Társoldalunk:
Hírlevél

Győzni jöttem a Hungaroringre - interjú Jenson Buttonnal

2012.07.27. 6:53

A McLaren versenyzője úgy érzi, ellenfelét, Sebastian Vettelt múlt vasárnap nem akadályozta, hogy Lewis Hamilton egy pimasz akcióval visszavette tőle a körhátrányát. Exkluzív interjúnk Jenson Buttonnal, aki győzni jött a Hungaroringre.

Jenson Button hét versennyel az április Kínai Nagydíj után tért vissza a dobogóra, amikor múlt vasárnap a 6. helyről rajtolva 2. lett Hockenheimben. A McLaren akkor jelentős fejlesztésekkel, többek között új oldaldobozzal és kipufogóval szerelte fel az MP4-27-et, a hétvégi Magyar Nagydíjra pedig további újdonságokkal készült, ezért Button szerint mostantól minden versenyen harcba szállhat majd a győzelemért. Úgy érzi, a Hungaroringen nem fenyegeti őket a hideg gumik idén gyakran kísértő réme sem.

A Német Nagydíj egyik legvitatottabb epizódja az volt, amikor a már lekörözött Lewis Hamilton a 35. körben megelőzte a 2. helyen haladó Sebastian Vettelt. Bár Vettel szinte biztosan emiatt vesztette el a pozícióját, mert egy másodperccel hátrébb került, a bokszkiállását követően viszont ennél kevesebbel Button mögé érkezett meg a pályára, Hamilton nem tartja magát vétkesnek. "Szerintem mindenki ugyanezt várta volna Fernandótól (Alonso) vagy Sebastiantól is" - mondta. "Ha feladom, és csak körözgetek, ki is rúghatnak, és teljesen jogosan."

Fotó: Mudra László [origo]
Kattintson a galériához!

Button az [origo] F1hírek-nek kijelentette, hogy szerinte Vettel valójában semmit nem vesztett Hamilton akciójával, amely azonban meglepte őt is. A tavalyi Magyar Nagydíj győztesével a versenyhétvége előestéjén, Budapesten beszélgettünk.

A McLaren Hockenheimben jelentős új fejlesztéseket vetett be, és ide, a Hungaroringre továbbiakat hozott. A Német Nagydíjon hosszú szünet után ismét az élen tudtál harcolni. Mennyire vagy magabiztos, hogy ez nemcsak a speciális körülmények miatt volt, hanem a McLaren tényleg előrelépett?

Azt hiszem, hogy a fejlesztések valóban segítettek. A Forma-1-ben manapság borzasztóan nehéz jelentős újításokkal előrukkolni, mert nagyon korlátozva van, hogy mit lehet csinálni az autókkal. Kezdjük elérni a határt. Ennek fényében a legutóbbi frissítésünk igazán lenyűgöző. Őszintén úgy éreztem, hogy az autónk a korábbiakhoz képest sokkal jobban összeállt, ráadásul nemcsak egy körben, hanem hosszú távon is kiegyensúlyozottabban viselkedett, és kevésbé koptatta a gumikat. Tehát itt is ütőképesnek kell lennie, elég gyorsnak ahhoz, hogy újra a győzelemért harcolhassunk.

A szezon eleje kiszámíthatatlan volt, de az utóbbi időben úgy tűnik, a küzdelem megint leszűkül a szokásos csapatokra: a Red Bullra, a McLarenre és a Ferrarira. Gondolod, hogy tényleg kezd tisztulni a kép?
     
Az eleje hátborzongató volt, nem? Az viszont biztos, hogy az említett csapatok nyújtották a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt. A Lotus is viszonylag egyenletes volt, de számomra idén a Sauber emelkedik ki a mezőnyből. Hockenheimben fenomenális versenytempót diktáltak, különösen Kamui Kobajasi. Ha az időmérőn jól szerepelnének, simán harcba szállhatnának a győzelemért. Úgyhogy azt mondanám, hogy az előbbi négy csapat, plusz a Sauber részese a küzdelemnek. A Williams az utóbbi néhány versenyen nem volt annyira ütőképes, de akár egyetlen apró frissítés is elég lehet hozzá, hogy újra az élre kerüljenek. Szokatlanul szoros az idény.

Fotó: Mudra László [origo]
Kattintson a galériához!

