Vágólapra másolva!
A Forma-1 pénzügyi adatairól készített kibocsátási tájékoztatóból kiderül, hogy a Ferrari a riválisainál sokkal kedvezőbb feltételek mellett versenyezhet. A szabályokat megvétózhatják, a bevételekből pedig ők részesülnek a legnagyobb arányban.

Bebizonyosodott, amit már eddig is sejteni lehetett: a Forma-1 legpatinásabb istállója, a Ferrari a szerződésének köszönhetően a többi élcsapathoz képest is különleges kiváltságokat élvez. Az olaszok F1-es szerződésének részleteire abból a kibocsátási tájékoztatóból derült fény, amelyet tavaly májusban készítettek a sportág működéséről.

A bizalmas információkat - a sportág pénzügyi kimutatásait és gazdálkodási adatait - tartalmazó tájékoztató elkészítésére azért volt szükség, hogy a Forma-1 részvényeit a szingapúri tőzsdére vihessék. Erre az eredeti tervek szerint már tavaly szeptemberben sor került volna, a bizonytalan gazdasági helyzet miatt azonban a mai napig nem történt meg. A Forma-1 többségi tulajdonosa, a CVC Capital Partners reméli, hogy idén októberben végre sikerül áruba bocsátani a részvényeket.

A Pitpass.com a tájékoztató Ferrarit érintő pontjaira hívta fel a figyelmet. A kimutatásból többek között egyértelműen kiderül, hogy a Ferrarinak a csapatok közül egyedüliként vétójoga van a Forma-1-es szabályokkal kapcsolatban. Amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) már bejelentett, illetve bevezetett egy előírást, azt később csak a Ferrari beleegyezésével változtathatják meg. Ha a vétójogot nem garantálják, a Ferrari akár önhatalmúlag ki is szállhat a világbajnoki sorozatból.

Forrás: Ferrari

Az elemzés arra is részletesen kitér, hogy az egyes istállók milyen arányban részesülnek a Forma-1 kereskedelmi bevételeiből. Ahogy azt eddig is tudni lehetett, a konstruktőri bajnokság első tíz helyén végző istállók minden év végén pénzdíjban részesülnek, ennek összege többek között a helyezésüktől függően változik. Három istálló - a Ferrari, a McLaren és a Red Bull - azonban az elért eredményektől függetlenül bónuszpénzt kap, mivel a 2012 előtt rendezett négy szezonban ők voltak a legsikeresebbek. Bár a Ferrari csak a harmadik legeredményesebb csapat volt ebben az időszakban, ők külön jutalmat kapnak azért, mert a mezőnyből egyedüliként 1950 óta tagjai a mezőnynek. Így összességében a Ferrari kapja a legnagyobb szeletet a tortából.

Mint kiderült, a Ferrari előjogai nem korlátozódnak közvetlenül a Forma-1-re: elővételi joguk van például arra, hogy a nagydíjhétvégéken a saját márkáikkal rendezzenek betétfutamot, ha a jelenleg működő Porsche Szuperkupa elnevezésű széria valamilyen okból megszűnne. A vállalat elnöke, Luca di Montezemolo személyesen is élvezheti a Ferrarinak kijáró privilégiumokat, az F1 tőzsdére bocsátása esetén ugyanis opciója van a részvények 0,25%-ára.

A Ferrarival kötött szerződés a Forma-1-nek is előnyös, mivel az olasz istálló az egyetlen olyan gyári csapat, amely közvetlenül, nem pedig egy leányvállalatán keresztül kötötte meg a megállapodást. Ez biztosítja, hogy a Ferrari nagyobb eséllyel marad a sportban, kiszállása esetén ugyanis közvetlenül a gyártót terhelnék a szerződés megszegéséhez kapcsolódó költségek.