Vágólapra másolva!
Belebukik-e Hamilton a mercedeses kalandba? Meddig bírja együtt Alonso és a Ferrari vb-cím nélkül? Kiválogattunk tíz szálat, melyre idén érdemes lesz odafigyelni a Forma-1-ben.

2012 minden idők egyik legjobb szezonjaként vésődött a Forma-1 történetébe, ez azonban már a múlt. Vajon az idén mire számíthatunk: megismétlődhetnek a tavalyi izgalmak, lehet újra hét különböző győztese az első hét versenynek, vagy kezdettől néhány szereplősre szűkül a küzdelem? Összegyűjtöttünk tíz érdekes kérdést, amelyre csak a március 17-én rajtoló idény közben fogjuk megkapni a választ. A teljesség kedvéért az év végén majd bezárjuk a kört, külön cikkben térve vissza rá, miként alakult a történet a felvetett szálak mentén.

Beletörik-e a Mercedesbe Hamilton bicskája?

Lewis Hamilton attól tartott, el fogja sírni magát, amikor Brazíliában utoljára szeli át a célvonalat a McLarennel, ettől a traumától azonban egy másikért cserében megkímélte a sors: az idényzáróról Nico Hülkenberggel ütközve kiesett, így a kockás zászló könnypárában elmosódott körvonalait már nem is volt alkalma megpillantani. A búcsú ettől függetlenül megrázóra sikerült, nem utolsósorban azért, mert a mellette egykoron az apafigura szerepét betöltő Ron Dennis a kifelé mutatott filozofikus tárgyilagosság dacára többször is félreérthetetlen jelét adta haragjának. Például egy sokadrangú szponzori rendezvény ürügyén részt sem vett a csapat Hamilton tiszteletére adott partiján.

Forrás: AFP
Hamilton érzékeny búcsút vett a McLarentől, miután egy merész lépéssel a Mercedeshez igazolt

A brit versenyző szakítása a McLarennel 2012 egyik legforróbb témája volt. Vajon élete hibáját követte el, amikor engedett a Mercedes hívásának? Ez csak az idén fog kiderülni - vagy most sem. Bár Hamilton bevallottan egy thaiföldi medence szélén mélázva szánta el magát végleg a váltásra, azt állítja, minden lehetséges következményt körültekintően mérlegelt, és tisztában van vele, hogy a kaland balul is elsülhet. Nem titkoltan azt szeretné véghezvinni, amit egykor elődje, Michael Schumacher a Ferrarival, vagyis a csúcsra akarja kormányozni a Mercedest. De egyfelől tudatában van, hogy az ideje valószínűleg csak 2014-ben, az új turbómotorok bevezetésével jön el, másfelől kellően dörzsölt, hogy tudja: ha szerződésének három éve alatt sem jön össze az áttörés a csapattal, még mindig nem lesz túl öreg az újabb váltáshoz.

Schumacher szerint Hamilton jókor érkezik a Mercedeshez, Martin Brundle pedig meg lenne lepve, ha idén nem nyerne legalább egy nagydíjat a csapattal. Az igazi kérdés azonban nem is ez, hanem inkább az, hogy a McLarennél megszokott kényelmes közegéből kiszakítva képes lesz-e megvetni a lábát. Norbert Haug távozása különösen érzékenyen érintheti, mert ő volt az egyetlen a csapat vezetői között, aki régi ismerősként a támasza lehetett volna a beilleszkedés során. Egy biztos: Hamilton számára a felnőtté válás utolsó lépése, hogy elhagyta a családi fészket, így 2013-ban sorsdöntő év vár rá.

Mennyire jó Nico Rosberg?

Nico Rosberg már hét évet húzott le a Forma-1-ben, egy különös egybeesés folytán eddig pont annyi (128) nagydíjon állt rajthoz, mint amennyi után édesapja, Keke - 1982 világbajnokaként - visszavonult, mégis a mezőny egyik legtalányosabb figurájának számít. Vajon egyike a legjobbaknak, és csak az autója miatt nem aratta tucatszámra a győzelmeket, vagy felső középkategóriás versenyző, akinek az eredményei híven tükrözik a kvalitásait?

