Vágólapra másolva!
Egy kereseti listából kiderül, hogy a Forma-1-ben az ő gázsijuk a legnagyobb, míg Räikkönen látszólag nevetségesen kevés pénzt kap a versenyzésért. A csapatok közül a Mercedes költi a legtöbbet a pilóták fizetésére, a kicsik viszont sokat spóroltak a tavalyi szezonhoz képest.

A Business Book GP című francia kiadvány által közzétett lista szerint 20 millió eurós, azaz 5,9 milliárd forintos fizetésével Lewis Hamilton és Fernando Alonso holtversenyben az idei Forma-1-es mezőny legjobban kereső tagjai, míg a tizenegy megmaradt csapat együtt összesen 21 millió euróval költ kevesebbet a pilótáira, mint egy évvel ezelőtt.

Mivel a versenyzők gázsiját bizalmasan kezelik, az ilyen listákat fenntartásokkal érdemes fogadni, ha azonban az adatok megfelelnek a valóságnak, Alonso járt a legrosszabbul, hiszen a Business Book GP tavalyi kiadása szerint 2012-ben még 30 millió euróval vezette a tabellát. A legnagyobb nyertes Hamilton, aki ugyan azt állította, hogy nem a pénz miatt igazolt át a Mercedeshez, de a lista alapján ott 4 millió euróval többet kap, mint amennyit a McLarennél tehetett zsebre - ráadásul előző csapata ettől az évtől kezdve csökkenteni akarta a fizetését.

Miután megszerezte zsinórban harmadik világbajnoki címét, Sebastian Vettel 2 millió eurós fizetésemelést kapott, ám Alonsóhoz és Hamiltonhoz viszonyítva még így is keveset keres. Csapattársa, Mark Webber azok közé tartozik, akiknek nem változott a gázsija, akárcsak a 16 millió eurójával a lista 3. helyén álló Jenson Button. Felipe Massa viszont a jelek szerint kénytelen volt beérni a korábbinál 4 millió euróval kevesebbel, ha azt akarta, hogy a Ferrari meghosszabbítsa a szerződését, ami sokáig kétségesnek tűnt.

Forrás: AFP

A jelenleg az egyéni összetett 2. helyén álló Kimi Räikkönen a lista alapján meglepően szerény, 3 millió eurós fizetést kap. Ez 2 millió eurós csökkenést jelentene a 2012-es keresetéhez képest, csakhogy a felsorolt összegekben nincs benne a versenyzők teljesítményarányos bónusza. Márpedig a Lotusnak pénzügyi téren tavaly komoly gondot okozott, hogy Räikkönen a vártnál több pontot szerzett, ezért nagyobb jutalmat is kellett neki kifizetni. A versenyzők teljes gázsija a bónuszokkal együtt lényegesen meghaladhatja az alapfizetésüket - Alonso például állítólag még 10 millió euróval gazdagodott volna, ha sikerül megnyernie a világbajnokságot.

A listából kiderül, hogy a mezőny fizetős versenyzőként számontartott tagjainak is van miből megvenniük a tejet meg a kenyeret. Még Charles Pic, Max Chilton és Giedo van der Garde is kap 150 ezer eurót - ezt az összeget általában a szponzoruk által a csapatuknak átutalt összegből forgatják vissza számukra. A sereghajtók közül, félmillió dolláros fizetésével kiemelkedik a Marussia újonca, Jules Bianchi. További érdekesség, hogy a Force Indiához egy éves kényszerszünetet követően visszatérő Adrian Sutil jobban keres csapattársánál, Paul di Restánál.

A versenyzők 2013-as fizetése euróban
(A +/- oszlopban a tavalyihoz képesti változást tüntettük fel)

NévFizetés+/-NévFizetés+/-
1.Hamilton20 m+ 4 m12.Hülkenberg1 m+ 0,5 m
=Alonso20 m-10 m13.Bottas0,6 m--
3.Button16 m014.Bianchi0,5 m--
4.Vettel12 m+ 2 m=Sutil0,5 m--
5.Rosberg11 m+ 1 m16.Di Resta0,4 m+ 0,2 m
6.Webber10 m0=Vergne0,4 m0
7.Massa6 m- 4 m=Ricciardo0,4 m0
8.Räikkönen3 m- 2 m19.Gutiérrez0,2 m--
9.Pérez1,5 m+ 1 m20.Pic0,15 m0
10.Grosjean1 m0=Van der Garde0,15 m--
=Maldonado1 m+ 0,6 m=Chilton0,15 m--


A Business Book GP listája is bizonyítja, hogy az elhúzódó gazdasági válság még mindig befolyásolja a csapatok költekezési kedvét: míg tavaly a bónuszok nélkül 126,8 millió eurót (37,3 milliárd Ft-ot) fordítottak a pilótáikra, idén már csak 105,95-öt (31,2 milliárd Ft-ot).

A Mercedes az egyetlen, amely jelentősen többet fizet a versenyzőinek, mint egy évvel ezelőtt. Mivel a hétszeres világbajnok Michael Schumacher mindössze 8 millió eurót kért, Hamiltonnak viszont ennek a két és félszeresét fizetik ki - sőt, Nico Rosberg is kapott egy szerény emelést -, az istálló idén összesen 31 millió eurót áldoz a pilótáira. Ezzel megelőzte a Ferrarit is, amely 14 millió eurót faragott le a költségvetésének ebből a tételéből.

Hamilton távozásával és Sergio Pérez érkezésével a McLaren még ennél is többet spórolt. Ez kapóra jött nekik, mert nagyjából épp ekkora megtakarításra volt szükségük amiatt, hogy ettől az évtől kezdve már fizetniük kell a Mercedes motorokért.

A megmaradt kis csapatokat, a Marussiát és a Caterhamet az év elején sok kritika érte, miután menesztették Timo Glockot és Heikki Kovalainent. A listából azonban kiderült, hogy erre alapos okuk volt: azzal, hogy a sokkal olcsóbb Bianchit és Giedo van der Garde-ot szerződtették a helyükre, rendre 2,5 illetve 4,2 millió eurót spóroltak meg, ami ezeknek az alakulatoknak a költségvetéséhez mérten tetemes összegnek számít.

A csapatok sorrendje a pilótáik fizetése alapján, euróban
(A +/- oszlopban a tavalyihoz képesti változást tüntettük fel)

CsapatFizetés+/-CsapatFizetés+/-
1.Mercedes31 m+ 13 m7.Sauber1,2 m+ 0,2 m
2.Ferrari26 m- 14 m8.Force India0,9 m+ 0,2 m
3.Red Bull22 m+ 2 m9.Toro Rosso0,8 m0
4.McLaren17,5 m- 14,5 m10.Marussia0,65 m- 2,5 m
5.Lotus4 m- 2 m11.Caterham0,3 m- 4,2 m
6.Williams1,6 m+ 0,95 m

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!