Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíjon a várakozásoknak megfelelően egyetlen kerékcsere is elég volt a táv teljesítéséhez. Grosjean a rajtnál verte meg Webbert, Vettel újabb rekordot döntött zsinórban nyolcadik futamgyőzelmével.

Sebastian Vettel a jól bevált receptet követve aratta zsinórban nyolcadik győzelmét az USA Nagydíjon, újabb rekordot állítva fel. Legutóbb Alberto Ascari nyert egymás után ennyi, konkrétan kilenc versenyt még az 1950-es évek elején, de az ő sorozata nem egyetlen szezonban született, ráadásul közben ki is hagyott egy futamot, az akkor hivatalosan az F1-es világbajnoksághoz tartozó Indianapolis 500-at. Vettel eredménye ezért máris csúcsnak számít, és a jövő hétvégén, Interlagosban felteheti a pontot is az i-re egy kilencedik sikerrel.

„Szóhoz sem jutok. Muszáj jól az emlékezetünkbe vésnünk ezeket az időket. Nincs rá garancia, hogy örökké fognak tartani. Élvezzétek ki, amíg lehet, srácok!" – üzente a Red Bullnak a rádión, miután átszelte a célvonalat. Az ünneplés közben kicsit el is érzékenyült. „2007-ben Indianapolisban mutatkoztam be, úgyhogy tavaly egy dobogós eredménnyel visszatérni ebbe az országba, aztán most megszerezni a győzelmet fantasztikus érzés" – mondta.

Vettel tavaly kikapott Hamiltontól Texasban. A képre kattintva galéria nyílik! Forrás: AFP

Mivel a pole-ból startolt, és a hosszú etapjai már pénteken is nagyon erősek voltak, Vettelt legfeljebb a rajtnál lehetett volna megverni. Bár Romain Grosjean jobban indult nála, a franciának csak Mark Webbert sikerült megelőznie, így Vettel lassan, de biztosan 8 másodperc fölé növelte az előnyét, aztán amikor az elhasználódó gumik miatt kezdett lelassulni a Lotushoz képest, sort kerített egyetlen kerékcseréjére. „Végig jó tempót tudtunk diktálni, őriztük az előnyünket" – mondta a négyszeres világbajnok, aki egymagában több pontot gyűjtött az idén, mint a konstruktőri 2. helyezett Mercedes.

Webber a rajtnál az 1-es kanyar belső rázókövére szorult, ezért a 2-est a külső íven kellett bevennie, és még Lewis Hamilton is elment mellette. Őt a 13. körben, a DRS segítségével egy bátor manőver során visszaelőzte, és Grosjean nyomába eredt, de a Lotus versenyzője egészen a leintésig ellenállt a támadásainak. „Azt hiszem, a pole elvesztése döntő volt, ma valószínűleg amiatt nem érhettem el sokkal jobb eredményt" – ismerte el a 3. helyen célba érő Webber. „Onnan, ahonnan rajtoltam, nehéz volt előnyös helyzetbe kerülnöm az 1-es kanyarnál. Mindannyian a külső ívre szerettünk volna húzódni."

Ez Grosjeannak sikerült is, amivel megalapozta a dobogós helyezését – az elmúlt öt futamból már a negyediket. „Ez nagyszerű verseny volt. Jól rajtoltam, elmentem Mark mellett, sőt majdnem elkaptam Sebet is" – mondta a francia, aki a Lotus tagjai szerint sokkal magabiztosabb lett, amióta megszületett a gyermeke. „Az autóm jól ment, nagyon büszke vagyok a csapatra."

Grosjean tartotta a 7-8 másodperces távolságot Vetteltől. A képre kattintva galéria nyílik! Forrás: AFP

Grosjean 18 pontjának köszönhetően a Lotus még úgy is közelebb került a Mercedeshez és a Ferrarihoz a konstruktőri tabellán, hogy a Kimi Räikkönen helyére beugró Heikki Kovalainen csak a 15. helyen ért célba. Ő már a rajtnál hátraesett, aztán technikai problémák miatt kétszer kellett kiállnia a bokszba azon a versenyen, amelyen szinte mindenki csak egyszer cserélt kereket. „A rajtom nem volt csodálatos, de az első kiállásig minden jól ment" – magyarázta a finn. „Utána viszont gondjaim lettek az autóval, nem tudom, miért. Ki kellett cserélnünk az első szárnyat, aztán megint javult a helyzet, de addigra késő volt. A verseny közepén a KERS is kikapcsolta magát, az azonban csak 3-4 tizedet ér, és ma több hiányzott."