Forrás: AFP
Rosberg hét év és 128 nagydíj után is kérdőjeles tényező maradt

Oké, a tavalyi Kínai Nagydíjat megnyerte, de a Mercedes aznap kivételesen jól beletrafált a gumik keskeny komfortzónájába, ezért igazi ellenfele, ha úgy vesszük, nem is volt. Csapattársára, Michael Schumacherre ugyanakkor az időmérőn 0,570 másodpercet vert, ami nem piskóta, és együtt töltött három évük alatt majdnem végig gyorsabbnak tűnt nála - legalábbis egy mért körben -, de ez sem győzött meg mindenkit a képességeiről, hiszen a paddockban uralkodó nézet szerint a hétszeres világbajnok már nem volt a régi. Hamilton érkezése viszont egyszer s mindenkorra tisztázhatja Rosberg helyét a hierarchiában: a brit életveszélyes gyorsaságát senki nem vitatja, aki tehát ugyanazzal az autóval megállja ellene a helyét, az az élvonalba tartozik.

Vezéregyéniség-e Jenson Button?

Bármilyen különösen hangzik, sokak szemében még 2009 világbajnokának is maradt mit bizonyítani. Ők nem felejtették el, hogy Jenson Button a pályát a négy évvel ezelőtti szezon nagy részében már-már abszurd fölénnyel uraló Brawn GP volánjánál csak az első félidőt teljesítette meggyőzően, azután elbizonytalanodott, mégpedig bevallottan az esélyesség terhétől, és végül nem túl elegánsan, az időmérőkön küszködve lett világbajnok. A McLarennél ugyan nem vallott szégyent Hamiltonnal szemben, mindent összevetve mégsem lehetett kétséges, kettejük közül ki a gyorsabb.

Button versenytempója valóban lehengerlő, ha jó napja van: amikor olyanok a körülmények, és úgy sikerül használnia a gumikat, hogy nem küzd krónikus vezetéstechnikai betegségével, a gyógyíthatatlan alulkormányzottsággal. Máskor viszont hajlamos beleszürkülni a mezőnybe. Ezért bármekkora ajándék neki, hogy Hamilton ráhagyta a McLarent, és bármilyen kiegyensúlyozott lélekben, teljesítményének is kiegyensúlyozottabbá kell válnia, ha szembe akar szállni az olyan gyilkos ragadozókkal, mint Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso. Mivel a csapaton belül, legalábbis kezdetben, nem lesz igazán komoly ellenfele, amennyiben a McLaren győztes autót épít, Button automatikusan a világbajnoki cím egyik fő esélyesévé lép elő; ennél nagyobb lehetőséget sohasem fog kapni. Kíváncsian várjuk, tud-e élni vele.

Elkovalainenesedik-e Sergio Pérez?

Persze az is kérdés, hogy Buttonnak házon belül valóban nem lesz-e komoly ellenfele. Amikor a McLaren Sergio Pérezt választotta a Mercedeshez távozó Hamilton utódjául, sokan értetlenül ráncolták a homlokukat, mert az ifjú mexikói titán hiába fordította maga felé a figyelmet azzal, hogy a malajziai esőben megszorongatta Alonsót, hiába szerzett utána még két dobogós helyezést, más versenyeken mintha ott sem lett volna. Ráadásul új csapattársához, Buttonhoz hasonlóan az ő gyenge pontjának is az időmérős tempó tűnik, ami a rossz rajthelyek révén súlyosan csorbíthatja a McLaren világbajnoki esélyeit. A tavalyi Japán Nagydíj után érdekes módon saját főnöke, a Saubert irányító Monisha Kaltenborn mutatott rá, hogy Pérez vasárnaponként pont a szombati vergődésének köszönhetően tűnhetett jobbnak Kamui Kobajasinál. "Ha megnézzük a dobogós helyezéseinket, láthatjuk, hogy ezeken a versenyeken általában Kamui indult jobb rajthelyről" - mondta. "Ami a gumiválasztást és a stratégiát illeti, az ő esetében korlátozottak voltak a lehetőségeink. A másik autóval kockáztathattunk, ez pedig kifizetődött." Ugyanakkor nem ildomos megfeledkezni arról sem, hogy a nyerő stratégiát meg kellett valósítani a pályán, mindenekelőtt megfelelően kellett bánni a Schumacher által hímes tojáshoz hasonlított gumikkal, ami nem volt gyerekjáték.

