Vágólapra másolva!
Az FIA azzal kísérletezik, hogy mennyire védi meg a pilótafülkében ülő versenyző fejét, ha az autó elejére egy bukókeretet szerelnek. Az első tesztek jól sikerültek, de még sok további vizsgálatra van szükség.  

Az utóbbi években sokat foglalkoztak a versenyautók nyitott pilótafülkéjének veszélyeivel, aminek oka, hogy 2009-ben egy Forma-2-es futamon halálosan megsérült Henry Surtees (az 1964-es F1-es bajnok John Surtees fia), miután eltalálta a fejét egy lerepülő kerék, Felipe Massa pedig koponyatörést szenvedett a Magyar Nagydíj időmérőjén, amikor a sisakjának csapódott egy másik autóból kirepülő rugó. A brazil életét az mentette meg, hogy előtte sokat javítottak a sisakok és sisakrostélyok ellenállóképességén.

A Nemzetközi Automobil Szövetség biztonságért felelős részlege, az FIA Institute továbbra is folyamatosan dolgozik a pilótafülkék biztonságosabbá tételén - tavaly például a vadászrepülőgépekről példát véve zárt plexiüveges megoldással kísérleteztek. A legújabb vizsgálatok során egy, a pilótafülke elejére helyezett, titánból készült bukókeretet teszteltek, amely kedvező eredményeket hozott. A teszten egy 20 kg-os kereket lőttek ki 225 km/ó-s sebességgel a pilótafülke modellje felé.

"Alapvetően jól teljesített a bukókeret, távol tartotta a versenyző sisakjától a kereket. A tesztet elvégeztük úgy, is, hogy a kereket szemből lőttük ki az autóra, és úgy is, hogy más szögből" - számolt be az eredményekről Andy Mellor, az FIA Institute tanácsadója a szövetség magazinjának, az IQ-nak (az Institute Quarterly-nek). "A becsapódás során minden alkalommal kilyukadt a gumi, amiről úgy gondoljuk, hogy jó, mert a kerék így nem pattog annyira. Sokkal hamarabb megáll, ha leereszt a gumi."

Az FIA Institute kísérlete

A szakember hangsúlyozta, egyáltalán nem biztos, hogy a most kipróbált megoldás végül meg is fog jelenni a Forma-1-es autókon. "Jelenleg még csak a kutatás szakaszában járunk, amely során ki kell tapasztalnunk, hogy mekkora erőhatással járnak az ilyen becsapódások. Egyáltalán nem gondolunk rá, hogy a végső megoldás hogyan fog kinézni" - mondta. "A munka teljes mértékben a kísérletezést szolgálja. Most kezdjük megérteni, hogy miképp lehet megvédeni a versenyzők fejét az ilyen becsapódásoknál. Ez a következő lépése egy nagyon aprólékosan kidolgozott folyamatnak."

A Forma-1-es autókon a motorborítás tetején már van bukókeret. Bár a biztonság fontos, a mérnököknek valószínűleg nem tetszene, ha a pilótafülke elejére is rakni kellene egyet, mert befolyásolhatná az aerodinamikát, a nézőknek pedig meg kellene barátkozniuk a szokatlan látvánnyal.