A 4. helyért Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Nico Hülkenberg vívott nagy csatát. Sokáig Hülkenberg haladt középen, mígnem őt a 45. körben Alonso megelőzte. Az Abu-Dzabi óta fej- és hátfájással küzdő spanyol ezután üldözőbe vette Hamiltont is, és DRS-távolságba ért tőle, ám a gumijai a verseny végére annyira elhasználódtak, hogy Hülkenberg az utolsó körben kis híján visszavette tőle az 5. helyet.

Hamilton a rádión sokat veszekedett a csapatával, hogy tájékoztassák pontosabban a gumik menedzseléséről, de amikor kellett, rá tudott lépni a gázra, és megőrizte a pozícióját. „Az autóm ég és föld volt ahhoz képest, ahogy Abu-Dzabiban ment, tehát az új váz biztosan segített" – mondta. „Jó érzés, hogy végre előreléptünk, tűrhetően sikerült az időmérőnk, normálisan tudtuk kezelni a gumikat, így a végére is maradt bennük élet, úgyhogy boldog vagyok." Nico Rosberg kilencedikként ért célba.

Sergio Pérez a 7. helyre hozta be a McLarent, míg az elrontott időmérő és a büntetése miatt csak a 16. helyről rajtoló Jenson Button egyetlen körrel a leintés előtt tornázta fel magát a pontszerzők közé, megelőzve Daniel Ricciardót. Button végig sérült első szárnnyal versenyzett, mert a startnál megtorpedózta Rosberg Mercedesét.

Alonso Hülkenberggel és Hamiltonnal harcolt a verseny nagy részében. A képre kattintva galéria nyílik! Forrás: AFP

Megszerezte első pontjait Valtteri Bottas is. A Williams újonca az első pillanattól az utolsóig higgadtan kontrollálta a tempót, nem esett kétségbe attól sem, hogy Rosberg elkezdett közeledni hozzá. „Nagy nap ez a mai" – lelkendezett. „A stratégia, a rajt, a bokszkiállás, minden remekül ment. A csapat nagyszerű munkát végzett. Az ilyen hétvégéken mindenki láthatja, hogy mire vagyunk képesek." Bottas megerősítette azt is, hogy a Williams formajavulása jelentős részben a Coanda-kipufogó mellőzésének köszönhető. „Ez sokat számított, különösen ezen a pályán" – mondta. „És a rádión végig pontos utasításokat kaptam a csapattól, hogyan menedzseljem a gumikat."

Csapattársa, Pastor Maldonado, aki szombaton szabotázzsal vádolta meg a Williamst, már az első körben bajba került: az egyenesben összeütközött Adrian Sutillal, és megsérült az autója. „Én voltam belül, amikor átvágott előttem" – állította. „Kockázatos manőver volt, de előfordul az ilyesmi." Míg Maldonado legalább folytatni tudta a versenyt – bár narancs-fekete zászlóval kiintették a lógó első vezetőszárny miatt –, Sutil a korlátnak csapódva kiesett, és be kellett küldeni a Safety Cart.

Sutil az ellenfelét hibáztatta. „Jól rajtoltam, javítottam néhány helyet, de aztán Maldonado valamiért a balhátsó kerekemnek ütközött az egyenesben, és elvesztettem az irányítást" – mondta. „Ez nagyon széles pálya, felesleges volt, ami történt. Én csak tartottam az ívemet, mindkét oldalamon rengeteg hely volt, nem értem, miért kellett összeütköznünk. Nem volt nagy a koccanás, de 300-nál egy ekkora is elég."

A 2013-as szezon utolsó fordulóját a jövő hétvégén, Interlagosban rendezik meg.

A versenyről élőben készült tudósításunk itt olvasható.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!