Forrás: AFP
Pérez a Sauberrel háromszor állt a dobogón, de saját főnökét sem győzte meg, hogy egyértelműen jobb lenne Kobajasinál

Ám Péreznek most mindenképpen el kell kerülnie, hogy úgy járjon, mint az anno szintén ígéretes tehetségnek induló Heikki Kovalainen, aki a McLarennél töltött két szezon alatt - Hamilton ijesztően sötét árnyékában - végleg a "futottak még" kategóriájába tornázta le magát. Ez a veszély kétségkívül fennáll.

Meddig bírja törés nélkül a Ferrari-Alonso tengely?

Ha eddig kibírták, miért ne bírnák ki még tovább? - tehetnénk fel a kérdést, csakhogy senki türelme sem végtelen. Az összhang mindenképpen adott, ha egy olyan temperamentumos figuránál, mint Alonso, két, az utolsó pillanatban elszenvedett világbajnoki vereség után sem szakadt el a cérna, de hiba lenne azt hinni, hogy ezek után soha nem is fog. Akárhogy nézzük, a mezőny jelenleg talán legteljesebb értékű tagja pályafutásának potenciálisan legtermékenyebb éveit pazarolja el éppen, és ezt utólag akkor is megbánhatja majd, ha kényelmesen érzi magát a Ferrarinál, ahol egyesek szerint máris nagyobb befolyásra tett szert, mint annak idején Schumacher. Ha netán ismét nem kap a kvalitásaihoz méltó - értsd: vb-győztes - autót, Alonsónál betelhet a pohár. Hogy ő sem bírja a végtelenségig, arra a tavalyi Indiai Nagydíj időmérője után láthattunk példát, amikor összeveszett a Ferrari vezetőivel a technikai igazgató Pat Fry egy rá nézve dehonesztálónak tartott megjegyzése miatt, és alig tudták lebeszélni róla, hogy megossza a Twitteren a csapat fejlesztéseivel kapcsolatos elégedetlenségét, ami végül kiderült így is. A nyomás nem csupán Alonsón, hanem a menedzsmenten is még nagyobb lesz, úgyhogy a feszültség nőni fog. Adrian Neweyval a szomszéd garázsban nehéz az élet.

Forrás: AFP
A Ferrarinál 2013-ban tovább gyülemlik a vb-cím hiányából eredő feszültség, amire rátehet egy lapáttal, ha Massa folytatja tavalyi szárnyalását

Formában marad-e Felipe Massa?

A brazil nagy visszatérő: már számon tartani is nehéz, hányszor temették el, és hányszor kecmergett ki a gödörből újra, leporolva magát, mintha nem történt volna semmi. Legutóbb éppen tavaly, amikor a szezon utolsó harmadában annyira formába lendült, hogy időnként - mint Austinban - erőszakkal kellett visszafogni, nehogy fenyegetést jelentsen a vb-címért küzdő Alonsóra. Massa ezzel elbizonytalanította azokat, akik már elkönyvelték, hogy a 2009-ben elszenvedett hungaroringi balesete után soha nem lesz a régi. A Ferrari számára egyszerre lenne áldás és átok, ha úgy kezdené a 2013-as szezont, ahogy a 2012-eset abbahagyta, mert ez a konstruktőri esélyeiknek jót tenne, Alonsóval szemben viszont váratlan és nem kívánt feszültséget kelthetne a csapaton belül. A korábbi tapasztalatok alapján felesleges túlságosan aggódniuk, mert Massa a legtöbbször gyengén kezdi az évet, és időbe telik, mire sikerül felvennie a ritmust. Addigra Alonso eléggé elhúzhat ahhoz az összetettben, hogy ne kelljen magyarázkodniuk, ha a kedvéért megint háttérbe szorítják a csapattársát. Vajon sokadszor is megismétli magát a történelem?

