Vágólapra másolva!
A csapatok jó úton haladnak a zöldebb Forma-1 felé, az autók 24%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátottak ki 2011-ben, mint 2009-ben. Az utazással viszont lényegesen több káros anyag kerül a levegőbe.

A Forma-1-es csapatokat tömörítő érdekvédelmi szervezet, a FOTA nyilvánosságra hozta egy környezetvédelmi kutatásokat végző cég vizsgálatának eredményét, melyből kiderül, hogy a szervezet nyolc tagjának szén-dioxid-kibocsátása két év alatt összesen 7%-kal csökkent. A Trucost nevű cég a 2009 és 2011 közötti időszakról készített elemzést, és hét különböző területen vizsgálta az istállók karbonkibocsátását.

A környezetkímélőbb Forma-1 megteremtésére törekvő csapatok négy területen értek el kedvező eredményeket. Bár a motorokra vonatkozó szabályok nem változtak 2009 és 2011 között, az F1-es autók szén-dioxid-kibocsátása mégis 24%-kal csökkent, 638 tonna szén-dioxid egyenértékről 486 tonna egyenértékre. Jelentős csökkenés figyelhető meg az elektromos áram felhasználása, valamint az új alkatrészek gyártása közben kibocsátott szén-dioxid mennyiség tekintetében is. A csapatok által használt egyéb járművek szintén 8%-kal kevesebb káros anyagot bocsátottak ki 2011-ben.

Három olyan terület van, ahol az istállók jobban szennyezték a környezetet 2011-ben, mint két évvel korábban: a csapattagok utaztatása, valamint a felszerelések szállítása közben 39, illetve 16%-kal nőtt a karbonkibocsátás. A csapatok mindennapi munkájához szükséges üzemanyag-felhasználás szintén nagyobb karbonemisszióval járt. Az adatok összesítése után elmondható, hogy a 2009-ben kibocsátott 223,794 tonna szén-dioxid egyenérték helyett 2009-ben ez az érték már csak 208,373 tonna volt, összességében tehát 7%-os csökkenés tapasztalható.

"Nagyon örülünk, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen jelentős csökkenést értünk el a szén-dioxid-kibocsátás terén" - nyilatkozta Martin Whitmarsh, a FOTA elnöke. "A Trucost segítségével olyan rendszereket sikerült bevezetnünk, amelyek kordában tartják a csapatok karbon-kibocsátását, és feltérképezik azokat a területeket, ahol további csökkenésre van szükség. Továbbra is arra fogunk koncentrálni, hogy javítsunk az üzemanyag-felhasználás hatékonyságán, valamint a teherszállítás megfelelőbb módját is szeretnénk megtalálni."

Richard Mattison, a Trucost vezérigazgatója hozzátette, hogy a Forma-1-ben tapasztalt kedvező változások az utcai autók gyártásában is széles körben hasznosíthatóak lesznek. A kimutatásból ugyanakkor kiderül az is, hogy a sport üvegházhatású gáz kibocsátásának mindössze 2,3 százaléka származik közvetlenül a versenyautók üzemeltetéséből, a többi a csapatok járulékos tevékenységének következménye.

A nyolc istálló - a McLaren, a Lotus, a Mercedes, a Sauber, a Force India, a Williams, Caterham és a Marussia - teljes emissziója szén-dioxid egyenértékben így változott két év alatt:

CO2 emisszió
tonna (tCO2e)
20112009Változás
F1-es autók486638-23,82 %
Elektromos áram54 96164 110-14,27 %
Alkatrészek, nyersanyagok97 969113 969-14,04 %
Egyéb járművek5 2205 679-8,08 %
Szállítás20 51017 638+16,28 %
Üzleti célú utazások19 79014 256+38,82 %
Egyéb üzemanyagok9 4377 504+25,76 %
Összesen208 373223 794-6,89 %