni, ha esik, mert az aszfalton álló víz mennyisége folyamatosan változik, ami akár két-három másodperccel is módosíthatja a köridőket" – magyarázta Fernando Alonso. „Amikor lesodródunk az ideális ívről, rá kell éreznünk a pillanatnyi tapadási viszonyokra." Ő csak tudja: a tíz évvel ezelőtti, kaotikus Brazil Nagydíjról drámai körülmények között esett ki, padlógázzal belerongyolva Webber összetört Jaguarjába. Az a verseny jó példa volt rá, hogy Interlagosban, még ha ez közhelynek is hangzik, az esőben tényleg bármi megtörténhet. Igen, a Ferrarinak is kijöhet a lépés, bár ez a pénteki tempójuk alapján nem valószínű.

És a csapatok által megtett körök. A legszorgalmasabb a Lotus és a Sauber volt. A szerzett adatok vasárnap is hasznosak lesznek, ha esős marad az idő Forrás: Farkas Péter (Origo)

Az eső miatt a legnagyobb veszteség azzal érte a csapatokat, hogy nem próbálhatták ki a 2014-es gumik prototípusát. A Pirelli már az előző két idényzáróra is hozott a következő évre tervezett abroncsaiból, de most hiába tettek így. Vettel volt az egyetlen, aki megtett egy kört a közepes keverékű kísérleti slickekkel (ő a szabványos, idei kemény slickeken is ment egy rövid etapot, bár csak adatgyűjtési céllal), Paul Hembery szerint azonban senkit nem ért nagy kár. „A 2014-es gumikat teljesen más típusú autókhoz terveztük, mint amelyekkel most fognak utoljára versenyezni, ezért egyébként is csak korlátozottan lehetett volna információkat szerezni róluk" – mutatott rá a Pirelli sportigazgatója.

A fő kérdés tehát az marad, hogy ki zárja győzelemmel a V8-as szívómotorok korszakát, és a konstruktőri világbajnokságban melyik csapatok végeznek a 2-3-4. helyen. A Ferrarinak 15 pontot kellene ledolgoznia a Mercedeshez, a Lotusnak pedig 18-at a Ferrarihoz képest, hogy előrelépjen a tabellán. Habár kiszámíthatatlan körülmények között kisebb a valószínűsége, hogy egy csapat mindkét autója jól szerepel, ez a küzdelem még nem tekinthető lezártnak.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!