Megbontja-e valaki a Red Bull-Ferrari-McLaren triumvirátust?

A status quo rögzülni látszik: az elmúlt három évben ez a három élcsapat foglalta el a konstruktőri bajnokság dobogóját. Legutóbb (2009-ben) a Brawn GP-nek sikerült beférkőznie közéjük, sőt le is győznie őket, míg azelőtt, még a régi aerodinamikai szabályok idején, a Red Bull nem volt ennyire komoly tényező, helyette számolni kellett viszont Forma-1-ből azóta távozott BMW-vel. Jót tenne a küzdelemnek, ha egy kívülálló felborítaná végre az erőviszonyokat. Erre a Lotus tűnik a legesélyesebbnek, hiszen tavaly is megszerezte a McLaren pontjainak 80 százalékát, és Kimi Räikkönen idén, a kezdeti nehézségeken túlesve még erősebb lehet, Romain Grosjeannak pedig csak le kellene higgadnia ahhoz, hogy rendszeresen veszélyt jelentsen az első helyekre. A másik sötét ló a Mercedes, amelyet Lewis Hamiltonnal a volánnál nem lehet figyelmen kívül hagyni, bár valójában csak 2014-ben, a turbómotorok bevezetésével készülnek az igazán nagy dobásra.

Forrás: AFP
Papíron a Lotus és a Mercedes a legesélyesebb rá, hogy betörjön a nagyok közé, de mindkét alakulat forráshiánnyal küzd

Mindkét B-ligás csapat továbbjutásának ugyanaz a kiábrándítóan prózai korlátja van, nevezetesen a pénzhiány, amely Räikkönen szerint a Lotust, Schumacher szerint a Mercedest hátráltatta a fejlesztések terén az előző szezonban. Nem csoda: a Red Bull, a Ferrari és a McLaren költségvetése ma is nagyságrendekkel múlja felül a többiekét. Ezen nehéz lesz túllépni, így a kis csapatok leginkább akkor köphetnek bele a nagyok levesébe, ha az utóbbiak közül valamelyik melléfog az idei autójával, főképp, hogy nem lesznek jelentős technikai szabályváltozások, amelyek lenulláznák a kialakult sorrendet. Meglátjuk.

Lesz-e áldozatuk a párhuzamos fejlesztéseknek?

Némi bizonytalanságot jelenthet, hogy 2014-től - a turbómotorok bevezetéséhez kötve - az egész autóra vonatkozóan átfogó módosítások fognak életbe lépni, így a csapatok kénytelenek lesznek a 2009 óta érvényes aerodinamikai formulát kidobva tiszta lappal hozzákezdeni a tervezéshez. Ezt a munkát általában már az előző év tavaszán elkezdik, aztán párhuzamosan fejlesztik az idei és a következő szezonra szánt modellt, ami a színfalak mögött komoly szervezést igényel, mert az erőforrások elosztásánál rá kell érezni a kényes egyensúlyra. A feladat korántsem lebecsülendő, sőt valójában annyira nehéz, hogy a Red Bullnak már tavaly is okozott problémákat: az elhúzódó világbajnoki küzdelem miatt olyan sokáig kellett új alkatrészeket készíteniük az RB8-hoz, hogy a 2013-as RB9 programjával bevallottan megcsúsztak, pedig lényegében csak a tavalyi autójukat kellett továbbfejleszteniük.