Silverstone-ból és Hockenheimből kiindulva úgy tűnik, a McLarennek most az időmérő a gyenge pontja, mert egyszer sem jutottatok előrébb a 7. helynél. Tényleg ez a helyzet, vagy csak az időjárás miatt történt így?

Kétségkívül az esőgumikkal volt bajunk. A vizes pályán egyszerűen nem tudtuk felmelegíteni őket, mert az aszfalt szörnyen hideg volt. Szerintem ha itt esne az eső, nem lenne gond, mert a pálya elég meleg lenne, úgyhogy fel tudnánk melegíteni a gumikat. Az utóbbi két időmérő nehéz volt számunkra, de reméljük, hogy itt száraz lesz az idő, és így kiderülhet, mire vagyunk képesek valójában. Szerintem az időmérőn még erősebbek is vagyunk, mint a versenyen.

Mi a véleményed arról, hogy a gumikkal való bánásmód idén, különösen a szezon elején, inkább szerencsejáték volt, nem annyira a képességeken múlt? A versenyző tehet valamit, hogy működjenek a gumik, vagy ez főként az autóján és a beállításokon múlik?

Szerintem bizonyos csapatok autói keményebben bánnak a gumikkal, de néha valóban a szerencse dönt. Mi tavaly nagyon jól munkára tudtuk fogni a gumikat, az esős versenyeken tovább tudtunk slickeket használni, mint bárki más. A Ferrari pedig küszködött a gumik hőmérsékletével, idén viszont felcserélődtek a szerepek. Nekünk nehéz dolgunk volt ezen a téren, különösen nekem, aminek egyszerűen a vezetési stílusom az oka. Most azonban, ahogy fokról fokra növelni tudjuk a leszorítóerőt, a gumik hőmérséklete által okozott problémáktól is kezdünk megszabadulni.

Fotó: Mudra László [origo]
Kattintson a galériához!

Láttuk, hogy Hockenheimben Lewis visszavette a körhátrányát Vetteltől, aki ezzel vesztett egy másodpercet hozzád képest...

Igen, de Vettel így használni tudta a DRS-ét, ami körönként fél másodpercet jelent, a kör többi részében pedig kímélhette a gumikat. Úgyhogy tulajdonképpen jól jött neki, hogy volt előtte egy másik autó.

Tehát szerinted Vettelnek tulajdonképpen segített, hogy Hamilton megelőzte?

Legalábbis nem ártott neki, az biztos. Lewis nem nekem próbált segíteni.

És általában véve igazságosnak tartod, hogy a lekörözöttek befolyásolhatják az éllovasok küzdelmét? Elvégre ettől a szezontól direkt át is írták a szabályokat, hogy a versenyek újraindítása előtt a lekörözöttek megelőzhessék a Safety Car-t, és ilyesmi ne fordulhasson elő...

Kívülről nézve kétségtelenül furcsának tűnt az akció. Még nekem is, aki hátulról láttam. De nem számít, hogy furcsa volt-e. Az a lényeg, hogy nem ellenkezett a szabályokkal. Folyamatosan feszegetjük a szabályosság határait, mi, a versenyzők az autóban és a csapat a fejlesztésekkel. Ebben a sportban muszáj is, mert annyira kiélezett a küzdelem. Ettől függetlenül elismerem, hogy onnan, ahol én ültem, nagyon szokatlannak tűnt az eset. Tulajdonképpen nem is tudtam, hogy szabad csinálni ilyet, de ezek szerint igen.

Tavaly a 200. nagydíjadat ünnepelted itt a Hungaroringen, mégpedig egy szép győzelemmel. Lélektani szempontból mennyire lenne fontos, hogy az augusztusi nyári szünetben ismét egy győzelemmel a hátad mögött mehess el pihenni, és szerinted mekkora rá az esély?

Fantasztikus lenne! Már az előző versenyen elért eredményem is nagyszerű volt, még ha kicsit persze többre is vágytam. Csodálatos volna, ha újra nyerni tudnék itt, hiszen ez már a harmadik győzelmem lenne a Hungaroringen. Szeretek vezetni a pályán, imádom az itteni közönséget, és nincs rá semmilyen ok, amiért ne jöhetne össze. Szerintem lesz itt egy nagy lehetőségünk. És igen, a nyári szünetnek egy győzelemmel a zsebemben nekivágni nagyon különleges érzés lenne.

KAPCSOLÓDÓ CIKK