A változásokból adódóan ezúttal még több erőforrást fognak lekötni a következő szezonra épített autón végzett előkészítő munkálatok, ezért a csapatokra kellemetlen dilemma vár: a szokásosnál hamarabb kell eldönteniük, mikor adják fel az idei küzdelmet, és koncentrálnak inkább 2014-re. Ha túl korán tesznek így, értékes pontokat (és vele dollármilliókat) veszíthetnek a konstruktőri bajnokságban, ha túl későn, akkor már most végzetes lépéshátrányba kerülhetnek 2014-re. Emiatt lehetnek olyan versenyzők is, akiknek előbb le kell mondaniuk a világbajnoki álmaikról, mint szeretnék (2008-ban így járt például Robert Kubica).

Magára talál-e Romain Grosjean?

A rajtbalesetekre feltűnően hajlamos, egyébként viszont vitathatatlanul gyors francia sorsa sokáig a levegőben lógott, majd a Lotusnál mégiscsak bizalmat szavaztak neki egy újabb szezon erejéig. Aligha túlzás kijelenteni, hogy Romain Grosjean legveszélyesebb ellenfele egyelőre saját maga, mert mindenekelőtt abból a negatív lélektani spirálból kellene kiszakadnia, amelybe a sorozatos incidensek és különösen a spái rajtnál történt tömegkarambol okozásáért kapott eltiltás folytán került. Nagyon észnél kell lennie, hiszen az ellenfelei ezen a szinten már mind született ragadozók, azonnal megérzik rajta, ha óvatosságból tétovázik, és kíméletlenül felfalják a rajtnál, mielőtt kísérletet tehetne a védekezésre. Bízzunk benne, hogy a télen igyekezett elsajátítani a jól kontrollált agresszióhoz szükséges mentális technikákat.

Forrás: AFP
Grosjeanról leginkább ez a kép égett bele az emberek emlékezetébe. A belgiumi rajtbaleset után megbélyegezték, pedig a képességei alapján az élmezőnyben van a helye

Vajon képes lesz feledtetni túl vad tavalyi szezonját? Nem lehetetlen; korábban másoknak is sikerült. Vannak, akik szerint a bírák túl szigorúak voltak vele, és a személyével példát statuálva nem csupán őt, hanem a fiatal generáció egészét - a Pastor Maldonadókat, a Sergio Pérezeket - akarták megzabolázni. Talán tényleg így történt, ez azonban mellékes, mert a harcot önmagáért, önmagával most már mindenképpen neki kell megvívnia. Önbizalmat közben nyugodtan meríthet abból, hogy ami a nyers tempót illeti, fel tudta venni a versenyt Räikkönennel is.

Újra bekavar-e a Pirelli?

Hét verseny, hét különböző győztes: a 2012-es szezon eleje szokatlanul kaotikusan alakult, és soha nem látott fordulatokkal ajándékozta meg a közönséget, amit a csapatok többsége is a Pirelli új gumijainak kiismerhetetlenségével magyarázott. A küzdelem néha szinte lutrivá fajult, ám ahogy arra számítani lehetett, a mérnökök idővel mégiscsak eligazodtak a fekete mágia rejtelmeiben, és az átláthatatlan forgatagból, mint mindig, kiemelkedett a három hagyományos élcsapat. A Pirelli 2013-ra is változtatott az abroncsain, mégpedig elsősorban a szerkezetükön, amitől megváltozhatnak az aerodinamikára is kiható deformációs jellemzőik, a cég elnöke, Paul Hembery mégsem várja, hogy a csapatok a tavalyihoz hasonló fejtörővel találják szembe magukat. "Akkor az általunk elvégzett és az autókon történt drámai változtatások együtt okozták, hogy az első-hátsó balansz nagyon egyenetlenné vált, ezért az első és hátsó gumik hőmérséklete között jelentős különbség alakult ki - mondta Hembery. - Idén nem lesz ilyen, mert az autók hasonlítani fognak a tavalyiakhoz." Ettől függetlenül nem kizárt, hogy a csapatokat váratlanul éri majd az új gumik viselkedése - a közönségnek akár célszerű reménykednie is ebben, mert ez jelentené a legjobb garanciát egy újabb izgalmas idénykezdetre.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!